מחקר: יותר ממחצית האתרים ב-Tor עוסקים בתחומים פליליים

הדפדפן נוצר במקור במיוחד כדי להגן על האנונימיות של אנשים פגיעים באינטרנט ● אך מסתבר כי 57% מהאתרים הפעילים בו מאפשרים פעילויות פליליות, לרבות כאלה הקשורות לסמים, למימון לא חוקי ולפורנוגרפיה קיצונית

לא תמים בכלל. Tor

מסה אדירה של תוכן בלתי חוקי ואסור בשימוש מציפה את הרשת האפלה (Darknet), כך מוכיח מחקר חדש שמצא כי יותר ממחצית האתרים בדפדפן Tor המוצפן עוסקים בתחומים פליליים ואסורים.

Tor, הידוע גם בכינויים דארקנט או Deep web, נוצר במקור במיוחד כדי להגן על האנונימיות של אנשים פגיעים באינטרנט. מדובר בדפדפן אינטרנט בדיוק כמו Google Chrome או Internet Explorer, אבל השוני הוא בכך ש-TOR מכסה על זהותם של הגולשים בו, וכמו כן לא מסגיר מה הם מחפשים או רואים בין דפיו. וזהו, כך מסתבר בוודאות כעת, שוני מהותי ביותר.

במחקר ראשון מסוגו מצאו חוקרים מה-King's College שבלונדון כי 57% מהאתרים הפעילים ב-Tor מאפשרים פעילויות פליליות, לרבות כאלו הקשורות לסמים, למימון בלתי חוקי ולפורנוגרפיה קיצונית. הממצאים הללו אינם מפתיעים – אם בכלל הרי שהאחוז נמוך מהצפוי. Tor נקשר עם פורנוגרפיה פדופילית, סחר בנשק ואפילו רצח, עוד הרבה לפני תוצאות המחקר. "ציפינו למשהו ברוח זו", אמר תומאס ריד, פרופסור ללימודי ביטחון בקולג' הלונדוני ואחד ממחברי המחקר. "מחקרים קודמים הרי כבר קבעו כי מדובר על מקום מגעיל למדי".

המחקר הנוכחי מתיימר להיות הראשון שמציג למעשה את מפת התוכן הנגיש ב-Tor. בכדי לאסוף את הנתונים פיתחו ריד ודניאל מור, תלמיד מחקר ב-King's College, "בוט סורק" שעבר על אתרי הדפדפן האפל, מצא 5,205 אתרים פעילים, והצליח לסווג את התוכן של 2,723 מתוכם. לאחר בחינת התוכן הממוין, מצאו ריד ומור כי 1,547 מהאתרים הכילו חומר בלתי חוקי ואסור בשימוש.

ומה עם האתרים האחרים? הסיבה העיקרית לכך שיש המשתמשים ב-Tor לא רק לצורך צריכת חומרים פליליים, היא שהדפדפן מספק למעשה אפשרות לגלוש באופן מוצפן שלא ניתן לחשיפה גם לאנשים שמוצאם מארצות המחילות צנזורה כבדה על רשת האינטרנט, כמו למשל סין או אירן.

אז מה יש ב-Tor? האתרים שנמצאים ברשת האפלה כוללים בין היתר שווקים פעילים לממכר סמים, תחמושת ולכלי נשק, וכן לצורכי פורנוגרפיה מפורשת, בוטה ובלתי חוקית. מה אין בו? למשל, המחקר מצא "היעדר כמעט מוחלט" של אתרים איסלאמיים קיצוניים. "חמושים וקיצונים כנראה לא מוצאים את תשתית שירותי Tor המוצפנים כשימושית במיוחד. בסדר, יש מספר לוחמי ג'יהאד וחמושים ברשת האפלה", אמר ריד והוסיף, "אבל הדפדפן משמש בעיקר למתן שירותים פליליים, להונאה, לפורנוגרפיה קיצונית במיוחד ובלתי חוקית, וכן הוא מספק קרקע נוחה לשיגור התקפות סייבר ולפשעי מחשב שונים".

פני ה-Tor לאן?

"המפתחים שיצרו את Tor עשו זאת למען מטרה אחרת – הם רצו ביטחון ולא פשע. זה תלוי בהם אם יחליטו וירצו לשנות כיוון", אמר פרופ' ריד. "האחריות ליצור דיון הגיוני על דרכים להפחתת פשע היא על המפתחים, ותלויה ברצון שלהם לקבל יותר משתמשים לגיטימיים לדפדפן".

אגב, לפייסבוק (Facebook) יש אתר ב-Tor , אך לא ברור כמה אנשים באמת עושים בו שימוש. פרופבליקה (ProPublica) היא גוף החדשות הגדול הראשון שהשיק אתר בדפדפן האפל בתחילת השנה. ריד סבור שאפשרי בהחלט שגם לאתרים מהזרם המרכזי תהיה נוכחות ב-Tor.

כלים מוצפנים כמו Tor היו חיוניים לצורך שמירה על ביטחונם של פעילים ושל כלי התקשורת, על סודיות של פעילות צבאית ושל אכיפת החוק, וכן על ביטחון האנשים הפשוטים. אם טיוטת הצעת חוק סמכויות הרשות החוקרת תועבר בבריטניה, יכול Tor להפוך באמת ליותר פופולרי. הסיבה לכך פשוטה – בשלב הנוכחי דורשת הצעת החוק כי ספקי שירותי התקשורת יאחסנו את המטה-דטה של משתמשיהם במשך 12 חודשים. ב-Tor אין כל מטה-דטה המקושר למשתמשים, מכיוון שאלו אנונימיים.

"ישנם אתרים ברשת האפלה המשמשים לכל מיני מטרות", הסביר החוקר ריד. "יש מנועי חיפוש, אתרי חדשות, אתרים המוקדשים לפרסומים מיוחדים כמו וויקיליקס (WikiLeaks), פרופבליקה והניו יורקר (New Yorker), פורומים לדיונים ופורומים המוגנים בסיסמה".

לפי ריד ומור, הדוגמה של Tor תשמש ללא ספק בדיון ההצפנה שנפוץ סביב מה שמכונה Snoopers' Charter – החוק, שאם יעבור, יחסל סופית את הפרטיות בממלכה המאוחדת ויאפשר לשירותי הביון שלה לעקוב אחרי כולם בכל זמן ומקום. "הדוגמה המכוערת של מה שמתרחש ב-Tor צריכה למלא חלק גדול בדיונים הטכנולוגיים", מסכמים ריד ומור את מסקנותיהם ומוסיפים, "הקו בין אוטופיה ודיסטופיה יכול להיות דק באופן מטריד".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תומס

    הדרקנט או הרשת האפלה קיימת בלי קשר לתור.

אירועים קרובים