מתניעים טכנולוגיות

האקתון שעורכת היום ומחר פורד בתל אביב מוכיח עד כמה התחום הולך וגדל ● יניב הלפרין היה וראה פיתוחים שיאפשרו לכם לקבוע פגישות מהרכב, לחסוך בדלק ולשפר את הנהיגה

הטכנולוגיה לעולם התחבורה - תחום הולך ומתפתח. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

תחבורה היא לאו דווקא בין התחומים הראשונים שחושבים עליהם בנושא של טכנולוגיה והיי-טק. ביטחון, ממשלה, בריאות וחינוך, למשל, הם מגזרים בולטים יותר בהקשר זה. אלא שמדובר בעולם מתפתח, שהטכנולוגיות הרלוונטיות אליו והסטארט-אפים המתעסקים בו הולכים ומתרבים.

זה מה שהביא את פורד (Ford) להבין שהטכנולוגיה היא תחום שכדאי לה מאוד להשקיע בו יותר, ולקיים האקתונים כדי לחפש את הרעיונות והפיתוחים במגזר זה. החדשנות הישראלית, כך מספרים בחברה, היא אחת הסיבות המרכזיות שהביאו אותה לקיים האקתון ראשון גם בישראל.

ואמנם, עשרות יזמים, רעיונאים התכנסו היום (א') בבניין המועצה לישראל יפה בתל אביב על מנת להראות את הפיתוחים שלהם לאנשי פורד, ואולי לקחת את זה הלאה. היו שם החל מחברות שמבקשות לעזור לכם למצוא את תחנת הדלק הקרובה וכלה ביזמים שרוצים לטייב את הנהיגה שלכם. אחת הקבוצות אף מפתחת מערכת שתוכל להתריע לנהגים כשיש אזעקת צבע אדום.

באירוע נכחו גם בכירים בחברה מהעולם, ששמחו לדבר על הטכנולוגיה הישראלית ולענות מדוע החברה מתעניינת בטכנולוגיות המפותחות באומת הסטארט-אפ.

אחד מהם הוא ג'ים בוקזקובסקי, דירקטור ועמית טכני למחקר אלקטרוני בפורד. "הקהילה הטכנולוגית הישראלית חדשנית מאוד, עם מוניטין רב בעולם", לדבריו. "החדשנים הישראליים הם מקוריים ויכולים לעשות הרבה במעט".

ג'ים בוקזקובסקי, דירקטור ועמית טכני למחקר אלקטרוני בפורד, עם הרכב שיקבלו הזוכים. צילום: מיכאל חיינובסקי

ג'ים בוקזקובסקי, דירקטור ועמית טכני למחקר אלקטרוני בפורד, עם הרכב שיקבלו הזוכים. צילום: מיכאל חיינובסקי

"בשלב הזה אמנם אין משהו על הפרק בכל הנוגע לרכישות של חברות ישראליות", השיב בוקזקובסקי לשאלת אנשים ומחשבים, "אבל אנחנו בהחלט מחפשים כאן שיתופי פעולה".

גם המכוניות מקושרות

אחד המושגים המרכזיים בתחום הזה הוא "המכונית המקושרת", כלומר: רכבים שמוטמעות בהם טכנולוגיות מחשוביות רבות, בכלל זה אפליקציות שונות. "יש כיום 60 אפליקציות שמוטמעות ברכבי פורד ואנחנו מחפשים עוד, בתחומים שונים – החל מכספים וכלכלה, ועד לבידור וכמובן, אפליקציות שרלוונטיות לנהג ולנהיגה", אמר.

באופן טבעי, עולות בהקשר הזה שאלות של אבטחת מידע. אמנם, עולם התחבורה בולט בכל הנוגע לכך הרבה פחות מאשר פריצות לצרכים ביטחוניים, ריגול מדינתי וריגול עסקי, אולם הסיכונים כאן רבים. הטכנולוגיות המוטמעות כבר כיום, ושעוד יוטמעו, ברכבים מכילות מידע רב עליהם ועל הנהגים, וגם כאן, הסכנה היא שההאקרים ישימו את ידם עליהן.

פורד משקיעה בעולם הזה רבות, לדברי בוקזקובסקי, בעיקר בהגנה על הרכב עצמו, הרשת המקשרת והענן מפני פריצות. הוא ציין כי "יש בישראל כמה חברות עם רעיונות חדשניים בתחום – החל מסטארט-אפים וכלה בצ'ק פוינט (Check Point), למשל".

ככלל, לדבריו, "אנחנו לוקחים את נושא אבטחת המידע ברצינות. זה אתגר, כי אין אף מערכת שהיא מוגנת לחלוטין וההאקרים נעשים חכמים יותר ויותר. צריך לעקוב בקפידה אחריהם, ומצד שני אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום. אנחנו גם משתפים מידע עם הגורמים הרגולטריים ועם חברות אחרות, כי זה חשוב וכי האתגר הוא לא רק שלנו".

"העתיד של החברה שלנו הוא בין היתר במוביליטי – במציאת פתרונות שיתוף מכוניות, חנייה, בעלות משותפת על רכבים, ביטוח וכדומה", אמר בוקזקובסקי. אחת הסיבות לכך היא הגידול במספרם של האזורים העירוניים הגדולים ברחבי העולם.

פורד החלה לקיים האקתונים לפני כמה שנים. עד כה הם התקיימו במדינות שונות ברחבי העולם, בהן הודו, סין, אוסטרליה וכמובן – ארצות הברית. בקרוב היא אף תקיים האקתון באירלנד. היזמים והמפתחים מתחרים ביניהם על תשומת ליבה של החברה וכמובן – על הפרס. החברה שתזכה בהאקתון תקבל פורד פיאסטה. הזוכה תוכרז מחר.

"אובר או גט טקסי של תחנות הדלק"

כשהסתובבתי באולמות שבהם נערך ההאקתון, אחת החברות שלכדה את תשומת לבי הייתה Pitstop. לפי אוהד שפר, שעומד מאחוריה, מדובר בשם זמני.

שפר מכנה את החברה "אובר (Uber) או גט טקסי (GeTaxi) של תחנות הדלק". "הכוונה היא בעיקר לחסכון. הרעיון שלי הוא לאפשר לנהג לתכנן את הנסיעה כך שהוא יתדלק במקומות הזולים ביותר", ציין.

טיפ שהוא נותן בהקשר זה הוא שלא תמיד כדאי לנהוג עם טנק מלא. "ישראלים רגילים לנסוע עם טנק מלא, אבל זה לא טוב מבחינה כלכלית, כי הרכב 'סוחב' עוד ליטרים רבים שמכבידים עליו וגורמים לצריכה רבה יותר של דלק", ציין.

המטרה של Pitstop היא לספק לנהגים מידע על מיקומן של "כל תחנות הדלק בעולם" ולאפשר לחברות להציע להם מבצעים אטרקטיביים.

לדבריו, זה טוב לפורד מכיוון ש-" מה שטוב לנהגים – טוב לפורד, וזה יכול להביא חיסכון גם לה".

הצוות של אוטוקאר נכח במקום כדי להציג לאנשי פורד רעיון שיאפשר לנהג לקבל מידע על אופן הנהיגה שלו והיכן הוא יכול לשפר אותה. המערכת שלהם עתידה לתת לו התרעות על תקלות, או שמהירות הנסיעה שלו גבוהה מהמותר, להציע לו איך הוא יכול לחסוך בדלק ואף לראות את ביצועיו לעומת אלה של נהגים אחרים.

שוקי עדן, המנכ"ל והבעלים של החברה, אומר כי באוטוקאר מתכוונים ליצור מעין רשת חברתית, קהילה שחבריה יוכלו לשתף ביניהם מידע על הדרכים, הנהיגה ודברים רלוונטיים נוספים. כך, למעשה, הנהגים יוכלו לעזור זה לזה לשפר את הנהיגה – ואת חוויית הנהיגה.

חברת Meekan מציעה משהו קצת אחר. המוצר שלה הוא רובוט שיכול לסדר את יומן הפגישות, בין אם המשתמש יושב ברכב או במשרד. יש לציין שהוא כבר נמצא בשלב הפיתוח.

"ניתן לשאול את הרובוט מתי הפגישה הבאה, לקבוע פגישות ולתת לו פקודות", לדברי מתי מריאנסקי, מנהל פיתוח המוצר.

איך הוא קובע פגישה רבת משתתפים?
"הוא יודע להסתכל בלוחות השנה של כל המשתתפים בפגישה ולמצוא מועד שמתאים לכולם. הוא מסנכרן את היומנים ושואל כל אחד מהמשתתפים האם המועד המוצע מתאים לו".

"הרובוט שלנו לא רק קובע פגישות בפועל, אלא גם יודע את ההעדפות של כל אחד. למשל, אם מישהו מעדיף לקיים פגישות בבוקר או אחר הצהרים, העדפות לגבי אורך הפגישה וכדומה".

אם לסכם, ההאקתון שערכה פורד הוא עוד ביטוי לעובדה שתחום הטכנולוגיות והאפליקציות לעולם התחבורה מתפתח, והולך ותופס את מקומו לצד התחומים הבולטים והמוכרים יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים