הדמוקרטיזציה של העיר החכמה

עיר חכמה, מקבלת מימדים הרבה יותר רחבים ממה שחשבו בהתחלה ● יש בה פוטנציאל של מהפכה אזרחית דמוקרטית, שהופכת את האזרחים לא רק לאנשים פסיביים שצריכים לקבל שירות בזכות המיסים שלהם, אלא לשותפים לניהול העיר, עם כוח והשפעה לא רק פעם בארבע שנים

עיר חכמה - מהפכה אזרחית דמוקרטית. צילום: פלי הנמר

הכנס והתערוכה הבינלאומית Smart City שננעלה בסוף השבוע בברצלונה, הוכיחה למי שיש לו עדיין ספק בכך, שעיר חכמה כבר מזמן אינה באזז, אינה גימיק של ספקים שמצאו עוד דרך יצירתית לשווק את המוצרים שלהם ולא נושא אקדמי תיאורטי אלא משהו מוחשי.

675 הביתנים שמילאו את אולם 2 במרכז הירידים FIRA בפאתי ברצלונה, יצאו מגדרם כדי להציג את שלל הדוגמאות שמראות כי מדובר פה בהרבה יותר מסתם שתי מילים.

העיר החכמה היא למעשה החזות של תמצית חיינו במרחב הציבורי. עיר חכמה היא ביטחון, ולכן תעשיית המצלמות בעולם פורחת וגדלה כל הזמן, ואת המצלמות מתקינים על עמודי תאורה ברחובות שעוברים לאט לאט לתאורת לד חסכונית וחכמה – אלו גם מתחברים לשו"ב עירוני חכם, ששולט על כל מה שקורה בעיר החכמה, ובכך לא רק מגביר את תחושת הביטחון של התושבים, אלא מאפשר לתת מענה מהיר לאירועים שקורים כל הזמן בעיר, ולא רק ביטחוניים. גם תחום התחבורה הוא תחום שהופך להיות אחד הנושאים המרכזיים שרשויות בארץ ובחו"ל מחליטות להשקיע בו.

תקשורת טובה יותר עם התושב

התחבורה החכמה מקיפה קודם כל את התשתיות הקיימות והופכת אותם לנגישות יותר, יעילות יותר, מאפשרת תכנון מערכות הסעים המונית טובה יותר, ובמקביל עוסקת בפיתוח השקעות העתיד שהם הרכב החכם (לא רק מובילאיי!) הכביש החכם, ובאשדוד – העיר שבה מוקמת מעבדת הניסויים העולמית לכבישים חכמים, מדברים על אוטובוס אוטנומי. לא, בלי נהג בשלב זה, אבל אוטובוס שישאיר הרבה זמן פנוי למי שמוביל אותו.

ובין כל אלו, יש כמובן את התשתיות שמאפשרות תקשורת טובה יותר עם התושב בשלל ערוצים דיגיטליים. לכאורה, תחום זה כבר נחשב ללא חדש בעולם העיר החכמה, אבל בהפוך על הפוך הוא הפך להיות הנושא הכי חשוב, שמייצג את הטרנד הבא במהפכת התקשוב הדיגיטלי שעוברת על הערים בכל העולם וכמובן גם על ישראל.

הממשקים הדיגיטליים נועדו להעצים את כוחו של האזרח ובכך הם מסמנים את השלב הבא של העיר החכמה: דמוקרטיזציה של כל התהליכים שרשות מקומית מחליטה לעשות לטובת התושבים. הילה אורן, מנכ"לית קרן תל אביב שמייצגת את תל אביב בכל רחבי העולם, מיטיבה להגדיר זאת בראיון איתה המתפרסם היום.

אתה יודע הכי טוב מה טוב לך

מאחר ואין הגדרה אחת לעיר חכמה, ברמה גלובלית, וכנראה גם לא תהיה בעתיד, עיר כמו תל אביב החליטה על הנושא של עיר חכמה דרך הערכים שהיא מאמינה בה: שיתוף מלא של כל התושבים, זכויות שוות לכולם, ללא הבדל, גזע, דת, מין, מעמד ארעי או חוקי ועוד. הפלטפורמה הדיגיטלית דיגיתל אינה יעד בפני עצמו למרות שהיא הנושא שכל משתתפי התערוכה התעניינו בו. היא השער שדרכו אומרת הרשות לתושב: אתה יודע הכי טוב מה טוב לך, השכנים שלך וחבריך לרחוב, יודעים מה צריך לשפר ולעשות. זו התפיסה שמעבירה גם את האחריות לתושבים על מה שקורה סביבם, אלא אף הופכת אותם לשותפים.

בפאנל שאורן הנחתה, היא הציגה כלים כמו מימון המונים, שבעזרתם גייסה הרשות כספים לשיפוץ אזורים מסוימים, כאשר הכוונה היא לא רק ההיבט הכספי אלא להפוך אותם לשותפים, לבעלי מניות של ממש, שמראים לראש העיר איפה באמת כדאי להשקיע את הכסף, ולא לשרוף מיליוני דולרים.

זוהי הדמוקרטיה השלטונית המקומית שלא קיימת עדיין ברמה הלאומית במדינות רבות. לשיטה זו יש ערבויות חזקות לממש את עצמה, היא אינה מאפשרת למושל של העיר להתחמק ממנה. הסיבה: עידן הערוצים הדיגיטליים שמאפשר בכל דקה לכל אזרח, לדווח לראש העיר מה מציק לו, להתריע על כל מפגע ולדרוש טיפול מיידי. אף פקיד כבר לא יכול להמציא תירוצים לראש העיר מדוע לא טיפל במפגע מיידית, ומה גם שחלק מהמערכות הן אוטומטיות.

להוכיח לתושבים שהם שותפים

באשדוד, סיפרה לי דינה בר אולפן, המשנה למנכ"ל העיר, כי מזה כמה שנים כל מנהל מחלקה שמקבל תקציב, צריך להסביר במה הוא הולך להשקיע. בסוף השנה כאשר הוא מבקש תקציב חדש, הוא צריך להוכיח מה עשה.

אבל לא מסתפקים בזה. הרשות עורכת מישאל בקרב התושבים, אונליין כמובן, ושואלת אותם מה דעתם, מה נעשה בתחום אחריות מנהל המחלקה. אם יש פער בין הציון שמקבל אותו מנהל או בעל תפקיד לבין תשובות התושבים, הוא צריך להזיע מול ראש העיר ולהסביר כיצד שרף מיליוני שקלים, אם התושבים בכלל לא מבינים או רוצים את זה. והמסקנה מכך היא קודם כל לשאול אותם, לקבל תעדוף כמובן, אבל בסופו של דבר להוכיח להם שהם שותפים.

שורה תחתונה: עיר חכמה, מקבלת מימדים הרבה יותר רחבים ממה שחשבו בהתחלה. יש בה פוטנציאל של מהפכה אזרחית דמוקרטית, שהופכת את האזרחים, קהילות, וכל מי שחי בעיר, לא רק לאנשים פסיביים שצריכים לקבל שירות בזכות המיסים שלהם, אלא מפני שהם עצמם שותפים לניהול העיר, עם כוח והשפעה לא רק פעם בארבע שנים. בסוף הכנס והתערוכה בברצלונה. ולכן בכנסים הבאים של ערים חכמות, בארץ ובעולם, יהיה ייצוג לצלע נוספת במשולש הזה של עיר חכמה: התושבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים