פוטין ממשיך בהגבלת האינטרנט: אוסר על רשתות VPN ברוסיה

הנשיא הרוסי חתם על צו שאוסר על שימוש בכל טכנולוגיה שעוקפת את הצנזורה של השלטון במוסקבה ● מדובר בעוד צעד של פוטין בהגבלת הגלישה ברשת

בעד מטבעות וירטואליים - עם הסתייגויות. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: BigStock

ולדימיר פוטין ממשיך בצעדים שהוא נוקט להגבלת הגלישה באינטרנט ברוסיה: הנשיא הרוסי חתם בסוף השבוע על חוק שאוסר על הגולשים במדינה להשתמש ברשתות VPN ובאתרי פרוקסי. החוק פורסם אתמול (א') וייכנס לתוקף ב-1 בנובמבר. על פי רויטרס (Reuters), החוק אוסר על גישה לכל טכנולוגיה שמאפשרת גישה לתכנים שצונזרו על ידי הקרמלין.

החוק החדש בא לאחר שלפני חצי שנה התקבל גם בסין חוק בנושא, אם כי רחב יותר. בשני המקרים נשללת מהגולשים האפשרות לגלוש, או הופכת קשה הרבה יותר, כמו גם גישה לתוכן שצונזר. כמו כן, בסוף השבוע דווח כי אפל (Apple) נענתה לדרישה של ממשלת סין והסירה אפליקציות VPN מ-App Store במדינה.

לדברי ליאוניד לוין, ראש ועדת מדיניות המידע בדומה, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, החוק החדש לא נועד כדי להטיל מגבלות על אזרחים שומרי חוק, אלא כדי למנוע גישה ל-"תוכן לא חוקי".

עוד צעד במגבלות על הגלישה ברוסיה

החוק החדש הוא עוד אחד מצעדי הממשל הרוסי לשליטה, ככל שהוא יכול, על התעבורה ברשת. ב-2014 העביר הקרמלין חוק שמורה לחברות האינטרנט לאחסן את המידע שהן צוברות על המשתמשים בתוך גבולות רוסיה. החוק אמנם לא נאכף על כל חברות האינטרנט, אולם הגישה ללינקדאין (LinkedIn) נחסמה במדינה בשנה שעברה, לאחר שהרשת החברתית-עסקית לא עמדה בדרישות חוק זה. טוויטר (Twitter) ושירותים נוספים, קטנים יותר, עלו על הכוונת של מוסקבה השנה – מאותה הסיבה.

כמו כן, הרשויות ברוסיה הענישו, עד כדי שליחה לכלא במקרים מסוימים, גולשים ברשתות החברתיות בעקבות תוכן שפרסמו. המקרה האחרון היה של גולש שכמעט נשלח לכלא לאחר שפרסם ביוטיוב (YouTube) סרטון ובו הוא נראה משחק Pokémon Go בכנסיה.

רוסיה עדיין לא הגיעה לדרגת הצנזורה על האינטרנט של סין ו-ודאי שלא למצב של צפון קוריאה, שם הגישה לרשת חסומה כליל עבור כמעט כל אזרחי המדינה. כך, למשל, חברות כמו פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google) עדיין פועלות בשוק הרוסי. עם זאת, נראה שהחוק החדש הוא לא הצעד האחרון של פוטין במגבלות שהוא והמחוקקים הרוסיים מטילים על הגלישה באינטרנט. יצוין כי בתחילת החודש הפגינו אזרחים ברוסיה נגד המגבלות שמטיל הקרמלין על האינטרנט – אולם זה לא עזר להם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים