ריק קפלן, יבמ ישראל: "הדינוזאור שנקרא מיינפריים הוא חוט השדרה העסקי של העולם"

"כבר לפני 25 שנה דובר על המיינפריים בתור דינוזאור שעומד לסיים את חייו והנה, הוא מוביל כיום 90% מהמידע בעולם הארגוני", אמר קפלן, מנכ"ל יבמ ישראל

"כשהגעתי ליבמ (IBM) לפני 25 שנים, בתפקידי הראשון עבדתי בצוות שבנה מיינפריים. כבר אז דיברו עליו כעל דינוזאור שעומד לסיים את חייו. והנה, בחלוף רבע מאה, אנחנו רואים שהדינוזאור הזה מוביל 90% מהמידע בעולם הארגוני ומהווה את חוט השדרה העסקי ברחבי העולם", כך אמר ריק קפלן, מנכ"ל יבמ (IBM) ישראל.

קפלן דיבר בכנס שערך הסניף הישראלי של הענק הכחול במלאות 50 שנים להולדת המיינפריים. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים ובחסות יבמ וטנגרם, נערך אמש (ג') באולם האירועים East בתל אביב, בהשתתפות כ-150 מלקוחות החברה. הנחה את הכנס פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים ובעברו מנהל השיווק של יבמ ישראל.

בדבריו תיאר קפלן כיצד תומס ווטסון הבן, יזם ונשיא יבמ השני, טיפח והקים את המיינפריים. הוא החל לעבוד כאיש מכירות בענק הכחול לאחר שקיבל תואר אקדמי. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הוא התנדב לשרת כטייס בחיל האוויר של ארצות הברית והגיע לדרגת לוטננט קולונל. ב-1952 החליף ווטסון את אביו כנשיא התאגיד והוביל אותו לפיתוח המיינפריים. לצורך כך, הוא הוביל השקעת עתק, בת חמישה מיליארד דולר, כאשר מחזורה השנתי של החברה באותה העת עמד על שני מיליארד. החברה בראשותו של ווטסון גייסה לטובת הפרויקט 60 אלף עובדים חדשים, ובתוכם מאות מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה, ופתחה קווי ייצור למחשבים מרכזיים. בכך הפך ווטסון את יבמ לשחקנית הראשית בתחום.

מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס. צילום: קובי קנטור"ההליכה לכיוון המיינפריים הייתה הימור ענק של ווטסון ג'וניור", אמר קפלן. "הוא עשה זאת כי הוא הבין שההשקעה הזו היא שתניב את פריצת הדרך של החברה. היה בבניית קו המוצרים החדש סיכון עסקי עצום, אבל הוא השתלם. ווטסון ג'וניור אמר: 'נגיע לכל משתמש בעולם העסקים', והוא צדק. זו הייתה פריצת דרך בהיסטוריה של המיחשוב. כך, מערכות המיחשוב של וולס פארגו (Wells Fargo), הבנק הרווחי בעולם, מבוססות כולן על מיינפריים. המנכ"ל אמר כי 'אני לא יודע איך הייתי יכול יום אחד לחיות בלי מיינפריים של יבמ'".

קפלן סיכם באמרו כי "אני רואה עתיד גדול למיינפריים גם בישראל".

"אמינות, זמינות ושירותיות"
מוטי גוטמן
, מנכ"ל מטריקס, שותף עסקי ותיק של יבמ, אמר כי "בכנס דומה, שנערך לפני עשור, איחלתי למיינפריים חיים ארוכים – וזה הצליח".

הוא ציין כי "המיינפריים הוא סוס עבודה שממשיך 'לספק את הסחורה', לשרת ארגונים בארץ ובעולם. הוא מתחדש כל העת בטכנולוגיות חדשות. זו המכונה הכי אמינה שיש. היא מתאפיינת בראשי התיבות RAS – אמינות, זמינות ושירותיות".

ברוך (בובי) רובין, מנהל תחום מערכות גדולות ביבמ ישראל. צילום: קובי קנטור"בראש סדר העדיפויות לתחום, יש לגייס את הצעירים הנוהים אחר אופנות מתחלפות – לטובת עבודה בסביבת מיינפריים", הוסיף. "בשנה האחרונה השקנו, יחד עם יבמ, מסגרת קורסים והכשרות לתחום המיינפריים. נמשיך לעשות זאת ביתר שאת, על מנת לשמר את המכונה הזו עוד 50 שנים קדימה".

"המיינפריים מעורב בחיינו הרבה יותר ממה שאנחנו מודעים"
ברוך (בובי) רובין
, מנהל תחום מערכות גדולות ביבמ ישראל, אמר כי "כל הזמנת כרטיס טיסה, העברת כרטיס אשראי או העברה בנקאית עוברת דרך מיינפריים. 92 מ-100 הבנקים הגדולים בעולם ו-23 מ-25 חברות הביטוח הגדולות בעולם מבוססים על מיינפריים. בעולם הקמעונות, כל עשרת הרשתות הגדולות הן מבוססות מיינפריים, וכך גם רוב מערכות ה-IT של הגדולות שבחברות התעופה. המיינפריים מעורב בחיינו הרבה יותר ממה שאנחנו מודעים לו".

על מנת להמחיש את כמות והיקף המעורבות של המיינפריים בחיי האנושות השתמש רובין דווקא בגוגל (Google): גוגל היא חלק בלתי נמנע מחיינו", ציין. "יש לה כמה מרכזי מיחשוב בעולם. המשתמשים בשירותיה עורכים מדי דקה 4.2 מיליון חיפושים. לעומת זאת, על גבי CICS, שרת יישומים לניהול תנועות הפועל על המחשבים המרכזיים של יבמ, מבוצעות 1.3 מיליון פעולות בכל שנייה".

"הסנדלר לא הולך יחף", אמר רובין. "לקחנו את מרכזי החישוב שלנו והטמענו שרתי לינוקס (Linux) על גבי 30 מחשבי מיינפריים. אנחנו חוסכים בשל כך בכל שנה יותר מ-300 מיליון דולר".

הוא סיכם באמרו כי "הטכנולוגיה של המיינפריים השתנתה. המיינפריים של היום משמר את היכולות של פעם – אבל מתחדש. אין דוגמה למכונה שעובדת 50 שנים. הסיבה לכך היא שהוא מהווה עמוד שדרה עסקי, הוא ממשיך לגדול ולהשתנות ולהתאים את עצמו לעתיד. זו הסיבה שהמיינפריים הוא כיום המנוע של העולם העסקי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים