מונופול או לא – עסקת הענק של אמזון והול פודס תיבחן על ידי הקונגרס

בית המחוקקים האמריקני יקיים שימוע כדי לנתח את הרכישה של רשת המרכולים, בשל החשש מכך שהמיזוג מקדם ריכוזיות במשק ועלול לקדם טכנולוגיה וחדשנות על חשבון העובדים

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

לפני כחודש התבשר העולם כי אמזון (Amazon) מתרחבת אופליין ורוכשת את הול פודס מרקט (Whole Foods) ב-13.7 מיליארד דולר. כעת אולי חלה תפנית בעלילה בשל ההחלטה החדשה שהעסקה תבחן על ידי הקונגרס האמריקני לפני שתאושר.

מיד עם ההודעה על הרכישה, ולמרות שלא היה ברור בדיוק מה מתכננת ענקית הקמעונאות לעשות עם הבעלות על רשת הסופרמרקטים הפיזית המתמחה במוצרי בריאות וטבע ובמצרכים אורגניים, המניות של חברות אחרות רבות בשוק הגיבו בירידה, מתוך חשש שאמזון, בעלת היכולות הפיננסיות הרבות, תוריד מחירים ותייצר מונופול בתחום.

"עוול לבוחרים שלנו"

החששות מכך שהעסקה עלולה להשפיע על חנויות המכולת והצרכנים בכל רחבי הארץ, מטרידים גם את ד"ר דייוויד סיליסין, הדמוקרט הבכיר בוועדת המשנה של בית הנבחרים בנושא הרפורמות הרגולטוריות, חוק ההגבלים העסקיים וההגבלים העסקיים, שהזהיר ביום ה' בהצהרה כי "לקונגרס יש אחריות מלאה לבחון את המיזוג הזה לפני שהוא מתקדם. כישלון לעשות זאת הוא עוול לבוחרים שלנו".

סיליסין הדגיש במכתב ששלח למנהיגות הרפובליקנית של הפאנל את החששות לגבי הדומיננטיות של אמזון בתחום הקמעונאי המקוון, ואת הפוטנציאל של ענקית המסחר האלקטרוני להשתמש בשליטתה על הול פודס לצורך עסקים אחרים שבהם תעשה שימוש ביתרונה הלא הוגן ובריכוזיות הגבוהה שתהיה בידיה.

"עסקה זו מתרחשת בתקופה ארוכה של ריכוזיות כלכלית שכבר גרמה לירידה בשכר העובדים ובניידותם, מה שמאפשר למעשה למספר קטן של מונופוליסטים לאגור את פירות הצמיחה הכלכלית", כתב חבר הקונגרס מרוד איילנד.

הנשיא טראמפ בעצמו עלול לחבל בעסקה

יצוין כי העסקה חייבת להיות מאושרת על ידי אוכפי ההגבלים העסקיים בארצות הברית, ככל הנראה על ידי ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC (ר"ת Federal Trade Commission).

הקונגרס לא משחק תפקיד רשמי בתהליך הזה, אך הדיונים בו עשויים לעתים קרובות להדגיש את ההשפעה האפשרית של עסקאות על הצרכנים.

כך או כך, הדיון הזה לא יתרחש ללא תמיכה רפובליקנית. בנוסף, חברי ה-FTC ממונים על ידי הנשיא.

לנוכח יחסיו הלא-ממש טובים של הנשיא הנוכחי, דונלד טראמפ, עם אמזון וקביעתו כי לחברה יש "בעיה ענקית בהגבלים העסקיים", ומכך שטראמפ לא היה מרוצה מהכיסוי של קמפיין הבחירות שלו על ידי הוושינגטון פוסט (Washington Post), שנמצא בבעלות מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס – יתכן בהחלט שעלולה להיות לאמזון בעיה בהוצאת העסקה לפועל.

אמזון והול פודס סירבו להגיב על ההחלטה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים