ח"כ רונית תירוש: "יש לדרוש מחברות הסלולר שקיפות בנוגע למידע מבוסס מיקום על הלקוחות"

"אין דבר שלא ידוע לחברות הסלולר לגבי כל מי שמחזיק במכשיר סלולרי", אמרה ח"כ תירוש, יושבת ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בדיון שקיימה הוועדה בנושא ● ח"כ איתן כבל אמר, כי "לעתים ניתן לחשוב שהסלולרי יודע על האזרח יותר ממה שהוא יודע על עצמו" ● הוועדה קראה לחברות הסלולר להסדיר את הנושא - לפני שהרגולטור יעשה זאת

"התחושה היא קשה. אין דבר שלא ידוע לחברות הסלולר לגבי כל מי שמחזיק במכשיר סלולרי", כך אמרה ח"כ רונית תירוש, יושבת ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בדיון שקיימה הוועדה אתמול (ב') בנושא השימוש בנתוני מיקום במכשירי סלולר חכמים ופרטיות השימוש בהם. הדיון התקיים ביוזמתו של ח"כ איתן כבל.

ח"כ תירוש אמרה, כי יש לדרוש מחברות הסלולר, וכן מאפל (Apple) ומיקרוסופט (Microsoft), לנהוג בשקיפות מלאה בכל הנוגע למידע שהן מחזיקות על בעלי הטלפונים החכמים. זאת, לאור נתונים שנמסרו לוועדה לפני הדיון על ידי מרכז המחקר של הכנסת אודות הגידול העצום במספר הטלפונים החכמים בעולם, שמאפשרים זיהוי מיקום של המשתמש מבלי שהוא יידע על כך. כמו כן, היא דרשה לאפשר הגבלת כמות המידע והנתונים שנאספים מהאזרח, ללא ויתור על שימושים ויישומים חיוניים.

ח"כ כבל אמר, כי יזם את הדיון לאור תפיסת עולמו שלפיה אין סיבה שיתקיים פיקוח מתמיד על האזרח, מאחורי גבו. "האזרח מוצא את עצמו הולך ומוקף במצלמות", אמר. "המכשיר הסלולרי הוא ה-GPS האישי, ובכל זמן נתון יכול כל מי שרוצה לדעת היכן נמצא כל אזרח. לעתים ניתן לחשוב שהסלולרי יודע על האזרח יותר ממה שהוא יודע על עצמו".

ח"כ ד"ר דב חנין, שנכח בדיון, ציין שקיימת הצעת חוק שלו ושל ח"כ יריב לוין שמבקשת למנוע מעקב של מעסיקים אחר עובדיהם. הוא ביקש שהוועדה תפנה למשרד המשפטים על מנת לקדם את הדיון בהצעה זו.

עו"ד יורם כהן, ראש רמו"ט – הרשות למשפט וטכנולוגיה, הציג את הטכנולוגיה שמאפשרת איתור משתמש במכשיר סלולרי. הוא ציין, כי מדובר בשילוב בין מכשיר ה- GPS וכן איתור קירבה לאנטנות סלולריות ולראוטרים. לדבריו, שילוב כל אלה מאפשר איתור מדויק למדי של משתמש במכשיר סלולרי.

עו"ד כפיר פרבדה, מנכ"ל פרבדה מדיה גרופ, אמר שלצד החסרונות בזיהוי מיקום יש גם יתרונות. אלה באים לידי ביטוי ביישומים שונים באינטרנט. לפיכך, הוסיף, יש לפתור את הבעייתיות בעיקר באמצעות חינוך לשימוש נכון במכשירים סלולריים וברשת.

ח"כ תירוש הבהירה, כי הוועדה מתכוונת להמשיך ולדון בנושא. לדבריה, "מדובר בדיון מקדמי והוועדה תעסוק בעניין לעומק". היא ביקשה מחברות הסלולר לפעול להסדרה עצמית של שימוש בנתוני מיקום – לפני שהרגולטור יעשה זאת. כמו כן, היא דרשה מהן לספק למשרד המשפטים גילוי נאות, כדי שהוא יוכל לפעול להסדרה חוקית של הנושא, בלוח זמנים שייקבע על ידי שר המשפטים.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    לח"כ תירוש היקרה, אני מקווה שאת לא רצינית בדרישתך לבקש מחב' הסלולר שקיפות מלאה לגבי מיקום לקוחותיהם. 1. קיימת היום אפשרות למשטרה לבקש מח' הסלולר את מיקום בעל המכשיר , אולי צריך לשנות את התקנות ולקצר את הזמן שבו ניתן היום לדרוש את המידע לאור המקרה המחריד של הבחורה מפ"ת שנמצאה בצומת גלילות ואם היו פועלים בזמן היו יכולים להציל אותה. אל תנופפי במקרה זה כעילה לחוקק את החוק כי אם זה כך אזי... 2. שכל בן/בת זוג יתחילו לדרוש מחב' הסלולר לגבי מיקום בני/בנות זוגם , יגיעו תביעות מפה עד להודעה חדשה לגבי שימור פרטיות, נהפוך לחב' שג'ורג אוראל כתב עליה בספרו 1984 3. מה יקרה לאותם אנשי כוחות הביטחון לסוגיהם הגלויים והסמויים מאוד קל לצאת בכותרות (מראה כביכול שאת עובדת), אבל כדאי מאוד שתפני את משאביך למשהו יותר מועיל, כמו לתקן את מה שהרסת כשהיית מנכלי"ת משרד החינוך ושותפתה של לימור ליבנת לדרך הקלוקלת. מאוד קל להפיל הכל על השר/ה אבל מה לעשות שבצורת השלטון שלנו היום אתה שר החינוך מחר אתה שר האוצר ומחרתיים שר התחבורה אבל המנכ"ל הוא זה שצריך להיות איש המקצוע

אירועים קרובים