"המהפכה הדיגיטלית היא לא רק איום – אלא הזדמנות"

ז'יז'י אשכנזי מבנק דיסקונט תיארה כיצד הבנק הטמיע פלטפורמה של יבמ לטובת בנקאות דיגיטלית פתוחה ● לדבריה "כל העולם הולך לכיוונים של פתיחות וקישוריות. כדי לעשות זאת חכם ומאובטח – נדרשת הפלטפורמה המתאימה"

ז'יז'י (ז'ילברט) אשכנזי, ארכיטקטית מערכות מידע ראשית בחטיבת הטכנולוגיות והתפעול של בנק דיסקונט. צילום: עידן סבח

"כולם מדברים על האיומים הטמונים במהפכה הדיגיטלית, אולם אל לשכוח את העובדה כי המדובר פה בהזדמנות עסקית להתחדשות", כך אמרה ז'יז'י (ז'ילברט) אשכנזי, ארכיטקטית מערכות מידע ראשית, חטיבת טכנולוגיות ותפעול, בנק דיסקונט.

אשכנזי דיברה באירוע Rock Your Cloud, אותו ערכה יבמ (IBM) ישראל. האירוע התקיים אמש (ב') בגני התערוכה בהשתתפות מאות מלקוחות החברה ושותפיה העסקיים.

היא תיארה כיצד בנק דיסקונט הטמיע פלטפורמה של יבמ לטובת בנקאות דיגיטלית פתוחה. הפרויקט נמשך כשנה והסתיים באחרונה, והיקפו הכספי עמד על מיליוני שקלים. המניע לפרויקט, הסבירה, "היה בכך שכל העולם הולך לכיוונים של פתיחות וקישוריות – וכדי לעשות זאת חכם ומאובטח – נדרשת הפלטפורמה המתאימה. היא מאפשרת לעשות זאת עם סטנדרטים עולמיים ואספקת שירותים מהירה. הפלטפורמה מביאה יכולת לנהל את המערך כולו בצורה חכמה, עם אנליטיקות ואבטחת מידע מובנית". לדבריה, "הפלטפורמה עונה גם על הוראות ועדת שטרום, לגבי  חשיפת מידע בנקאי, לצורך השוואת עלויות וקידום התחרות".

במסגרת הפרויקט, הסבירה אשכנזי, הוטמעה פלטפורמת ניהול של הענק הכחול – API-Connect. פלטפורמה זו מאפשרת למשתמשים ליצור, להרכיב, לנהל, לאבטח ולחבר ממשקי תכנות יישומי אינטרנט (API). המוצר מיישם את התקן הבינלאומי לתחום, OAuth2.0. תקן זה מיועד ליישום מודלים מתקדמים מבוססי אמון (Trust) בין כמה גופים, דוגמת יישומי B2B2C, ונמצא בשימוש רחב בעולם, לרבות בקרב ענקיות ה-IT, כמו גם בעולם הפיננסי, ביישומי בנקאות פתוחה. "הפלטפורמה", הסבירה אשכנזי, "מספקת ללקוח אפשרות להצטרף לשירותי פינטק, על פי בחירתו, לכל אחד מחשבונותיו, תוך בחירת רמת הרשאה ספציפית לכל חשבון. זאת, בכפוף למדיניות הבנק, לתקופות שונות. כמו כן, הלקוח יכול לבחור לבטל את ההצטרפות בכל עת".

משולש האמון לקוח-חברת פינטק-בנק

במסגרת הפרויקט, דיסקונט חתם על הסכם שיתוף פעולה עם iCount, המספקת פתרונות דיגיטליים לניהול עסקים קטנים ובינוניים. "האפליקציה של  iCount היא הראשונה שחוברה לפלטפורמה של יבמ שהוטמעה בדיסקונט", אמרה, "כך, לקוחות יוכלו להצטרף לשירות, במסגרתו יונגש מידע בנקאי מחשבונותיהם בדיסקונט, וישולב אוטומטית במערכת iCount. זה יסייע ללקוחות לייעל את התנהלותם העסקית, באמצעות כלים המתבססים על שילוב מקוון של מידע בנקאי וחשבונאי".

"שיתוף הפעולה עם  iCount הוא מימוש ראשון במערכת הבנקאית בישראל, אשר מיישם הלכה למעשה את משולש האמון לקוח-חברת פינטק-בנק, ועושה זאת באופן מקוון ומאובטח. זהו סוג של מהפכה", ציינה אשכנזי, "בדרך זו אנו מאפשרים ללקוח לפעול במערכת הנוחה לו, עם נתונים עדכניים מתוך חשבונותיו בבנק דיסקונט – ובשקיפות מלאה".

בסופו של דבר, אמרה אשכנזי, "אני מעריכה כי מאות אלפי משתמשים שעובדים מול הבנק באופן דיגיטלי, מתוך כמיליון לקוחות הבנק, ישתמשו בפתרונות שיסופקו על גבי הפלטפורמה".

"החלטנו שאנו רוצים לשחק במשחק של הגדולים", הסבירה אשכנזי את המהלך, "ובחנו להיכנס לשיתופי פעולה אקטיביים. הפרויקט ממתג אותנו כארגון חדשני. ברגע שעובדים על פלטפורמה גנרית, ומייצרים שירותים גנריים – שיתופי הפעולה הבאים יהיו קלים, מהירים ופשוטים".

האתגרים – לא רק טכנולוגיים

האתגרים בפרויקט, אמרה, "היו בניית אסטרטגיה, טיפול בהיבטים משפטיים ורגולטוריים, קביעה מי אחראי על מה, ניהול סיכונים וגם לא מעט אתגרים טכנולוגיים – ובראשם אבטחת מידע".

"הטיפים שלי לדרך", סיכמה אשכנזי, "הם שנדרש חזון חדשני. אסור לפחד מהשינוי, השינוי צריך להיות האידאולוגיה. נדרשת מחויבות הנהלה. צריך לחשוב גדול, לכוון רחוק אבל לפעול בקטן ובזהירות. אין צורך להמציא את הגלגל. יש לעבוד אג'ילית, לרוץ להתקדם ולשגות – ואז לרוץ הלאה. קחו את העתיד, עצבו אותו כרצונכם, זה ישרת אתכם – קחו את החלומות שלכם וקדמו את הארגונים שלכם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים