רפ"ק ירון בן צבי, משטרת תל אביב: "אנחנו חוקרים כ-1,000 עבירות מחשב בשנה"

"העבירות הפופולאריות ביותר הן חדירות למחשב וניסיונות פישינג", ציין רפ"ק בן צבי, ראש מחלק חקירות עבירות מחשב במחוז תל אביב של המשטרה ● לדבריו, אחד ממקורות המידע של היחידה הוא גוגל, ש-"עושה לנו שירות מצוין, מאחר שאנשים מפזרים הרבה מידע ברשת"

רפ"ק ירון בן צבי, ראש מחלק חקירות עבירות מחשב במחוז תל אביב של המשטרה. צילום: ניב קנטור

"מדי שנה נחקרות במחוז תל אביב של המשטרה כ-1,000 עבירות מחשב. אנחנו מגיעים למחשבים ומוציאים מהם מידע בצורה כזו או אחרת", כך אמר רפ"ק ירון בן צבי, ראש מחלק חקירות עבירות מחשב במחוז תל אביב של המשטרה. הוא דיבר במסגרת כנס אבטחת המידע השנתי InfoSec 2012, שנערך אתמול (א') במלון דיויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים.

לדברי רפ"ק בן צבי, תחת ההגדרה עבירות מחשב נכללים סוסים טרויאניים, וירוסים, חדירות למחשבים, שימוש לרעה במאגרי מידע, התקפות מניעת שירות ועבירות מחשב באמצעות הדואר האלקטרוני – למשל שליחת דואר זבל או פישינג. הוא ציין שהעונש בגין העבירות הללו יכול להגיע גם לחמש שנות מאסר.

הוא ציין ש-"העבירות הפופולאריות ביותר הן חדירות למחשב וניסיונות פישינג. כמעט כל יום יש ניסיון כזה. כמו כן, אנחנו מטפלים בעבירות DDOS, שנפוצות במלחמות קיברנטיות של ילדים".

כמו כן, אמר, היחידה מטפלת בעבירות אחרות שמבוצעות בסביבה ממוחשבת, למשל פדופיליה, גניבת זהויות, שוחד, סחר בסמים, הטרדות, האזנה, שימוש לרעה בכרטיס אשראי וגניבת מידע. היא אף מספקת סיוע ליחידות משטרה מקומיות ולכלל המחוז בהוצאת מידע ממחשבים, מדיות דיגיטליות ומצלמות אבטחה. לדבריו, "המחשב הוא עד אילם שמחכה שנוציא ממנו את הרעיונות".

רפ"ק בן צבי ציין ש-"אנחנו פותחים בחקירה לאחר קבלת תלונה מאזרחים שמוסרים עדות בתחנת משטרה וכן לפי מידע מחו"ל, מידע מודיעיני שלנו, מהלך יזום, קריאה שמתקבלת ממוקד 100 ומידע מרשויות אחרות. אם יש צורך, אנחנו מטפלים בכך מיידית". הוא ציין ש-"הקשר עם חו"ל הוא הדדי. לעיתים, מידע שאני מוסר משמש לחקירות מעבר לים. בנוסף, אם אני מוצא, למשל, שפדופיל מכר תמונות ברשת, אני יכול להפנות את התיק למס הכנסה".

כמו יחידות אחרות של המשטרה, גם היחידה לחקירת פשעי מחשב מבצעת חקירות סמויות שעוברות לגלויות לאחר שניתנים צווים על ידי בתי המשפט. בסמכות היחידה אף לבצע חקירות, מעצרים, לפתוח תיקי חקירה נוספים וללוות את התיקים עד להגשת כתבי אישום. רפ"ק בן צבי ציין בהקשר זה ש-"גוגל (Google) עושה לנו שירות מצוין. אנשים מפזרים הרבה מידע ברשת".

"אם צריך, אנחנו גם בודקים את המחשבים של החשודים", ציין. "כשאני חוקר פדופיל וצריך להחליט מה לעשות איתו, ההחלטה האם לשלוח אותו למעצר באבו כביר או לשחרר אותו למעצר בית תלויה במידה רבה במה שיש לו במחשב, בכמה קבצים מדובר. יש מקרים שבהם מדובר ביותר מ-50 אלף קבצים. בכל מקרה, אם יש לי חשד קטן שהוא יצר קשר עם ילדים דרך האינטרנט – לא אתן לו לישון בבית".

"אני מפתח תיקי חקירה", הוסיף רפ"ק בן צבי. "אם מצאתי בסיס נתונים ששונה מה-'סקופ' של החקירה שלי, אני מעביר את הטיפול בכך לגורמים הרלוונטיים".

רפ"ק בן צבי לא התייחס בדבריו לגודלה המצומצם יחסית של היחידה למרות חשיבות עבודתה ולכך שיש תלונות רבות שעל פי הטענה נדחות מאחר שהשוטרים לא מבינים את חשיבותן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים