טובה צירלין, נס: "השינויים הטכנולוגיים מעלים דילמות ערכיות שיש להתמודד איתן"

"אחד האתגרים העיקריים נעוץ בעובדה שקצב ההתפתחות הטכנולוגי בתחומים רבים מקדים מאוד את יכולת העיבוד והתכלול של המוסרי האנושי", אמרה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בחברה

טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס. צילום: קובי קנטור

"השינויים שמביאה אתה הטכנולוגיה הם בלתי נמנעים ומעלים דילמות הומניות וערכיות שיש להתמודד איתן. אחד האתגרים העיקריים נעוץ בעובדה שקצב ההתפתחות הטכנולוגי בתחומים רבים מקדים מאוד את יכולת העיבוד והתכלול של המוסרי האנושי", כך אמרה טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס.

לדבריה, "סוגיות האתיקה והמוסר מהוות נדבך אידיאולוגי מודרני, הן בקרב המורים והן בקרב התלמידים. אתיקה במחקר, ביו-אתיקה ואתיקה באינטרנט (נטיקה) הן סוגיות בעלות משמעות סביבתית וטכנולוגית, בהן התמכרות לטכנולוגיה, פערים חברתיים טכנולוגיים ודיגיטליים והאנשת מכונות, והן המורים והן התלמידים נחשפים אליהן".

צירלין דיברה בכנס הסיום של מחזור ז' של תוכנית "פיתוח מנהיגות טכנולוגית וניהול ידע – CTM-Ed" מבית נס, שנערך אמש (ב'), בהפקת אנשים ומחשבים, בוואהל סנטר בר אילן שבגבעת שמואל. השתתפו בו מאות בוגרי התוכנית והוריהם, כמו גם בכירים במשק ונציגי ממשלה, אגף התקשוב של צה"ל, ראשי עיריות ורשויות מקומיות נוספות, מנהלי מחלקות חינוך, אנשי ומנהלי היי-טק ואנשי מחקר ופיתוח.

צילום ועריכת וידיאו: דותן גור

לדברי צירלין, התוכנית של נס "מייצרת כור היתוך של מו"פ מדעי, כחלק מהתרבות ותהליכי החינוך בשלבים המוקדמים שלו. אנחנו מעלים מייצרים פלטפורמה לטובת אומת הסטארט-אפ".

היא ציינה כי "מהפכות טכנולוגיות הן חלק מההוויה והתרבות ותלמידים הם צרכני חדשנות טבעיים, שנולדים לתוכה ומעצבים אותה. על כן, אנחנו מטמיעים את תהליכי הלמידה לתפיסות חדשניות ומגדירים אסטרטגיה חינוכית אפקטיבית ליישום למידה והוראה עתידנית".

צירלין ציטטה את סטיב ג'ובס המנוח, מייסד ומנכ"ל אפל (Apple), שאמר כי "'חדשנות מבדילה בין מנהיג להולכים בעקבותיו'. אנחנו מעלים הערב על נס מחזור שביעי של מנהיגים טכנולוגיים, 43 צוותים שחקרו ופיתחו רעיונות פורצי דרך. הרעיונות האלה עוצבו והורכבו לכדי מחקרים מדעיים ומסמכי אפיון טכנולוגיים מקצועיים שכל חברת סטארט-אפ הייתה גאה בהם".

"המשאב האנושי – בעל ערך יותר מכל משאב אחר"

על פי צירלין, "במשך דורות נשלטו עולמות הפיתוח הטכנולוגי והמדע בידי ממציאים בודדים, אך המצב השתנה עקב שינוי בטבעם של התרבות והחינוך, בהם חדשנות ופיתוח הופכים לבסיס קיומי, לתלויים ביכולות, ביצירתיות ובכישורים של מובילי הפיתוח. המשאב האנושי במערכת החינוך ובארגונים עתירי חדשנות הוא בעל ערך יותר מכל משאב אחר".

"לאורך המאה ה-20 האמינו רבים שהטכנולוגיה תתפוס את מקומו של המורה. חוקרים ומובילי חינוך בעשור האחרון האמינו שהמחשבים יחליפו את הלוח והגיר. חברות לימוד מרחוק (e-Learning) הכריזו שבית הספר הוא מוסד מיותר. אולם המהפכה הטכנולוגית, שמשפיעה כמעט על כל תחום בחיינו, לא הצליחה בינתיים לפרוץ את גדרות בתי הספר", ציינה.

"החזון והמהות של תחום החינוך בנס אינם עוסקים באימוץ ובהסתגלות לטכנולוגיה, אלא במעבר לתרבות אחרת, שונה מהיסוד", אמרה צירלין. "זו מעצבת מחדש את תפיסת אופיים ותפקידי המורה והתלמיד האוחזים בציר הנצחי של תהליך הלמידה וההוראה. ההדדיות שבין טכנולוגיה ותהליכי חינוך היא המניע והמנוע להעמקת הפעילות שלנו, תוך ראייה עתידנית כחלק מההוויה החינוכית".

"התרחבנו באחרונה לרשויות מקומיות נוספות ואנחנו פועלים כיום בעשרות רשויות ברחבי הארץ", ציינה. "הגענו לאוכלוסיות חדשות ואנחנו מפעילים את התוכנית בקרב תלמידים מהפזורה הבדואית, בשיתוף החברה למתנ"סים והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, ובקרב תלמידים מהמגזר הדרוזי, בשיתוף ראשי המועצות המקומיות. לפני כשנתיים השקנו תוכנית חדשנית לפיתוח מנהיגות טכנולוגית בקרב מורים בנתניה, שנולדה מתוך צורך טבעי ומתפתח של מו"פ ותהליכי חינוך".

לדבריה, "ערכי היסוד המשותפים למסלול להכשרת תלמידים ולמסלול הכשרת מורים מושתתים על פיתוח רעיונות פורצי דרך ומימושם בדרך של Best Practices, עתידנות ובין תחומיות". צירלין הוסיפה כי "המורה בתוכנית ההכשרה שלנו הופך ממעביר ידע למהנדס ידע. הוא מנהל למידה, מהנדס תהליכי הוראה והערכה וככזה, הוא מהווה סוכן שינוי. יש לאפשר למורים להתאים את עצמם למהפכה הדיגיטלית, כחלק מהוויה חינוכית ואסטרטגיה שמגבה יישום של חשיבת עתיד סדורה ושיטתית".

היא סיכמה בציינה כי "התלמיד בתוכנית של נס מתמודד עם תכנים בינתחומיים מבוססי מחקר ושיטות פרקטיות, שמקורן בדיסציפלינות מדעיות טכנולוגיות שחוקרות שינויים ויהפכו להיות המציאות של המחר. בתפיסה החינוכית העתידנית שלנו, אנחנו חותרים לקדם למידה מקושרת, שמבוססת על התאמה אישית ומיומנויות עתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים