לגעת באנשים בעזרת אינטרנט של הדברים ומחשוב קוגניטיבי

"המטרה היא להעצים את התבונה האנושית ולהרחיב את המומחיות והיכולות האנושיות - החזון שלנו הוא עולם של אדם ומחשב שעובדים יחדיו", כך לדברי ד"ר אסף עדי, מנהל בכיר במעבדות יבמ בחיפה

ד"ר אסף עדי, מנהל בכיר במעבדות יבמ בחיפה. צילום: יח"צ

"אנו עוסקים באינטרנט של הדברים ובמחשוב לביש, אבל בתחום מסוים שלו – כיצד האינטרנט של הדברים נוגע באנשים ומשפיע על חייהם, ולכן אנחנו מכנים זאת – 'אינטרנט של הדברים מוכוון אדם'", כך אמר ד"ר אסף עדי ממעבדות יבמ (IBM) בחיפה

ד"ר עדי דיבר בכנס Interconnect 2017 של יבמ שנחתם בסוף השבוע שעבר בלאס וגאס, בנושא בנושא Person-Centric IoT במסגרת יום מיוחד שיועד לנושא – Rsearch Day, בו הציגה החברה פרויקטי מחקר מעניינים שמתקיימים במעבדות המחקר שלה.

עדי הינו מנהל בכיר במעבדות יבמ בחיפה, בעל ניסיון של יותר מ-20 שנה במעבדות המחקר בטווח רחב של תחומים ותפקידים. הצוות שהוא עומד בראשו בימים אלה מתמקד בפלטפורמות ובפתרונות צרכניים וארגוניים, הניתנים למימוש בעזרת אינטרנט של הדברים, מוצרים לבישים ומכשירים ניידים – בשילוב עם טכנולוגיות קוגניטיביות.

"אינטרנט של הדברים הוא לא דבר חדש", מציין ד"ר עדי. "לפני עשרות שנים כבר היו מערכות SCADA ודומות לה. אחד הדברים שהשתנו בטכנולוגיה הוא, שחיישנים מסוגים שונים וגם מכשירים למיניהם נעשו נפוצים וזולים, והדבר מאפשר לגעת באנשים – באמצעות חיישנים שמצויים בסביבות החיים השונות שלהם או על גופם".

בנוסף, אמר, "מה שהטכנולוגיה מאפשרת לנו הוא גם אינטראקציה. אם נחשוב – עד לפני כ-30 שנה הייתה לנו רק מקלדת כדי לקיים אינטראקציה עם המחשב. אחר כך הגיע העכבר, ולפני 10 שנים הכרנו את הסמארטפון ואת מסך המגע ככלי לאינטראקציה. כמעט כל דבר שאנו עושים הוא למעשה אינטראקציה עם מחשב. אפילו הדיבור שלנו בטלפון הסלולרי הפך להיות אינטראקציה עם מחשב".

"אי לכך, בגלל שיש חיישנים, מצלמות, שעונים, מוצרים לבישים ואפילו 'האזנה' לדיבור – העובדה הזאת מאפשרת לחברות לייצר ערך חדשני ללקוחות שלהן ולשנות תהליכים עסקיים, המאפשרים לייצר אינטראקציה עם אנשים בצורה חדשה", אמר ד"ר עדי.

איך ארגונים יכולים לייצר את הערך המדובר?

"האנשים בעולם פועלים בסביבות וב'תפקידים' שונים – הם הורים, סטודנטים, עובדים בארגון, נהגים וכו', ובכל 'תפקיד' וכל סביבה יש לחברות אפשרות לייצר עבורם ערך ואינטראקציה בצורה חדשנית, ולגרום למעורבות של אנשים עם הארגון".

במהלך ההרצאה, מספר עדי, "הראינו דוגמאות של אינטראקציות מסוגים שונים, שמראות איך ארגונים יכולים לייצר את הערך שדיברנו עליו".

בהרצאתו הציג עדי אביזרים המבטיחים בטיחות במקומות עבודה – קסדה ואפוד, שבאמצעות חיישנים המוטמעים בהם יכולים לדווח על סימני גוף חיוניים – כמו דופק וטמפרטורה, תנועות, מצב הסביבה החיצונית – כמו אור, רמת הרעש, תכולת האוויר ועוד.

באמצעות החיישנים האלה יכולים להתקבל דיווחים על עייפות, התייבשות, פציעה, עירנות וכד', אבל יותר מכך, בעזרת ניתוח הנתונים והתובנות המתקבלות – הם יכולים לאפשר מצד אחד לארגון את ייעול העבודה, ומצד שני גם להבטיח את ביטחונו של העובד ואף להזעיק עזרה במקרי הצורך.

עוד הציג ד"ר עדי אפשרויות לבית קוגניטבי: בעזרת נתונים המופקים מחיישנים שונים על האדם או בסביבה הביתית שלו – כמו מחשוב לביש, תנועות, פקודות וכד', יחד עם מידע שנשלח מסביבתו, כמו תאורה טמפרטורה וכד' – מועבר המידע לענן ומנותח על ידי ווטסון (Watson), שמחליט, למשל – להדליק את המזגן כשהטמפרטורה מגיעה לרמה מסוימת, להדליק את האורות בחוץ אם חשוך, וכד'.

המטרה של יבמ, אמר עדי, "היא להעצים את התבונה האנושית. החזון שלנו הוא עולם של אדם ומחשב שעובדים יחדיו. אנחנו מדברים על הרחבה של המומחיות והיכולות האנושיות".

הישג מרשים: מעבר לפיתוח אג'ילי בתוך חודשים בודדים

כסמנכ"ל לתפעול מצוינות בנייס-אקטימייז (NICE Actimize), אחראי יגאל לוי על מנהלי הפרויקטים, כתבים טכניים, קבוצת התמיכה הגלובלית וגם על ההטמעה של גישת האג'ייל בארגון (מתודולוגיית SAFe) – הן מבחינת תהליכים והן מבחינת הכלים התומכים.

נייס אקטימייז היא חטיבה בתוך נייס מערכות (NICE) ומובילה בשוק בפתרונות למניעת פשיעה ותרמיות פיננסיות, ניהול סיכונים וציות עבור ענף השירותים הפיננסיים.

החברה מספקת פתרונות שמקורם במגוון ערוצי מידע בזמן אמת, המסייעים למניעת הונאה והלבנת הון, חקירות פנים-ארגוניות, ניהול סיכונים ופיקוח על מסחר והבנויים על פלטפורמת תוכנה יחידה וגמישה. פתרונות החברה מוטמעים על-ידי רוב המוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם.

"המוצרים שלנו מסייעים לארגונים פיננסיים לבדוק נתונים ולבחון אירועים עתירי סיכון, כגון הלבנות הון, הונאות וחריגה מהתקנים הפיננסיים. ברגע שהמערכת מזהה אירוע כזה, היא מתריעה ומאפשרת לטפל בו. לחברה מאות לקוחות שהם ארגונים פיננסיים בינוניים וגדולים", אמר לוי.

לוי הוזמן להרצות בפני משתתפי כנס Interconnect 2017 על תהליך המעבר לאג'ייל שהוביל בארגון ה-Product וה-R&D בחברה, המונה כ-400 אנשים, בעזרת כלי של יבמ בשם RTC (ר"ת Rational Team Concert) – המהווה פלטפורמה לסביבת פיתוח מוצרים, התומכת בפיתוח אג'ילי.

אלמנט חשוב בהצלחה בהטמעה

"אין זה דבר פשוט", סיפר לי לוי בפגישתנו במסדרונות הכנס. "בחברות רבות שמבקשות לעשות את המעבר לאג'ייל, תהליך ההטמעה אורך לפעמים שנים, ואצלנו הוא הושלם תוך חודשים מספר, בלי פיילוט, וזה הישג גדול שלנו, כי כל הארגון מדבר באותה שפה ועובד באותו מקצב – תוך תיאום בין כל הצוותים. אין ספק שבפנינו אתגרים רבים, אבל תהליך 'ההקמה' הושלם בזמן קצר יחסית".

"בהרצאה הצגתי את תהליך ההטמעה שביצענו כחלק מהמעבר לאג'ייל בעזרת כלי ה-RTC של יבמ, המאפשר לתכנן את כל המשימות והפיתוחים משלב הדרישות ועד לשלב סיום הפיתוח – וכל אלה בעולם האג'ילי. אין ספק שה-RTC היווה אלמנט חשוב בהצלחה שלנו בהטמעה.

"מה שמיוחד בכלי של יבמ הוא, שהפלטפורמה מאפשרת הרחבה לפי הצרכים שלנו. יש בו אלמנטים רבים. הדבר המשמעותי בו, שהוא נותן מענה לעבודה יומיומית של הצוותים בעולם האג'ילי – הוא נותן מענה לכל תהליך התכנון ברמת המוצר, ולמעשה מאפשר לנו לייצר שקיפות בזמן אמת על התקדמות תוכניות העבודה וההתחייבויות. זה עוזר לנהל טוב יותר את התלויות בין הצוותים ולנהל את הסיכונים במהלך הפיתוח. עוד מרכיב חשוב בכלי הזה, שהוא מאפשר להתממשק לכלים נוספים – גם יבמ'יים וגם אחרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים