השירות החדש של גט טקסי – בגלל המסורת או כדי "לרצות רגשות גזעניים?"

גט מהדרין, שירות חדש של האפליקציה, מאפשר להזמין מוניות שלא פועלות בשבת, למען הציבור הדתי ● אלא שמחאה ציבורית שקמה טוענת שהמניע לגמרי אחר

גזענות או ריצוי המגזר הדתי? Get Taxi

שירות חדש שהשיקה גט טקסי (Get Taxi) בשבוע שעבר מעורר סערה ומעלה טענות כי מדובר בריצוי רגשות גזעניים של לקוחות. מדובר בשירות גט מהדרין, שהנהגים החברים בו מתחייבים שלא לעבוד בשבתות ובחגים. בכך, על פי המקטרגים, פועלת החברה כדי "לרצות רגשות גזעניים" של לקוחות.

לפי החברה, גט מהדרין "יאפשר הזמנת מוניות מנהגים שהצהירו והתחייבו כי המוניות אינן נמצאות בשימוש במהלך השבת ובמהלך מועדי ישראל, ויהיה זמין בפרישה ארצית". החברה גם הודיעה כי "כלל הנהגים הלוקחים חלק בשירות זה הוחתמו מבעוד מועד על מסמך במסגרתו התחייבו כי המונית שברשותם אינה נמצאת בשימוש בשבתות ובמועדי ישראל".

בינתיים חברים בגט מהדרין כ-100 נהגים והוא יתרחב בהתאם לביקוש. בגט טקסי מתייחסים אליו כאל תוספת לסל השירותים שהיא נותנת, בדומה לגט קידס למושבי ילדים ולגט פרימיום – שירות מוניות גדולות.

אלא שמשתמשים רבים, כמו גם נהגים ערבים, בעיקר בירושלים, לא מקבלים את הגרסה הזאת והתלוננו שהכוונה היא לאפשר למי שמעוניין בכך להימנע מנסיעה עם נהגים ערבים. מי שהחל במחאה ציבורית בעניין הוא יובל דרייר שילה, שעובד בעמותת סיכוי – ארגון משותף ליהודים וערבים אזרחי המדינה שנטלו על עצמם לקדם שוויון בכל התחומים והרמות.

בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק (Facebook) שלו כתב דרייר שילה: "רואים את סימן נרות השבת מצד ימין למעלה? זה לכאורה שירות 'מהדרין' לשומרי מסורת של גט טקסי, שמבטיח שהמונית המוזמנת היא של נהג שלא עובד בשבת. עכשיו, לא רק שלא הייתה עד עכשיו הוראה הלכתית כזאת, וגם כנראה לא תהיה, נהגי גט טקסי שאני ואחרים דיברנו איתם יודעים לספר שהמטרה היא לספק נהגים יהודים בלבד למי שמעוניין בכך, וכך לצמצם את תופעת ביטולי הנסיעות של נוסעים שסירבו לקבל נהג ערבי (שם הנהג מופיע על המסך בכל הזמנה של גט טקסי לפני האיסוף – הסוגריים במקור)".

לדבריו, "זה עצוב במיוחד, כי רק לפני כמה חודשים גט טקסי ענו בנימוס ללקוחות כאלה שהם פשוט לא יספקו להם שירות. יש כאן קומבינה שנועדה לרצות רגשות גזעניים ולפייס אותם, על חשבון הנהגים הערבים של החברה. אני מצפה שגט טקסי יפסיקו את השירות הזה מידית ולא ינסו שוב להפריד בין נהגים יהודים וערבים".

גט טקסי: טענת הגזענות לא רלוונטית

בחברה דחו את הטענה הזאת והודיעו כי בצי המוניות שומרות השבת יש גם נהגים ערבים, כך שרמיזה על גזענות של החברה אינה רלוונטית. עוד נמסר מגט-טקסי כי "החברה פועלת לאפשר לכל קבוצות האוכלוסייה בישראל להשתמש בשירותי המוניות שלה, תוך רגישות והתחשבות ברגשות של כל קבוצה וקבוצה. במטרה להעניק שירות מצוין לכלל פלחי האוכלוסייה, הוקמו ציים ייעודיים שונים שמופנים ומותאמים לפלחי אוכלוסייה שונים, ובתוך כך גם למגזר הדתי-חרדי ולציבור שומר המסורת".

"אנחנו גאים לומר שבגט טקסי עובדים נהגי מוניות מכל הדתות ושהלקוחות מכל קבוצות האוכלוסייה משתמשים בשירותינו", נכתב בהודעת החברה. "הצי החדש, גט מהדרין, הושק בעקבות דרישה גבוהה שהגיעה מהשטח וחשוב לנו להבהיר כי כל נהג שמצהיר ומתחייב כי מוניתו אינה פעילה בשבת יכול ומוזמן להצטרף לצי – ללא הבדל דת, גזע ומין".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    מר יובל דרייר שילה צודק 100%. תובל, מה שרשמת אינו נכון באופן מוחלט. המצווה בספר שמות פרק כ' פסוקים ז'-ט'. ז זכור את-יום השבת, לקדשו. ח ששת ימים תעבוד, ועשית כל-מלאכתך. ט ויום, השביעי--שבת, ליהוה אלוהיך: לא-תעשה כל-מלאכה אתה ובנך ובתך, עבדך ואמתך ובהמתך, וגרך, אשר בשעריך. גם הגר אמור אשר בשערינו אמור לנוח בשבת ולכן הפעלת "גוי" של שבת נוגדת את היהדות. אם גט טקסי רוצה לתת שירות מהדרין לציבור הדתי עליה להשבית בשבת את כל שירותיה. לכן, אדם דתי שנוסע בשירות מהדרין עובר על ציווי מפורש. מכאן שהמניע הוא אכן גזעני. הפתרון לכך הוא על ידי משרד התחבורה, רישוי נהגי מוניות לפי תבחינים של סיכון פלילי ובטחוני, והפעלת מוניות באמצעות כרטיס ביומטרי חכם בלבד שיגרום להצגת פרטי הנהג בפועל, ואפשרות אתחול נסיעה רק לאחר הפקת חשבונית נושאת פרטי הנהג והמונית לנוסע הקודם. התוצר של הפתרון הטכנולוגי המוצע: 1. בטחון בנהג המסיע. 2. זיהוי וודאי של הנהג, לנוסע ולרשויות האכיפה. 3. דיווח מס אמת. 4. שיפור איכות השירות לרוכשים שירותי הסעה באמצעות ה-ICT.

  2. תובל

    דווקא נהגים ערבים יכולים להיות בשירות מהדרין בלי להתחייב לא לנסוע בשבת. כי הם לא יהודים והם בבחינת "גוי של שבת" אז אפשר לצרף אותם אוטומטית לשירות מהדרין למרות שהם נוסעים בשבת.

אירועים קרובים