מדינה ניידת: גידול דרמטי במספר החברות הישראליות שעוסקות בפיתוח יישומים למובייל

קפיצה של 49% במספר החברות החדשות בישראל המפתחות יישומים למובייל לעומת 2011 ● הביקוש למפתחים בתחום המובייל עלה ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון האחרון אשתקד ב-17% ולמפתחים בתחום האינטרנט - ב-27% ● שכרם של מפתחי המובייל בעלי ניסיון של שנתיים עלה ב-19% ● לעומת זאת, חלו קיפאון בביקוש ובשכר בתחום החומרה וירידה של 6% במשכורות של מהנדסי וריפיקאציה ומהנדסי מערכת בעלי ניסיון של 3-5 שנים

נראה שמילות הקסם בתחום המיחשוב היום הן יישומים ואינטרנט – כך עולה משני דו"חות חדשים שפורסמו בימים אלה. בשנת 2012 נרשמה קפיצה של 49% במספר החברות החדשות בישראל המפתחות יישומים למובייל לעומת 2011 – כך על פי סקירת מאגר המידע IVC, המספק נתונים על תחום ההיי-טק בישראל. בעוד שב-2011 הוקמו בארץ 67 חברות שמפתחות יישומים למובייל, ב-2012 נוסדו 100 חברות כאלה. ברבעון הראשון עמד מספרן של החברות החדשות בתחום על 20.

כיום פעילות בישראל 520 חברות המפתחות יישומים למובייל, בכל השלבים (Seed, מו"פ וכו'), לעומת 500 חברות ב-2012 ו-355 ב-2011. מכאן שהקפיצה בין 2011 לרבעון הראשון של 2013 עומדת על כמעט 47%. ראוי לציין שאין מדובר במחלקות בתוך חברות גדולות, אלא בחברות עצמאיות וייחודיות, שזה עיקר עיסוקן.

אחת הדוגמאות הבולטות לצמיחה זו היא 110 החברות הישראליות שהציגו בתערוכת הסלולר העולמית הגדולה שהתקיימה בפברואר האחרון בברצלונה, שהיוו 7% מכלל החברות בתערוכה.

בהתאם לכך, מראים נתוני פורטל דרושים וחברת JobInfo להשמה בהיי-טק, כי ברבעון הראשון של השנה חלו גידול של 17% בביקושים למפתחים בתחום המובייל וגידול של 27% לעובדים בתחום האינטרנט. המבוקשים ביותר בתחום המובייל הם מפתחים ל-iPhone ולאנדרואיד (Android) ששולטים בג'אווה (Java), ב-HTML5, ב-iOS ובאובג'קטיב C – שפת פיתוח ייחודית ל-iPhone. בתחום האינטרנט הדרישה היא למומחי פיתוח ששולטים בכמה שפות: HTML5 ,PHP ,UI/UX וג'אווה-סקריפט (JavaScript).

לדברי שרית מלכה, דירקטור גיוסים ב-JobInfo, "קיימת גמישות מצד החברות המגייסות להעסיק מפתחי יישומים בעלי ניסיון ופחות התעקשות על השכלה פורמלית בתחום. עם זאת, הדרישה להשכלה רלוונטית עולה כאשר החברה מחפשת לגייס מפתח עבור פרויקטים או מוצרים מורכבים עם אפיונים מצד החומרה, התקשורת ואבטחת המידע. בתפקידים אלה נדרש גם ניסיון בעבודה מול ממשקים רבים, למשל אנשי UI או מנהלי מוצר".

עוד עולה מהנתונים, כי המחסור באנשי מקצוע משתקף בשכר המוצע למפתחים: בעלי ניסיון של שנתיים יכולים להשתכר בין 14-17 אלף שקלים בחודש, כאשר הניסיון וכישורי המועמד הינם גורמים משמעותיים בפרמטר השכר, כך שחברות יעדיפו מועמדים בעלי ניסיון על פני השכלה פורמלית. שכר זה משקף עלייה של 19% לעומת הרבעון האחרון של 2012. שכרם של מועמדים עם ניסיון של חמש שנים, הגבוה יחסית ממילא, לא עלה, ועומד ברבעון המדווח על ממוצע של 20-22 אלף שקלים בחודש. בקרב המנוסים יותר, עם שבע שנות ניסיון, חל גידול של כ-4% בשכר הממוצע, שעומד כעת על 24-26 אלף.

רמות השכר למתכנתים ולמפתחים בתחום האינטרנט בעלי ניסיון של 2-5 שנים בשפות הנדרשות ינועו בין 12-14 אלף שקלים בחודש, כאשר יש להם תואר רלוונטי. אם יש להם ניסיון המשלב פיתוח ווב ופיתוח בשפות נוספות (כגון ג'אווה, #C ו-++C), שכרם עשוי לעלות ל-18-20 אלף. הנתונים של פורטל דרושים מצביעים על עלייה של 54% בביקושים למפתחים – 9% בג'אווה, 31% ב-#C ו-14% ב-++C/C.

אמה ורדימון, מנהלת השיווק של JobInfo, אמרה ש-"קיימים מפתחים ברמות שונות. עבור מועמד אשר יביא עמו ערך מוסף, כמו תואר בהצטיינות, יוצא יחידה טכנולוגית או מומחיות ייחודית, כגון אבטחת מידע או UI – החברות יהיו מוכנות אפילו לעבור את טווח השכר שצוין לעיל".

"תחום האינטרנט ממשיך להתחזק ורמת הביקושים הגבוהה ניכרת בעליות שאנחנו עדים להן בפרסום משרות מסוג זה אצלנו באתר בכל רבעון. במקביל לגידול בדרישה למפתחים ניכר גם גידול בביקוש למקצועות נוספים, כגון מומחיSEO  וPPC-, ונראה שהדרישה רק תלך ותגדל בזמן הקרוב", ציין דרור אפשטיין, מנכ"ל משותף בפורטל דרושים.

נתוני מאגר JobInfo מראים שלעומת תחום התוכנה, הביקושים בתחום החומרה רשמו עלייה של 1% בלבד בביקושי עובדים ברבעון הראשון של 2013 לעומת הרבעון האחרון של 2012. גם נתוני פורטל דרושים מצביעים על גידול מזערי בביקוש לעובדים בתחום.

לדברי מלכה, "ברבעון הראשון של 2013 חברות פתחו מחדש תקנים אחרי שבשנה שעברה הייתה עצירה בגיוסים לתחום, בעקבות גל הפיטורים שהיינו עדים לו במהלכה במרכזי הפיתוח של כמה חברות חומרה בארץ, כמו פריסקייל (Freescale) וטקסס אינסטרומנטס (Texas Instrument)". היא ציינה ש-"העובדים המפוטרים נקלטו בחלקם בחברות המתחרות. בשוק שבו ההיצע של המועמדים גבוה מהביקוש מתאפשר לחברות לשכור מועמדים בשכר נמוך משהיה, ועל כן אנחנו עדים גם לירידה של כ-6% בשכרם של מהנדסי וריפיקציה ומהנדסי מערכת בעלי ניסיון של 3-5 שנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים