אולטרייד תקים את המפעל הראשון בארץ למחזור פסולת אלקטרונית; העלות: 40 מיליון שקלים

המפעל, שיוקם באזור התעשייה ברקן שבשטחים, יאפשר קליטה של כ-20 מיליון קילוגרמים של פסולת אלקטרונית ● המפעל יוקם תוך הקפדה על החוק החדש, שמחייב יצרנים ויבואנים של ציוד אלקטרוני למחזר אותו בדרך נאותה וראויה, תוך שמירה על הסביבה ● בנייתו תסתיים במהלך 2013

קבוצת אולטרייד, ספקית ציוד מיחשוב מחודש ומשומש, תקים את המפעל הראשון מסוגו בארץ למחזור פסולת אלקטרונית, בהשקעה של כ-40 מיליון שקלים. בניית המפעל תסתיים במהלך 2013.

המפעל, שיוקם באזור התעשייה ברקן שבשטחים, יעניק את שירותיו לרשויות מקומיות וליצרנים, תוך הקפדה על חוקי איכות הסביבה. הוא יוכל לקלוט בשיאו עד 20 מיליון קילוגרמים של פסולת אלקטרונית.

אולטרייד פועלת רבות בנושא חוק מחזור הפסולת האלקטרונית וקידומו בארץ, שכן התחום מהווה חלק ניכר בפעילותה של החברה, והיא בין הגורמים היחידים בארץ שנותנים מענה מלא בסוגיה. החוק החדש, שעבר בכנסת לפני יומיים בקריאות שנייה ושלישית, מחייב יצרנים ויבואנים של ציוד אלקטרוני למחזר אותו בדרך נאותה וראויה, תוך שמירה על הסביבה. עוד קובע החוק, כי על היצרנים או היבואנים חלה חובה למחזור של ציוד אלקטרוני שתגיע ללפחות 50% מסך משקל הציוד אותה ייצרו או ייבאו לישראל. איסוף הפסולת יתבצע בעזרת הרשויות המקומיות, המשווקים והמפעלים השונים. החוק מעמיד בראש סדר העדיפויות את תחום המחשבים המחודשים (Reuse) וקובע, כי חידוש המוצר הינו שלב מקדים למחזור ובא במקומו.

כבר עתה אולטרייד היא היחידה בישראל המפעילה את תהליך ה-ITAD (ר"ת IT Asset Disposal), שמאפשר טיפול מקיף בחומרה שמסיימת את תפקידה בארגון ושאינה ניתנת לשימוש מחדש, עקב התיישנות הטכנולוגיה או אילוץ ביטחוני. החומרה מפורקת עד לרמת השבב ונשלחת למחזור. עם הקמת המפעל תוכל אולטרייד לבצע את תהליך המחזור בארץ מתחילתו עד סופו ובהיקף גדול הרבה יותר.

לדברי גדי רייכמן, מנכ"ל אולטרייד, "בעקבות חקיקת החוק, שוק מחזור הפסולת האלקטרונית יגדל במאות אחוזים בתוך זמן קצר, עקב הערך הכלכלי הטמון בו. בתחומים מסוימים, כגון מחזור ציוד חשמלי עם גז כמזגנים ומקררים, אני מסופק שתהיה תשתית ראויה למחזור נכון במועד כניסת החוק לתוקף".

הוא הוסיף, כי "החוק יאלץ את מגרשי הגרוטאות וכן את לקוחות הקצה, שהורגלו למחזר רק מה שבעל ערך ולזרוק לפח את כל החומרים בעלי הערכים השליליים, ליישר קו עם החוק והתקנות שיחקקו מכוחו, ומי שלא יעשה כך פשוט יהפוך ללא רלוונטי. מקורו של הרבה ציוד שמגיע למגרשי הגרוטאות באספנים שונים שאוספים את מה שכדאי ואת היתר זורקים בצד הדרך, או זורקים לפחי הרשות המקומית".

רייכמן סיים בציינו, כי "החוק יעמיד את ישראל ברשימה מכובדת של מדינות עם חוקי איכות סביבה ראויים ופועלים לייצור תשתית ראויה לחוק".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי יהודאי

    מיזם חיוני ומבורך, אבל האם אין מספיק מקומות בתוך השטח הריבוני של מדינת ישראל ובעיקר בפריפריה מוכת האבטלה, שהם רוצים להקים את המפעל דווקא בשטחים הכבושים?

אירועים קרובים