רו"ח יוסי גינוסר, פאהן קנה: "יש פערים מהותיים בתקציבי הביקורת בחברות מאותו ענף ובאותו היקף"

רו"ח גינוסר, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton ישראל, הציג בכנס הביקורת הפנימית 2012 דוגמאות לפערים בולטים בין תקציבי הביקורת בחברות ביטוח לאלה שבחברות ציבוריות, ובין חברות בתחום הנדל"ן ● לדבריו, "מבקר פנימי המועסק ברבע משרה אינו יכול לבצע ביקורת פנימית מקצועית וראויה, בחברה בה מחזור המכירות מתקרב למיליארד שקלים", אמר

"קיימים פערים מהותיים מאוד בתקציבי הביקורת הפנימית בקרב חברות ציבוריות בבורסה בתל אביב, שהיקף הפעילות שלהן דומה והן מאותו ענף תעשייתי", כך אמר רו"ח יוסי גינוסר, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton ישראל. לדבריו, "תמונת המצב המשתקפת מניתוח דו"חות הדירקטוריון השנתיים של החברות הציבוריות הגדולות בישראל שפורסמו בשנה שעברה מצביע על פערים ניכרים, של מאות אחוזים, בהיקף שעות הביקורת באותו ענף בקרב החברות הללו".

רו"ח גינוסר, המשמש כסגן נשיא וחבר ועדת כנסים והשתלמויות IIA ישראל, דיבר במסגרת פאנל אותו הנחה בכנס הביקורת הפנימית 2012, שעסק ב-"גבולות מקצוע הביקורת הפנימית". הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך ביום ה' האחרון במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. רו"ח דורון רונן, סגן נשיא IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים המקומי, הנחה את המליאה המרכזית באירוע.

כדוגמה, השווה רו"ח גינוסר בין שתי חברות תעשייה עם מחזור מכירות שנתי של קרוב ל-900 מיליון שקלים כל אחת מהן. אחת מבין החברות השקיעה 1,073 שעות ביקורת פנימית ואילו השנייה – רק 500 שעות. צמד נוסף אותו הציג רו"ח גינוסר הוא של שתי חברות קמעונאיות, בעלות מחזור מכירות של כ-650 מיליון שקלים כל אחת, כאשר האחת השקיעה 1,300 שעות ביקורת פנימית ורעותה – פחות מרבע מכך, רק 300 שעות.

פערים לפי מגזרים

רו"ח גינוסר אף התייחס למספר מגזרים. כך, למשל, "תקציבי הביקורת בחברות ביטוח גדולים פי שבעה בהשוואה לאלה שבחברות ציבוריות, בעלות מחזור דומה", אמר. "לכן, תפקיד של מבקר המועסק ברבע משרה אינו מספק לביצוע ביקורת פנימית מקצועית וראויה בחברה שבה מחזור המכירות מתקרב למיליארד שקלים".

במגזר הנדל"ן, אמר רו"ח גינוסר, "נרשמו פערים בתחום בין שתי חברות בעלות מחזור מכירות דומה. האחת דיווחה על 2,000 שעות ביקורת פנימית ולעומתה, השנייה דיווחה רק על 250 שעות. בהשוואה בין שתי חברות בתחום המסחר, האחת רשמה 500 שעות ביקורת פנימית ואילו מנגד, השנייה דיווחה על רק 140 שעות".

לדבריו, מהסקר השנתי שעורכת פאהן קנה ניהול בקרה על מצב הביקורת הפנימית בחברות ציבוריות גדולות עולה שהיקף התקציב הממוצע לחברות שמחזורן השנתי נע בין 100 מיליון שקלים למיליארד שקלים עומד על כרבע משרת מבקר, כלומר – 510 שעות שנתיות. הוא ציין, כי החברות הללו מהוות את רוב החברות הנסחרות בבורסה בתל אביב.

"רבע משרת מבקר אינה מספקת לביצוע ביקורת פנימית מקצועית וראויה בחברה בה מחזור המכירות מתקרב למיליארד שקלים", אמר רו"ח גינוסר. "הפער שציינתי בין תקציבי הביקורת בחברות הביטוח, שכאמור – גדולים פי שבעה מאלה שבחברות ציבוריות בעלות מחזור דומה מראה, כי קיים בתחום החברות הציבוריות כשל שוק, שבמסגרתו חברות בעלות גדלים שונים וממגזרים שונים 'מתיישרות' על פי סטנדרט תקציבי מקובל, שייתכן שאינו מספק".

פעולות בניגוד לתקנות

עוד הוא אמר, כי "מהבדיקה שלנו עולה שבקרב כ-17% מהחברות הגדולות בבורסה, הממונה על המבקר הפנימי בחברה הינו יושב ראש ועדת הביקורת או סמנכ"ל הכספים. זה מנוגד לחוק הביקורת הפנימית. הרשות לניירות ערך דורשת בתקנותיה, כי חברות ידווחו האם המבקר הפנימי בדק עסקות מהותיות. מטרת הדרישה הזו היא לוודא שהמבקר התרכז בעיקר ולא בשולי. מבדיקה שלנו עולה, כי רק 16% מהחברות דיווחו על כך. עם זאת, מדובר בשיפור, בהשוואה ל-11% בשנה הקודמת. בשאר 84% החברות אין כלל התייחסות לשאלה האם נבדקו כל העסקות המהותיות, או שדווח, כי המבקר לא בדק".

הוא ציין בדיקה נוספת, שהעלתה ש-"87% מהחברות דיווחו במהלך השנה לבורסה על עסקות מהותיות, אולם באף אחת מהן המבקר הפנימי לא בדק את העסקות. משמעות נתון זה היא שב-72% (87% מתוך 84%) מכלל החברות שדווחו לבורסה על עסקות מהותיות, המבקר לא בדק עסקות אלה".

רו"ח גינוסר סיכם, כי "להערכתי, בחלק מהחברות טרם הופנמה הנחיית הרשות. ייתכן שבחלק האחר מעדיפה החברה שהמבקר לא יבדוק את העסקות הללו, שרבות מהן הינן עם בעל עניין".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים