חזון העיר החכמה של אשדוד – דרך עורקי התחבורה

התחבורה החכמה מהווה ציר מרכזי במה שמתכננת עיריית אשדוד לשנים הבאות, לרבות פרויקטים של נתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ושבילי הליכה וריצה ● דינה בר אולפן, משנה למנכ"ל העירייה, מסבירה על הפרויקטים השונים

דינה בר אולפן, משנה למנכ"ל עיריית אשדוד. צילום: אריאל זנדברג

רשתות של נתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ושבילי הליכה וריצה – אלה הם רק חלק מחזון העיר החכמה שמתווה ומוציאה לפועל עיריית אשדוד. החזון והתכניות השונות הוצגו בכנס ובתערוכת הערים החכמות Smart City 2017, שנערכו באחרונה בברצלונה.

המיזם האשדודי הוצג באירוע כחלק מהמיזמים של ישראל דיגיטלית, שנכללו בביתן של מכון היצוא. ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי, אף נכח בו, כשהוביל משלחת בכירים בהנהלת העיר, שאף נפגשה במהלכו עם בכירים ברשויות אחרות במקומות שונים בעולם.

בבסיס התפיסה והמימוש של העיר החכמה באשדוד – בסיועו של אורי בן ארי, יועץ בכיר לערים חכמות – עומדים תחום התחבורה ותפיסתו של לסרי שלפיה הבסיס של העיר החכמה הוא בשיתוף התושבים בתהליכים ובפרויקטים השונים, ושילובם בקבלת ההחלטות ובבקרה על התוצרים שיוצאים בסופו של דבר.

דינה בר אולפן, משנה למנכ"ל העירייה, הסבירה בראיון לאנשים ומחשבים כי "העיר החכמה באשדוד היא חלק מתפיסה כוללת, שמתייחסת לאתגרים שעומדים בפניה בעשור הקרוב: גידול ל-350 אלף תושבים, בניית נמל חדש, נוסף לזה הקיים, ופתיחת בית החולים החדש שנבנה בעיר. זה נובע מהתפיסה של ראש העיר, שכבר לפני כמה שנים הורה להתחיל לתכנן את הצעדים הבאים בה מבחינה תשתיתית, כדי לתת מענה להתרחבות שלה. אחד התחומים שאנחנו שמים עליו את הדגש הוא התחבורה".

מימין: ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי; השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל; דינה בר אולפן, משנה למנכ"ל עיריית אשדוד; ואסתי פילוס, מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי בעירייה. צילום: פלי הנמר

מימין: ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי; השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל; דינה בר אולפן, משנה למנכ"ל עיריית אשדוד; ואסתי פילוס, מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי בעירייה. צילום: פלי הנמר

ממה שהוצג בתערוכה והוסבר למבקרים, בתוך כמה שנים תהפוך אשדוד לעיר מודל לתחבורה חכמה וירוקה, לא רק בישראל אלא גם ברמה עולמית. "לפני שלוש שנים זכתה אשדוד בתחרות של משרד התחבורה לבחירת עיר מודל לתחבורה חכמה", אמרה בר אולפן. "נבחרנו מבין 17 ערים שניגשו לתחרות ובעקבות הזכייה קיבלנו תקציב של חצי מיליארד שקלים". לדבריה, התקציב נותב להשקעות בתחומי התשתיות, הכבישים והתחבורה.

מיזם נוסף שבו מתגאה העיר, ושקיבל תהודה תקשורתית, הוא הקמתה באשדוד של מעבדה לתכנון תחבורה חכמה, שמפתחת מודלים לכבישים חכמים – שיהוו תשתית לרכבים האוטונומיים שצפויים לעלות בתוך כמה שנים על הכבישים בהפצה מסחרית. "במיזם הזה שותפים גופים גדולים כמו MIT, מובילאיי (Mobileye), מיקרוסופט (Microsoft), פנגו ו-Gett", אמרה בר אולפן. "אנחנו נמצאים בעיצומו של שלב איסוף המידע והנתונים ממקורות שונים, כולל חיישנים שנמצאים במוקדים ברחבי העיר".

Reway, Rebus, Rebike, Rewalk

תכנית התחבורה החכמה באשדוד מבוצעת תחת השם Reway. היא כוללת בתוכה מספר פרויקטים: Rebus בתחום התחבורה הציבורית, Rebike לרוכבי האופניים ו-Rewalk, שמשרת את ההולכים בשבילי העיר.

פרויקט Rebus הוא רשת של נתיבי תחבורה ציבורית, שבהם ייסעו אוטובוסים חכמים. בר אולפן ציינה כי במסגרת פרויקט זה ייעשה שימוש במערכת האוטובוסים המהירה BRT, שאמורה לכלול 130 אוטובוסים חדשים ו-120 תחנות חדשות שיוקמו. התחנות אמורות לכלול שירות Wi-Fi חינמי, לוחות מידע דיגיטליים, עמדות כרטוס והטענת רב קו, קיוסק מידע ומצלמת ביטחון. כמו כן, יבוצע שדרוג של כבישים ומדרכות ברחבי העיר.

במסגרת פרויקט Rebike תיווצר רשת של מסלולים לאופניים, שאמורה לחבר בין הרבעים השונים בעיר למרכזים העירוניים ולאזורי התעסוקה.

פרויקט לא פחות מעניין הוא Rewalk, שכולל יצירת רשת שבילי הליכה באורך של 13 ק"מ ונטיעת כ-1,000 עצים חדשים לאורכם. "במסגרת זו אנחנו אוספים מידע על הרגלי ההליכה של התושבים בעיר, כחלק מתפיסה כוללת שלנו שעיר חכמה היא כזו שמסתכלת גם על הצד הכלכלי של החיים בה ומנסה לסייע לקידום עסקים ותעסוקה", אמרה.

בר אולפן ציינה ש-"ניהול מיזמי העיר החכמה נעשה באמצעות ועדות היגוי, בראשותו של ראש העיר, ולידן פועלים צוותים לפי תחומי העניין השונים. בכל צוות יש מוביל והציר המרכזי הוא התחבורה, שמשלבת את כל התחומים האחרים".

היא התייחסה גם לנושא התקציב. "אנחנו מקפידים שהתקציבים שמופנים למיזמי עיר חכמה אכן יביאו תוצאות, במיוחד כשמדובר בפרויקטים שנועדו לשפר את השירות ולהעצים אותו. בתחילת השנה, כל יחידה אומרת מה היא רוצה לעשות. בסופה, לפני התקציב הבא, אנחנו עורכים סקר בקרב האוכלוסייה הרלוונטית ומבקשים חוות דעת על אותם פרויקטים שלשמם ניתן התקציב. אז נעשית הצלבה בין היעדים לתוצאות ואם יש פערים, אותו מנהל יחידה שהם התגלו אצלו צריך להסביר כיצד הם נוצרו. כך אנחו חוסכים הרבה מאוד כספים", אמרה בר אולפן לסיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים