המפרסמים דורשים מגוגל הנחות לפרסום ביוטיוב

מפרסמים וחברות ענק שתובעים לפעול כדי להגן עליהם מפני הופעת מודעותיהם לצד תוכן קיצוני, מנהלים כבר מזה כשבוע מסע לחצים כנגד ענקית סרטוני הווידיאו, וכעת נוספת גם תביעה לקבל הנחות בגין מופעים קודמים של התופעה

מחברה שפעלה ממוסך לתאגיד ענק. גוגל. צילום: BigStock

מפרסמים דורשים מגוגל (Google) מרחב פרימיום במחירים מוזלים למודעותיהם ביוטיוב (YouTube) או בשירותים אחרים שלה שאינם מנוע החיפוש, וזאת לאחר שהחודש התגלה כי פרסומות של מותגים רבים הופיעו לצד תוכן קיצוני באתר הסרטונים שנמצא שבבעלותה.

המחאה כנגד גוגל החלה בבריטניה לפני קצת יותר משבוע, כשמספר חברות חשובות שמפרסמות ביוטיוב, כמו ממשלת בריטניה וכמה מהמותגים הגדולים בממלכה המאוחדת – כגון הגרדיאן (Guardian) – החליטו להסיר את הפרסום מטעמן מהשירות, מפני שחלק מהפרסומות הופיעו לצד תוכן לא הולם וקיצוני. כך למשל הוזכר פרסום ממשלתי בריטי שהוצג בתוך קטעי וידיאו של דיוויד דיוק, מנהיג הקו קלוקס קלאן (Ku Klux Klann) לשעבר.

אך הבטחותיה של ענקית הטכנולוגיה לטפל בתלונות לא הספיקו לגוגל כדי לשכך את הזעם, כשלקראת סוף השבוע האחרון כבר התבשרנו כי חרם המפרסמים עליה התרחב גם לארצות הברית וגרף אחריו ענקיות כמו AT&T, וריזון (Verizon) וחברות אחרות, שביטלו מיליונים מהפרסומים שלהן ביוטיוב כתוצאה מחוסר הנוחות המובהק שחשו לנוכח תכנים מסוימים שאותם מעלים המשתמשים.

האם גוגל מתכננת הנחה בעבור מלאי של פרסומי פרימיום?

מנהלה הדיגיטלי הראשי של קבוצת M, רוב נורמן – אחד הקונים הגדולים בעולם בתחום התקשורת וחלק מקבוצת WPP – אמר כי הוא נמצא ב"דיאלוג מתמיד עם גוגל". נורמן הסיפר כי גוגל מציעה "מגוון של פעולות שהיא עשויה לנקוט בכדי להעניק נוחות ואבטחה רבים יותר למפרסמים".

עוד אמר נורמן כי ההצעות כוללות מחיר מופחת בעבור מלאי של פרסומי פרימיום, על-מנת לספק למותגים הגנה רבה יותר ולהימנע מכך שפרסומיהם יופיעו לצד תוכן לא הולם, או קיצוני ביוטיוב. גוגל סירבה להגיב לדברים אלו.

הדיווחים על הוזלה במחירי הפרסום הגיעו לאחר שבסיבוב הקודם, לפני מספר ימים, ניסתה גוגל לפייס מפרסמים ולבלום תגובה חריפה מדי מצד ענקיות – כמו AT&T, פולקסוואגן (Volkswagen), ג'ונסון & ג'ונסון (Johnson & Johnson), מקדונלד'ס בריטניה (McDonald’s UK) וממשלת בריטניה – שהחלו להסיר את המודעות שלהן מיוטיוב ומאתרים אחרים שבבעלותה.

בתגובה הרשמית לחרמות אמרה גוגל כי "איננו מתייחסים ללקוחות פרטיים, אך כפי שהוכרז, התחלנו בחינה מקיפה של מדיניות הפרסום שלנו והתחייבות ציבורית לבצע שינויים המספקים למותגים שליטה נוספת על המיקום שבו המודעות שלהם מופיעות".

חייבת להתאמץ יותר

אך עושה רושם כי השינויים שהבטיחה ענקית ההיי-טק המותקפת כאמצעי למאבק בהוצאת חומר קיצוני משירותיה, לאחר שהבעיה דווחה לראשונה על ידי הטיימס (Times), לא הרשימו את המפרסמים והמותגים הרבים, והדבר מצביע על כך שייתכן שתצטרך לעשות יותר כדי לרצות את מי שמהווים חלק חשוב מהכנסותיה.

הענקית ממאונטיין וויו נוהגת לחייב לקוחות בתוספת עלות, אם הם מעוניינים שהתוכן שלהם ימוקד לקהלים מסוימים או יופיע לצד תוכן מסוים. נורמן מסביר כי לקוחות רבים דורשים זאת כאמצעי בטיחות, בכדי להקטין את הסיכון להופיע לצד תוכן קיצוני – ולא היו נוטים לשלם מחיר פרימיום אלא בהתחשב בנסיבות.

"כל פרמיות התקשורת הולכות יחד עם מיקוד", הוסיף נורמן שהבהיר כי מעתה "ינהלו המפרסמים משא ומתן על צמצום הפרמיות הללו, כדי להגביל את עצמם לערוצים בטוחים הרבה יותר".

תרגיל לצורך הוזלת עלויות?

כך או כך צפויות ההכנסות של גוגל מפרסום בשירותיה ומהפרסומות ביוטיוב להיכנס למכבש לחצים מצד מפרסמים קיימים, וזאת בזכות החרמות שגרמו לענקיות לאבד מכסה גדולה של פרסומות. אך כעת לא ברור עוד האם הסיבה לחרמות היא אכן התכנים העוינים, או שמדובר על ניסיון לכופף את הענקיות לצורך הוזלה משמעותית בתעריפיהן.

קבוצת המדיה הצרפתית Havas מתעקשת על כך שהסיבה לחרם טהורה ועוסקת באיכות התוכן בלבד. הקבוצה אמרה כי הופעת תכנים קיצוניים באתרי טכנולוגיה היא נושא בטיחותי ולא עניין למשא ומתן מסחרי.

בוריס ג'ונסון, שר החוץ הבריטי, אמר בראיון עיתונאי כי הוא "זועם" על חברות אינטרנט והאשים אותן באי-לקחת אחריות. "זה מגעיל", אמר ג'ונסון לסאנדיי טיימס (Sunday Times). "הם פשוט צריכים להפסיק להרוויח כסף מחומר אלים נוקב".

איגוד המפרסמים הארציים (Association of National Advertisers), שמהווה את קבוצת הסחר של ארצות הברית, כינה את מיקומן של מודעות לצד סרטונים קיצוניים "משבר", וקרא לגוגל ולקבוצות פרסום דיגיטליות "לנקוט את הצעדים הדרושים כדי להבטיח את הבטיחות והמוניטין של המותגים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קובי אקרמן

    מאמר חשוב ונכון. כל עלויות הפרסום של גוגל עולות ועולות בשנים האחרונות

אירועים קרובים