השר גדעון סער: "הרשת יוצרת דמוקרטיזציה של הקטנים"

"האינטרנט מחליש את כוחם של בעלי ההון, מביא למעורבות פוליטית של העם ומצמצם את מעמדם של קבלני הקולות", אמר שר החינוך ● לדבריו, "האינטרנט יוצר דמוקרטיזציה של ביטוי פוליטי, יש פה קריאת תיגר פוטנציאלית על הסדר הפוליטי-מסורתי-דמוקרטי הקיים, של שלטון המבוסס על נציגי העם" ● הוא עמד בנוסף על השינוי שמחוללת הרשת בחינוך ואמר, כי "העדר הטכנולוגיה המתקדמת מחדר הכיתה הוא לא אופציה ומי שלא יבחין בכך - יפסיד"

"סימן השאלה במשפט 'האם האינטרנט יוצר סדר יום חדש?' מיותר. הרשת יוצרת דמוקרטיזציה של הקטנים, מחלישה את כוחם של בעלי ההון, מביאה למעורבות פוליטית של העם ומצמצמת את מעמדם של קבלני הקולות", כך אמר שר החינוך, גדעון סער.

סער דיבר בפתחו של אירוע שערכה גוגל (Google) ישראל ב-וילה בגני התערוכה בתל אביב, שבו דנו בנושא זה. באירוע השתתפו בכירי המשק, אנשי תעשיית ה-IT ואנשי חינוך, ואורח הכבוד בו היה יושב ראש גוגל, אריק שמידט.

לדברי שר החינוך, "הרשת טומנת בחובה יתרון לצעירים שיודעים לפעול בה בקלות, כמו, למשל, בגיוס מתנדבים או ביצירת מחאה על בסיסה". הוא רמז בכך למחאת האוהלים של הקיץ שעבר, שנולדה בפייסבוק (Facebook).

"הרשת הביאה לשינויים דרמטיים ומהירים, שיוצרים מציאות שמתפתחת מהר יותר מאשר הפרדיגמות שנדרשות לתאר איך היא מתפתחת", ציין.

עוד אמר סער, כי "האינטרנט יוצר דמוקרטיזציה של ביטוי פוליטי, לכל אחד יש מקלדת. יש פה קריאת תיגר פוטנציאלית על הסדר הפוליטי-מסורתי-דמוקרטי הקיים, של שלטון המבוסס על נציגי העם".

"בניגוד לעבר, אז לא ניתן היה ליצור מכניזם מהיר, מיידי, זול, יעיל ואפקטיבי לצורך קביעת נושאים על ידי כלל העם, כיום ניתן לעשות זאת, בעזרת הרשת", הוסיף סער. "כיום, בקלות רבה, ניתן להרים עצומות אינטרנטיות ולהעמיד את המערכות הפוליטיות באתגר מול תחושות ניכור קיימות. יתירה מזאת, בעידן האינטרנט, בעלות לא גדולה, ניתן להביא כל חוק להכרעת העם ולקבל תוצאות במהירות". הוא ציין בהקשר זה את המפלגה שקמה באוסטרליה ודגלה בדרך זו, לפיה הנציגים הנבחרים מחויבים לפעול לפי בחירת הגולשים. "הנציג הנבחר נטול כל שיפוט או יכולת הכרעה. במובן זה, זו הגשמה של הדמוקרטיה האתונאית". סער ציין שלמרות הרעיון החדשני, המפלגה כשלה בבחירות שנערכו באוסטרליה ב-2010, אולם כעת היא נערכת למערכת הבחירות הבא.

השפעה נוספת אותה ציין סער היא היחלשותה של התקשורת המסורתית בעידן האינטרנט. "זו נחלשה פעמיים: האחת היא מול הציבור. כיום, כל אחד מתווך את המציאות, כל אחד הוא הפרשן, מה שהביא לירידת המשקל הסגולי של עמוד הדעות בעיתון, למשל. השנייה היא היחלשות מול המערכת הפוליטית. בעבר היה לתקשורת כוח מול פוליטיקאים. כשהיה נכתב או נאמר משהו על פוליטיקאי, הוא היה רץ לבקש להגיב, וסביר שלא היה זוכה לקבל את ההזדמנות. כיום, הוא פונה לקבל ברשת באופן ישיר וזוכה לעתים לקהל גדול יותר".

"הגיר והלוח חלפו מהעולם"
סער אמר, כי "יש לאינטרנט  השפעות על תהליכי החינוך, ההוראה והלמידה. קיים היצע זמין ונגיש של מידע רב, ללא תיווך. למעשה, התיווך של המורה כבר לא נדרש. בנוסף, חייב להיות שינוי בדרכי ההוראה בעולם בו חיים הילדים. העדר הטכנולוגיה המתקדמת מחדר הכיתה הוא לא אופציה ומי שלא יבחין בכך – יפסיד. נדרש שהמורים ישתמשו בטכנולוגיה, הגיר והלוח חלפו מהעולם".

לדברי שר החינוך, "הטכנולוגיה טומנת בחובה פוטנציאל אדיר לשיפור איכות ההוראה, להשגת יותר קשב מצד התלמידים באמצעות המחשות מבוססות מחשב. זה מסיט את המחנכים מהכיוון של הקניית ידע פרופר למיומנויות של חשיבה, עם החזרת מימד ערכי. המורה כמחנך יהפוך הרבה יותר משמעותי ממה שזה נראה".

השר ציטט מחקר של מקינזי (McKinsey) משנת 2007 לפיו "המשתנה החשוב ביותר להצלחת מערכת החינוך הוא איכות המורים". לדבריו, "יש פוטנציאל אדיר לשינויי ענק, בהשקעה כספית לא רבה. כבר כיום יש בנק של שיעורים מתוקשבים ברמה גבוהה, שזמין לתלמידים באתר של הטלוויזיה החינוכית".

סער סיכם באמרו, כי "עולם החינוך לא יכול להיות מנותק מהתפתחויות טכנולוגיות. הצורך להתעדכן הוא קריטי, ולכן חשוב להבין את המשמעויות הגלומות בטכנולוגיות מתקדמות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים