איך מעשירים את חוויית המשתמש?
כנס שהתקיים השבוע באוניברסיטת תל אביב דן באחד הנושאים החשובים בפיתוח אפליקציות ● כמה דוברים נתנו דוגמאות מהניסיון שלהם, בהם סמנכ"ל התפעול של האפליקציה הישראלית המצליחה ביותר בעולם
חוויית המשתמש היא נושא שההיי-טק והתעשייה בכלל שמים עליו את הדגש בשנים האחרונות. על רקע התחרות הרבה בשוק, יש חשיבות לכך שהיא תהיה נוחה, אינטואיטיבית וברורה.
העולם של ימינו מרובה גירויים והפרעות: שיחות בטלפון, הודעות SMS, התראות מפייסבוק (Facebook) ועוד רבים אחרים. עובדה זו מאלצת את מפתחי האפליקציות לבנות ממשק ברור, קל לשימוש, עם צבעים נעימים וחזות שעומדת בסטנדרטים גבוהים.
השבוע נערך בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב כנס של פורום אפליקציות מובייל, שעסק בעיצוב מוצר וחוויית משתמש כפי שבאה לידי ביטוי בחברות עסקיות. הפורום שם לעצמו למטרה לבסס תשתית לשיתופי פעולה בין סטודנטים לחברות, מסייע ליצירת קשרים בעולם ומפעיל תוכנית מנטורים, שמקנים מניסיונם ליזמיות חדשות.
קובי מרנקו, מייסד Taptica, איש קבוצת לוגיה ולשעבר סמנכ"ל הכספים של חברת החדשות של ערוץ 10, נתן לסטודנטים וליזמים טיפים כיצד לנהל בצורה ממוקדת יותר את המוצר שלהם, על מנת להעלות את סיכויי ההצלחה שלו. לדבריו, "הגישה הישראלית, לעשות הרבה דברים על הדרך, פוגעת בסיכויים הללו. צריך להתמקד באיתור ממשק נוח למשתמש, כזה שמאפשר שימוש קל ונוח".
Waze – קצת היסטוריה וחוויית משתמש
אחד הדוברים המסקרנים באירוע היה יובל שמואלביץ', סמנכ"ל התפעול של Waze. הוא דיבר על החזון של האפליקציה הפופולרית, למעבר מניווט בסיסי, דבר שהיה קיים לפני ש-Waze עלתה לאוויר, לאפליקציית ניווט עם עיצוב שמושך תשומת לב. לדבריו, האתגר באפליקציות "הדור החדש", כמו Waze, הוא להוסיף שכבות בצורה שלא תפגע בשימוש.
הוא ציין כי לאחר שאהוד שבתאי, מייסד Waze, קיבל פנייה ממפתחת מערכת המצלמות המהירות דסטינטור להפסיק להתערב במערכת שלה, הוא מיפה במשך כשנה את כל הארץ, בעזרת קהילה של אנשים שנסעו בכבישים השונים וצירפו אותם למיפוי.
"החוק העיצובי שהשתמשנו בו היה שאת מה שרואים מחוץ לחלון צריך המשתמש לראות במסך הנקודתי שבו הוא נמצא באותו רגע נתון", אמר שמואלביץ'.
המפה הלכה וגדלה, תוך התמקדות בכבישים הפופולריים ומתן מידע חשוב על תנועה. אנשי Waze הרחיבו את האפליקציה מניווט בלבד לכזו שנותנת חוויית משתמש נרחבת יותר, עם היבטים של מדיה חברתית. "תהליך מתמשך של לימוד ושיפורים הביא את האפליקציה למה שהיא כיום", ציין.
Waze, שנקנתה על ידי גוגל (Google) תמורת 1.1 מיליארד דולר והיא כבר מזמן לא אפליקציה רק ישראלית, נעזרה באירועים חדשותיים בעולם על מנת להגדיל את הפריסה שלה. כך, למשל, החברה ניצלה פירוק של גשר בכביש 405 בסן פרנסיסקו, שהפך לאירוע תקשורתי בארצות הברית, כדי להציג לנהגים אפשרויות נסיעה בדרכים חלופיות ולמלט אותם מפקקים. הדבר הוביל לטראפיק נרחב ולהתקנות רבות של האפליקציה. Waze קיבלה במקרה הזה פרסום רב בחינם בטלוויזיה וברדיו, מה שהגדיל עוד יותר את תפוצתה.
החברה אף החלה בשיתופי פעולה עם עיריות גדולות בעולם. כך, למשל, לקראת משחקי המונדיאל ביצעו האפליקציה ועיריית ריו דה-ז'ניירו ניסוי למתן מידע עירוני ודיווחים בזמן אמת למשתמשים, שקשה להעביר אותו בדרכים אחרות. בעקבות הניסוי פיתחה Waze מוצר חדש שהיא מקדמת אותו בימים אלה ברחבי העולם.
איך אפשר לפתח אפליקציה בתקציב מוגבל?
דובר נוסף באירוע היה ציקי נפתלי, מנכ"ל Zemingo, שהציע דרכים לפיתוח אפליקציה עם תקציב מוגבל.
הוא נתן מספר כלים וצייד את שומעיו בכמה שאלות ונתונים שלדבריו, על כל יזם לשאול ולדעת אותם לפני תחילת תהליך הפיתוח. זאת, במטרה לדעת האם בכלל כדאי לו לצאת ל-"הרפתקה" הזאת ואיך לעשות את זה.
הנתונים והשאלות הם:
• 95% מהאפליקציות בשוק לא מצליחות לייצר הכנסות.
• חשוב להבין את הפוטנציאל של האפליקציה ולבסס את זה על מחקר שוק.
• האם יש חובה שתהיה מסה קריטית, איך משיגים אותה ומה העלויות הכרוכות בכך?
• הזמן לפיתוח אפליקציה ירד באופן משמעותי – דבר שמהווה יתרון.
• איך להתפרס גיאוגרפית ומה המשמעות הכלכלית של זה?
• נכון לפנות לקהל ממוקד, אבל קודם כל צריך להבין מה הפוטנציאל הכספי.
• האם יש סיכוי לשלוט בשוק? מיהם המתחרים בשוק?
• מהי תדירות שימוש באפליקציה? אם המשתמש הממוצע לא פותח אותה לפחות פעם בשבוע – הדבר יפגע בסיכויים ההצלחה.
• יש לבסס תקציב שיספיק גם לשיווק ולא רק לפיתוח.
• מה אני רוצה שהמשתמש יחווה? מתי הוא משתמש באפליקציה והיכן?
• צריך לבנות ממשק ייעודי למובייל ולא להתאים לו את הממשק הקיים.
• ויש להשתמש בנתונים מלקוחות על מנת להבין איך להמשיך את הפיתוח.
תגובות
(0)