מימון המונים: כיצד לבחור פרויקט מנצח?

להיות חלק מהגשמת חלומו של יזם זה להיות חלק מלידתו של מוצר שכל עתידו לפניו ● זה נחמד, זה מרגש - אבל בסופו של דבר - ייתכן והייתם חלק ממשהו קטן שעתיד להפוך להרבה יותר גדול ממה שנדמה לכם

מימון המונים לגאדג'טים מגניבים. אילוסטרציה: AndreyPopov/BigStock

תמיכת מימון המונים עלולה להישמע כמעט כמו לעשות מעשה טוב, לעזור לאדם כלשהו להגשים חלום, כנראה בגלל שבדרכים רגילות לא הצליח להגשים אותו – וכמובן על הדרך גם לתפוס מקום בגן עדן. לכן בתור אחד שבקושי תופס מקום ברכבת, הבנתי מהר מאוד שמקומי לא שם.

אז למה בכל זאת מצאתי את עצמי מכור לאתרי מימון המונים? כי אם חופרים מעט יותר עמוק, מבינים שדווקא מדובר במכרה זהב לא קטן.

אם יצא לכם לבקר בקיקסטארטר (Kickstarter) ואחיותיו (אין מה לעשות, הגרסה העולמית יותר מרשימה מההדסטארט המקומי), מסתבר שהרבה יותר קשה לשמור על היד שלא תשלוף את האשראי, כשמבינים מה מצפה לנו.

דבר ראשון חשוב להבין מדוע כן כדאי להשקיע בפרויקטים של מימון המונים. אז נכון, בהחלט ייתכן שמתישהו המוצרים המוצגים באתרי מימון ההמונים יגיעו לשוק הפתוח. בייחוד אם ההצלחה ממימון ההמונים תהיה גדולה. אבל חשוב לציין כי יש המון פרויקטים שברגע שמסתיים זמנם באתרים אלו – הם יכולים להיעלם לחלוטין, או להופיע מאוחר יותר באתרים פרטיים במחיר הרבה יותר גבוה ממה שיכולתם לקבל בתקופת ההיכרות – שלא לומר תקופת התחנונים של הפרויקט שתתנו לו ולו מעט אוויר לנשימה.

אז לא צריכים לבחור בכוח. רוב הסיכויים שגם אם לא תרצו, תמצאו שם משהו מדליק שבא לכם שיגיע כבר עכשיו ולא דקה מאוחר יותר.

לסקרנים שבינינו, בהחלט אפשר לחפש פרויקט לפי תחומים. הפרויקטים מתחבאים לא רע בכלל, כולם מלווים בסרטוני שכנוע (לרוב) מרתקים, ותסמכו על עצמכם שתדעו מה מגרד לכם בבטן ומה מעניין אתכם פחות עד בכלל לא.

כמו כן, אפשר ללכת על הדרך הקלה יותר וללכת למדור הפרויקטים הפופולריים. פרויקטים בהם כבר רבים לפניכם עשו את עבודת המחקר והצלחת מימון הפרויקט השיגה את שלה ככל הנראה מוקדם הרבה מהצפוי. והיי – אם כולם אומרים שזה יהיה מגניב – אז זה ככל הנראה יהיה מגניב. זה החוק.

למה לא תמיד כדאי להצטרף למה שפופולרי?

אז למה בכל זאת לא תמיד כדאי להצטרף למה שפופולרי? כי התמורות (אותן הפתעות/מתנות שלמעשה הכסף התומך שלנו ישיג עבורנו) המשובחות יותר, הזולות אך עמוסות ההפתעות – ככל הנראה כבר ייעלמו. זה לא אומר שלא יישארו דברים טובים עבורנו. פשוט זה ירוקן טיפה יותר את ארנקנו.

להגיד לכם שמגניב יותר ללכת למדור הפרויקטים החדשים? אלה שיושבים כרגע על בין 5%-0% ולפניהם עוד 45 ימים עד סגירתם? אם אתם טובים בזיהוי טרנדים או מוצרים מגניבים ויש לכם עין לזהות מה יהפוך לגדול או שאתם מלאי חשק לחקור לעומק מה כל אחד חלם בלילה ואם חלומו שווה את התייחסותכם – אז לכו על זה.

ההפסד הוא אפסי. או שהפרויקט בו תמכתם לא יגיע למימון הנדרש ואז לא תחויבו על כלום, או שהוא ימומן, ואז אמנם תיפרדו מהכסף – אבל ככל הנראה אם הפרויקט הצליח להגיע יעד – כנראה שבכל זאת עליתם על משהו. אם תשאלו אותי ואת המספריים שהובטח כי יגזרו הכל אבל לעולם לא יפצעו אתכם ואת עורכם – אשר הייתי בטוח שזה מוצר נהדר ותמכתי בו כאילו אין מחר – כשלנו בהימור שלנו, כנראה לא נועדתי לזהות הצלחות, לא זכיתי לראות את ההיריון מגיע לשיאו, והמשכתי להיחתך מהמספריים הרגילים בבית.

כך שבין אם אתם אוהבים משחקים, מוצרי טכנולוגיה, ספרי צילום ואמנות, ביגוד, אביזרי בית, אביזרי בריאות וכו' – הכל שם. אבל הנה מה שחשוב – לא מדובר בעוד אתר או אפליקציה שפשוט מפוצצים אתכם במוצרים שאת מרביתם אתם לא באמת צריכים.

זאת אומרת, ייתכן בהחלט שתשרדו גם בלעדיהם, כן? אבל היופי באתרי מימון ההמונים, שמדובר על מוצרים שכדי לשכנע את ההמון לתמוך בהם – עליהם להיות ייחודים, להיות עם איזשהו משהו פורץ דרך בצורה כזו או אחרת – או להיות בעלי מוצר מאוד יוצא דופן.

האנשים שמציעים מוצרים באתרי מימון ההמונים – הם אנשים שמרגישים שהם משנים את העולם.

זו כבר סיבה מאוד מספקת למה לא לפספס את החוויה הזאת.

מישהו כן שומר על גבכם

אז איך תדעו שלא נפלתם? כי בגדול אין באמת דרך ליפול. אף על פי שאתרי מימון ההמונים בהחלט יסירו מעצמם כל אחריות על תמיכתם במוצר כלשהו, כך שאם לא תקבלו את שהובטח לכם, ככל הנראה לא תקבלו חיבוק מקיקסטארטר – יש לציין שבכל זאת הם שמים עין על הנעשה.

לזכות האתרים הללו, הם מאוד רוצים שהפרויקטים המוצגים אצלם יהיו איכותיים, אמיתיים ורציניים, כך שבמידה ובעלי הפרויקט אינם מוכיחים את יעילות המוצר, אתר מימון ההמונים מסוגל להקפיא את המימון, ולנפנף אותו מהאתר.

כך קרה בזמנו עם סכין גילוח שפעל על לייזר בשם the skrap laser razor, אשר פחות או יותר בן לילה קיבל מימון מעל מיליון דולר – כולם (כולל אני) היו בטוחים שהנה הגיע הפלא הבא, אך עם כל השמחה, לפתע התברר שמשהו רקוב בממלכת סכיני הגילוח.

הסתבר כי החברה לא הראתה בשום סרטון את עבודת המכשיר תכלס. הכל הודגם על כל מה שלא היה עור אדם. וכשקיקסטארטר דרשו מהחברה הוכחה ליעילות המכשיר – הם לא קיבלו אותה. ועל כן הפרויקט הוקפא ונעצר ומת.

אז בגדול, ניתן לומר שמישהו כן שומר על גבכם.

אין ספק שיש דרכים טובות יותר להעביר את היום. אבל לפעמים האתרים הללו והתמיכה בפרויקטים אשר נמצאים בהם – מלבד העזרה להגשים את חלומו של יזם – יכולים להיות משהו שבהחלט יאיר את יומכם, ישפר אותו לחלוטין, ואף יתרום קצת לחייכם.

חוץ מזה, מה יותר מגניב מלהיות הראשונים שעלו על משהו שמרבית חבריכם כנראה לא קלטו, יקלטו או ייהנו מאותו סוד קטן שאתם מחזיקים?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים