"רואי החשבון מגנים בבקרה שלהם על המשקיעים"

"רואי חשבון שעושים את עבודתם היטב, הם שומרי הסף, אמון המשקיעים בשוק ההון לא יכול להתקיים בלעדיהם", כך לדברי פרופ' שמואל האוזר, יושב ראש הרשות לניירות ערך

פרופ' שמואל האוזר, יושב ראש הרשות לניירות ערך. צילום: ניב קנטור

"כולנו מכירים את תפיסת היסוד בדיני ניירות ערך, כפי שהיא באה לידי ביטוי על ידי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרון ברק, בדבר חשיבות הגילוי. פריטי המידע החשובים ביותר למשקיעים בחברות, הם הדו"חות הכספיים. רואי החשבון הם המבקרים את הדו"חות הכספיים, ולכן כולנו מייחסים חשיבות קריטית להגנה על המשקיעים", כך אמר פרופ' שמואל האוזר, יושב ראש הרשות לניירות ערך.

פרופ' האוזר דיבר בפתח כנס נושאי המשרה והדירקטורים השנתי של לשכת רואי החשבון בישראל. כנס המועדון הפיננסי, בהפקת אנשים ומחשבים, נשא את הכותרת "השדרה הניהולית – מנהלים היום, מעצבים את המחר", נערך היום (ה') במרכז כנסים אווניו, קרית שדה התעופה.

לדברי פרופ' האוזר, "אתם, רואי החשבון, מהווים שורה קדמית של הגנה על המשקיעים. לכם האפשרות – והחובה – לקבוע את איכותם של דו"חות כספיים. רואי חשבון שעושים את עבודתם היטב, הם שומרי הסף, אמון המשקיעים בשוק ההון לא יכול להתקיים בלעדיהם".

רשלנות גבוהה או עצימת עיניים

בהתייחסו לתהליכי האכיפה מול רואי החשבון, אמר יו"ר הרשות ניירות ערך כי "אחריות המבקרים היא נושא שאנו רואים בו יותר פעולות אכיפה ותביעות נגד רואי חשבון. אנחנו לא מחפשים את רואי החשבון – ממש לא. אנו בוררים היטב את המקרים בהם אנו מפנים למסלול אכיפה מנהלי, זה קורה כאשר יש רשלנות גבוהה, או עצימת עיניים".

לדבריו, "הרשות מתמקדת באכיפה ובהעמדה לדין נגד המעורבים המרכזיים בביצוע הפרות מנהליות. לא נהסס למצות את הדין מול רואי חשבון במקרים אלה, בצורת הליך פלילי, או מנהלי. אנו יודעים כי רוב רובם של רואי החשבון פועל במקצועיות ובאחריות. כלפי מי שייפר את הדין – נפעל ונהיה שם. הפעילות הזו שלנו עולה בקנה אחד עם גישתה העקרונית, הרגולטורית של הרשות, תפיסת המקל והגזר, צדיק וטוב לו – רשע ורע לו. מי שמכבד חוקים בסיסיים ופועל בשקיפות ובהגינות – ייהנה מיותר גמישות".

מנגד, אמר פרופ' האוזר, "נפעל בנחישות כלפי מי שמנסה לנצל את ציבור המשקיעים. הרשות פועלת בלא מורא ובלא משוא פנים – ויש לכך ערך גבוה. אנו רוצים לעודד את תמי הלב להתרכז בניהול עסקיהם. המשוואה הזו היא כל התורה: מי שנוהג לפי הכללים – שיתרווח בכסאו, ומי לא – שייצא בחוץ".

למנוע מצב של שכר טירחה נמוך מדי

"נקדם הקמת תאגיד פיקוח על רואי החשבון", אמר פרופ' האוזר, "הקמת תאגיד פיקוח שכזה תתרום לשיפור המקצועיות. יהיו לתאגיד סמכויות אכיפה – ואנו ניקח צעד אחורה".

עוד דיבר פרופ' האוזר בנושא גובה שכר הטירחה של רואי חשבון המשמשים כמבקרים. "בדקנו את הטענות", אמר, "והממצאים אינם חד משמעיים. גובה שכר הטירחה הוא נושא מטריד, שכן שכר טירחה נמוך אולי מהווה מדד לאיכות ביקורת נמוכה. לכן אנו בוחנים את תיקון הכללים, כדי למנוע מצב של שכר טירחה נמוך מדי".

"אנו פועלים להקמת בורסה מישנית", ציין. "הוקמה ועדה שבחנה כיצד לקרב את ההון הציבורי לשוק. הקמת הבורסה המישנית נועדה להיטיב עם חברות וגופים שלא יכולים לפעול בבורסה, כי הבורסה 'גדולה' עליהם מבחינת עלויות הנפקה, היקפי גיוס, אפשרויות המימון".

פרופ' האוזר סיים בציינו כי "מה שעשוי להיות מעניין עבור ציבור רואי החשבון בישראל, היא המלצה המתגבשת, לפיה חברות אשר יירשמו למסחר בבורסה הקטנה, יוכלו לדווח לפי הכללים הישראליים. זה יקצר את הטווחים שבין משרדי רואי החשבון והחברות הציבוריות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים