צוקרברג בהודו: "חובתנו המוסרית להביא אינטרנט למיליונים נוספים"

בכנס בהשתתפות סטודנטים מקומיים שערך השבוע בהודו, שיתף מנכ"ל פייסבוק את שומעיו בתכנית שלו להעניק גישה לרשת לכל מנותקי העולם ● עוד הבטיח דבר חשוב לא פחות - לעצור את מבול הפרסומות המעצבנות ל-Candy Crush

יותר מדי זמן פנוי? מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק

במסעו האחרון לחצי היבשת הענקית, התפנה המנכ"ל ומייסד הרשת החברתית, מארק צוקרברג, לכנס שאלות ותשובות שנערך בניו-דלהי ביוזמת ובאירוח המוסד ההודי לטכנולוגיה ה-IIT (ר"ת Indian Institute of Technology) – אוניברסיטה ממשלתית לצורכי מחקר שבין בוגריה המאוד מצליחים נכללים למשל ביני וסאג'ין באנסל, המיליארדרים ההודים החדשים ביותר. האחים באנסל ייסדו את Flipkart, שהיא חברת הסחר האלקטרונית הגדולה במדינה, רק שלוש שנים אחרי שפייסבוק (Facebook) נוסדה.

הציפיות מהדברים שיש לצוקרברג לומר להודו במפגש בן השעה לערך היו גבוהות במיוחד, גם בהתחשב ברמת הידע והיכולות של קהל שומעיו שנכח בכנס שנערך באצטדיון קטן ב-IIT, וכן בעובדה שבהודו מתגוררים כ-1.28 מיליארד בני אדם, שהם יותר מפי ארבעה מסך אוכלוסיית ארצות הברית.

אז איזו בשורה הביא צוקרברג להודו הגדולה? בקצרה ניתן לסכם ולספר שהוא מעוניין לחבר את כל העולם לרשת. שהוא רוצה לשנות את הודו. שהוא נדהם כמו כולם מכמה עצומה החברה שלו כיום. ושהוא גם ממש מתלהב מהטאג' מאהל, שמרשים – כמה מפתיע – יותר במציאות מאשר בתמונות.

"פייסבוק היא כל עולמי"

עיתוני הודו, מוצר שעדיין נצרך במיליונים מדי יום במדינה, התרגשו מהודעתו של צוקרברג שהכריז לפני עשרה ימים על תכניתו לערוך לראשונה כנס סטודנטים בעיר הבירה. גם ברשת ניכרה התרגשות מהביקור והדיבור של המנכ"ל המפורסם ומהתעניינותו הרצינית בהודו. "אדוני, בבקשה בלה את זמנך היקר בחברתנו", כתב גולש מהעיר ההודית הצפונית ג'ייפור, ואחר כתב בהערכה רבה: "מה שיש לי לומר הוא – תודה גדולה. פייסבוק היא כל עולמי".

צוקרברג, שהוא נואם מוצלח ונינוח, צלח בקלות את ים השאלות של הקהל, שבסופו של דבר לא ממש אתגר אותו או דרש ממנו לומר דבר מה שטרם נאמר בעבר על-ידיו בדף הפייסבוק שלו או ברבבות כנסים קודמים בארצות הברית. פעמיים עצר צוקרברג את הפטפוט הקולח שלו והבהיר לשומעיו שפייסבוק משקיעה זמן ניכר בשכנוע ממשלות לקדם נושאים מהותיים. המנכ"ל הזכיר לסטודנטים שהקשיבו לו, שאחרי הכל 1.5 מיליארד משתמשי הרשת החברתית שלו יכולים להיחשב כמדינה השנייה בגודלה בעולם אחרי סין (שבה הדהים צוקרברג רק לפני מספר ימים קהל שהאזין לו מרצה במשך 20 דקות במנדרינית), אם הרשת הייתה הופכת למדינה.

תכניתו הגדולה של המנכ"ל ההוזה

את העניין הרציני ביותר עוררו דבריו של צוקרברג בדבר כוונתו לחבר לרשת האינטרנט את יותר מארבעה מיליארד תושבי העולם (כרבע מהם מתגוררים בהודו) שטרם זכו לכך עד היום. צוקרברג וענקית הטכנולוגיה מתכוונים לחבר את העולם המנותק באמצעות ה-Internet.org של פייסבוק, המתיימרת לגייס ספקיות לחיבור משתמשים ללא עלות בתכנית מיוחדת אשר מכונה Free Basics. גישתו זו של צוקרברג ואמונתו במטרה עוררו ביקורת בקרב הודים רבים אשר טוענים שחיבור ה-2G שלהם ואיכות השיחות במכשיריהם המיושנים מספקים מציאות שונה לגמרי מזו התואמת את תכניתו הגדולה של המנכ"ל ההוזה, שיוזמתו הנוכחית נשמעת יותר כמו שירות-נחות לעניים בלבד.

הביקורת הזו על התכניות היפות, לכאורה, של צוקרברג נובעת כנראה בעיקר מהנתון המדהים – רק 15% מההודים מחוברים כיום לרשת האינטרנט, כך שכל אוטופיה שמעורבת בה טכנולוגיה מתקדמת של ממש נראית עדיין רחוקה ממרבית ההודים שנות דור. בדברים שנשא בכנס ניסה צוקרברג לגונן על תכניתו בפני הסטודנטים של IIT ואמר כי "לכולנו יש אחריות מוסרית לדאוג לאנשים שעדיין אינם מחוברים לאינטרנט. מי שעדיין לא מחובר לא יכול לחתום על עצומה שקוראת לאספקת גישה לאינטרנט באופן רחב יותר. אתם יכולים לסמוך עלינו שנקדם את העניין", הוא הבטיח לקהל ההודי.

לפני המפגש, אגב, הזמין צוקרברג את 108 מיליון משתמשי פייסבוק ההודים לשלוח אליו שאלות שהם מחפשים בעבורם תשובות. השאלה הנפוצה ביותר שהתקבלה לא עסקה, כך מסתבר, במיליוני המנותקים מהרשת בהודו ובעולם, אלא דנה בסוגיה חשובה לא פחות – כיצד ניתן לחסום את הפרסומות האינסופיות ל-Candy Crush שמופיעות בעמודי הפייסבוק? "אנחנו עובדים על פתרון", הבטיח הנואם המפורסם והאופטימי לקהל, שנותר אף הוא מלא צפייה למגוון שיפורים קטנים כגדולים שיחולו בעתיד הקרוב בחסות ובעידוד צוקרברג, כך יש לקוות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים