ביקורת על כוונת משרד התחבורה להתקשר עם ספק יחיד לפיתוח מערכת טעינת כרטיסי רב קו מהבית

המשרד מתכוון להתקשר בפרויקט עם חברת ORT ● גורמים המעורים בנושא אמרו כי ישנם ספקים נוספים שיכולים להתחרות בה ● לדברי משרד התחבורה, אם יתברר שיש ספקים כאלה – יתקיים מכרז פומבי

עובר להטענה מרחוק. רב קו

משרד התחבורה מתכוון להתקשר עם חברת ORT, כספק יחיד, על מנת לפתח מערכת לטעינת כרטיסי רב קו לתחבורה הציבורית מהבית. זאת, במסגרת שיפור השירות, בשיתוף עם ממשל זמין. ההיקף הצפוי של המכרז עומד על מאות אלפי שקלים, והוא מעורר ביקורת רבה בקרב המתחרים.

מנהל הרכש הממשלתי, המפרסם את כל מכרזי הממשלה, פרסם את בקשת המשרד לפתח את המערכת, שתכלול פתרון טעינה ועדכון חוזים לגבי כל כרטיסי הרב קו, אותם המשרד מעודד מאוד. בהודעת המשרד נכתב כי הוא מעוניין להטמיע את המערכת באמצעות ORT כספק יחיד, כולל רכש וחומרה, עבודות פיתוח, רכיבי תשתית ורכיבי צד לקוח עם התקשרות לכרטיסי הרב קו, וכן תחזוקה לשלוש שנים.

בחוות דעת שהגיעה לידי אנשים ומחשבים מנמקת מנמ"רית משרד התחבורה, רחל דמשטיגמן, את ההחלטה בכך ש-"ORT היא חברה ותיקה בשוק הכרטיסים החכמים. היא עובדת עם Spritech, שהיא ספקית חומרה ותשתיות לפרויקט הרב קו והחברה היחידה שמחזיקה בידע ובנסיון. החברה עובדת עם ארגונים גדולים נוספים במשק כגון צה"ל, מטרופולין ואגד. לטענת המנמ"רית, ההחלטה נתקבלה לאחר שאנשי המשרד ערכו שיחות עם נציגים של חברות נוספות והתברר כי אין להן פתרון מלא.

אולם, חוות הדעת שלה אינה מקובלת על ידי החברות המתחרות ואלה צפויות להגיש התנגדויות להחלטה. גורם בכיר בענף, המעורה בנושא זה, אמר כי "המשרד מתעלם ממתחרים ידועים וקיימים וזה תמוה מאוד".

לדבריו, "טעינת כרטיס רב קו מתבצעת כיום עם SAM (ר"ת Secure Access Module) מקומי, שנמצא בכל מכשיר כרטוס, כמו גם בכל השערים של רכבת ישראל ובמקומות אחרים. ההבדל בין טעינה עם SAM מקומי למרוחק הוא שבמקום שה-SAM יותקן בתוך מכשיר הכרטוס, מתקינים SAM משוכלל יותר, שיודע לטפל בו זמנית בכמה בקשות טעינה, בשרת מרוחק".

הוא פירט את הספקים בתחום: "Spirtech, שמוזכרת במכרז, פיתחה עם שותף אחר גדול בארץ אפליקציה לטעינה מרחוק של כרטיסי רב קו, באמצעות האינטרנט וסמארטפונים. המערכת הוצגה והודגמה בפני הנהלת משרד התחבורה ובפני צוות ממשל זמין. וריפון (Verifone) אימצה אף היא את המערכת והחליטה להוסיף לה שני ערוצים לטעינה מרחוק: ספקיות נוספות הן לודן שימוקוטק, שיש לה מכשירי הטעינה מרחוק, עליהם מדבר משרד התחבורה, וסמארט אי מון".

לדבריו, "מערכות כרטוס הרב קו נתמכות על ידי כל האינטגטורים מהארץ ומחו"ל, ואין ספק שהם יוכלו לעמוד בתנאי המכרז. אני מעריך שאותם ספקים נוספים בשוק יגישו ערעור על כוונת המשרד, מה שגם שלחברת מטרונית מחיפה יש כבר פתרון דומה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "מדובר בהליך מקובל, שבו ועדת המכרזים פרסמה את כוונתה להתקשר עם ספק יחיד, בין היתר על מנת לבחון האם קיימים ספקים נוספים. אם ועדת המכרזים תמצא כי יש יותר מספק אחד, ייצא המשרד בהליך של מכרז פומבי לקבלת השירותים. המשרד מבקש להדגיש כי בשלב זה אין שום התקשורת עם חברה מסוימת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים