האם אובר משתמשת ב-"תוכנה סודית" בכדי להתחמק מהרשויות?

הענקית עושה שימוש בתוכנה סודית בכדי להזהיר את נהגיה ממלכודות משטרתיות ומיתר אמצעי פיקוח שמפעילות הרשויות ● התנשאות על נהגים, התחמקות מהחוק והטרדות מיניות - האם הלקוחות ימשיכו לרצות שהחברה תסיע אותם למחוז חפצם?

אז איפה איפה הם, פורעי החוק ההם? אילוסטרציה: iqoncept/BigStock

קבלו את הידיעה החדשה והאחרונה בסדרת דיווחים לא מחמיאים על ענקית שיתופי הנסיעות אובר (Uber) – החברה הודיעה ביום ו' האחרון על שימוש בתוכנה ששמה "Greyball" לצורך ניווט נהגים הרחק מצרות, כולל ממארבים של הרשויות המקומיות שמטרתם לתפוס פורעי חוק.

את המידע החדש על החברה סיפק הניו יורק טיימס (New York Times) אשר דיווח לראשונה על התוכנה שבאמצעותה מנסה אובר לרמות את הרשויות המקומיות בכל רחבי העולם.

רק מגינה מפני מתחרים

על פי הצהרה שסיפקה אובר בנוגע לפרשיה החדשה, הכלי Greyball שימש את נהגיה בערים שבהן לא חלה מגבלה על הפעלתו, והכוונה העיקרית שלשמה הוא נועד הייתה הגנה על נהגים מהפרעה מטעם מתחרים, שעלולים היו לעשות שימוש ביישום החכם של אובר בכדי לזמן נסיעות מזויפות.

"תכנית זו מסננת בקשות הסעה ממשתמשים מזויפים אשר מפרים את תנאי השירות שלנו", ענה דובר אובר בתשובה ששלח במייל ל-AFP. "בין אם אלו אנשים שמטרתם לפגוע פיזית בנהגים, מתחרים המבקשים לשבש את הפעילות שלנו, או יריבים אשר משתפים פעולה עם גורמים רשמיים ב'עקיצות' סודיות שכוונתן ללכוד נהגים".

אובר אומרת כי התכנית שימשה רק במקומות שבהם היה חשש לביטחון הנהגים, ושרק "לעתים רחוקות" נעשה בה שימוש לצורך מניעת אכיפת החוק. אלא שלפי הדיווח של הניו יורק טיימס – אשר ציטט ראיונות עם עובדים אנונימיים בהווה ובעבר – ה-Greyball הוכנסה לפעולה במספר מדינות והייתה חלק מתכנית רחבה יותר שנוצרה בכדי לחשוף אנשים שניסו לעסוק ב"הפרה של תנאי השירות" של אובר. בנוסף טוען הטיימס שהתוכנה גם קיבלה את ברכתו של הצוות המשפטי של החברה.

נשמרה כסוד כמוס

לפי הדיווח, התכנית של אובר העלתה סוגיות אתיות וחששות פוטנציאליים ולכן נשמרה כסוד כמוס בארגז הכלים של הענקית כשהשימוש בה הורחב ליתר העולם, וזאת משום שהתנגש עם רגולציות וכן עם ההתנהלות המקובלת בקרב חברות המוניות המסורתיות.

התוכנה Greyball עשתה שימוש בנתונים שנאספו אודות סוכנים של רשויות הפיקוח השונות, כדי לסמן אותם כנציגי עירייה, כך טוען הטיימס. כך, כשפקחים או רגולטורים שסומנו ניסו לעשות שימוש בשירות, נניח לצורך נסיעה סמויה, התוכנה לא אישרה את נסיעתם. במקרה כזה, או במקרים אחרים של מכמונות מהירות או בדיקות רישיונות, למשל, קיבל הנהג מהאפליקציה התראה מפני נוסע מזויף, וכן מפות שעליהן מסומנים סמלים של מכוניות סמויות, שנמצאות בתוך התנועה הזורמת, או מארבים שמפניהם עליו להיזהר.

"ברור שאובר איבדה את המצפן המוסרי, אם אי-פעם היה לה כזה", צייץ היזם והעיתונאי, ג'ון באטל, בטוויטר (Twitter) בהתייחסו לדיווח על ה-Greyball.

עוד צרות לאובר

הגילוי של תוכנת Greyball מגיע לאחר סדרת האשמות שספגה אובר לאחרונה בנוגע לסקסיזם, ניהול אכזרי וסביבת עבודה רעילה. כל אלה כבר פוגעים בתדמיתה, כשהתחרות בענף הנסיעות המשותפות רק הולכת וגוברת.

מנכ"ל אובר, טראוויס קלאניק, התנצל השבוע והודה שהוא "חייב להשתנות מהיסוד כמנהיג ולהתבגר", וזאת לאחר סרטון וידיאו שנחשף בבלומברג (Bloomberg) ושהציג עימות מילולי חריף בינו לבין נהג שעובד בעבור השירות. בהודעה ששלח לעובדיו לאחר חשיפת התייחסותו לנהג שלו כתב קלאניק "להגיד שאני מתבייש יהיה אנדר-סטייטמנט קיצוני".

התקרית, אשר נפוצה ברשתות החברתיות כאש בשדה קוצים, הייתה עוד מכה לתדמית של ענקית שיתוף הנסיעות העולמית, והתווספה להאשמות בהטרדות מיניות תדירות בפנים החברה ולתביעה שאיתה מתמודדת אובר בגין טענה שהיא עשתה שימוש לא הולם בטכנולוגיית הנהיגה העצמית שפיתחה גוגל (Google).

אובר היא אחת מחברות הסטארט-אפ המצליחות בעולם. היא מגובה בהשקעה עצומה ושוויה המוערך עומד על כ-68 מיליארדי דולרים. לחברה סניפים בעשרות מדינות ובמאות ערים, וזאת על אף מגבלות רגולטוריות שעמן היא מתמודדת.

קלאניק עצמו זכה גם לביקורת על שהסכים לקחת חלק בפאנל הייעוץ העסקי שמסייע לנשיא דונלד טראמפ, אך עזב לבסוף לאחר קמפיין מצד מתנגדי טראמפ, שקרא לאנשים למחוק את היישום של אובר ואת השימוש בה עד שקלאניק ייכנע ויפרוש מהפאנל.

כעת נשאלת השאלה האם קמפיין נוסף בנוסח deleteuberr# יתגעש בקרוב שוב על החברה בשל התנהלותה הכללית המאוד לא מוצלחת, שמסבכת אותה חדשות לבקרים בביקורת ציבורית נוקבת. ובצדק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים