אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של כלל-פיננסים: "יצואני ההיי-טק הישראלים ייפגעו מהמשבר בארה"ב"

"השוק הישראלי הוא שוק מאד גלובלי, וככזה, הוא מושפע ממה שקורה בעולם", אומר כהנוביץ, כלכלן ראשי באגף נכסים ומחקר של כלל-פיננסים ● לדבריו, למרות שיצואני ההיי-טק הישראלים צפויים להיפגע, תעשיית ההיי-טק המקומית תינזק רק במעט, בשל צמיחה מועטה מהצפוי ב-2011 ● "אני ממליץ ליצואני ההיי-טק לחפש שווקים עם כלכלות מוצלחות. עליהם לגוון את יעדי היצוא שלהם, כדי להמשיך ולפעול, אל להם להסתמך רק על יעד אחד", אומר כהנוביץ

"השוק הישראלי הוא שוק מאד גלובלי, וככזה, הוא מושפע ממה שקורה בעולם. בשל הורדת דירוג האשראי של ארה"ב, יצואני ההיי-טק הישראלים צפויים להיפגע. לעומתם, תעשיית ההיי-טק המקומית תינזק רק במעט, בשל צמיחה מועטה מהצפוי ב-2011", כך אומר אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי באגף נכסים ומחקר של כלל-פיננסים.

בראיון לאנשים ומחשבים הסביר כהנוביץ כי "יש סימנים להאטה בארה"ב, ולכן רוב הגופים הורידו את תחזיות הצמיחה שלהם לשנת 2011, לרבות התחזיות של הבנק המרכזי. מצב הכלכלה בארה"ב אינו מזהיר, הכלכלה איטית ובהכרח ככזו היא תביא להורדת הביקושים המקומיים בכל הענפים, לרבות זה של ההיי-טק".

בארה"ב, הסביר כהנוביץ, "המדד הנחשב למפחיד ביותר ולזה המביא למירב החששות לגבי העתיד, הוא מדד אמון הצרכנים האמריקאי. אלה מביעים פסימיות לגבי כמות הרכישות שהם יעשו בתקופה הבאה, ולכן זו הסיבה שהורידו את תחזיות הצמיחה בארה"ב. חלק מהפרשנים מסבירים שחששות אלו של הצרכנים, נובעים, בין השאר מתקרת החוב והורדה של הדירוג. למרות זאת, הורדת הדירוג לא באה בהפתעה. כבר באפריל סוכנות הדירוג סטנדרט אנד פור'ס (S&P) הודיעה שבכוונתה לעשות זאת".

מה לגבי השוק הישראלי?
"השוק הישראלי הוא שוק מאד גלובלי, והוא מאד מושפע ממה שקורה בעולם. היצוא קשור יותר לסחר העולמי, ופחות לשער החליפין. שער החליפין יותר משפיע על שיעור הרווחיות. במצב כיום הם פחות מרוויחים.

מתחילת השנה, השקל התחזק מעט מול הדולר, אולם מול שאר המטבעות הוא נחלש. לכן, יצואני ההיי-טק יצטרכו להתאים את עצמם למצב החדש, ולמצוא שווקים אחרים, חדשים,  אליהם הם יוכלו לייצא. המדובר בשווקים צומחים, במדינות מתפתחות, אסיה ודרום אמריקה. אין להם ברירה כי הכלכלה האמריקאית שרויה בבעיות. בסך הכל אנו רואים הטייה לכיוון היצוא לאסיה כבר החל מ-2009. המגמה הזו, שנמשכת – תצטרך להימשך, ואני ממליץ ליצואני ההיי-טק לחפש שווקים עם כלכלות מוצלחות. עליהם לגוון את יעדי היצוא שלהם, כדי להמשיך ולפעול, אל להם להסתמך רק על יעד אחד".

ואיך ישפיע המצב על תעשיית ההיי-טק המקומית, הפועלת פנימה?
"הביקושים בישראל מאד חזקים. בנק ישראל צופה 4.8% צמיחה בשוק הישראלי של התוצר הישראלי שנת 2011. זה קצב טוב יחסית של צמיחה. רוב הצמיחה נובעת מהשקעות של חברות ומבנייה. הבנייה צומחת, בונים הרבה מאד בתים, מדביקים את פערי הביקוש לבנייה שלא נעשתה בשנים 2007-2009. הבנייה הזו מביאה לצמיחה.

לאור זאת, ולמרות שתחזית הצמיחה לפני שלושה חודשים עמדה על 5.2% – אני מעריך שההשפעה על תעשיית ההיי-טק ותעשיית ה-IT המקומית תהיה קטנה עד מוגבלת. הם או לא ייפגעו, או ייפגעו במעט. הביקושים יימשכו, אלא שקצב הצמיחה יהיה קטן יותר. אין המדובר בהתדרדרות, הכלכלה הישראלית בסך הכל טובה, ובתוכה נמצא ענף ה-IT הישראלי בעמדה טובה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דני

    ברוח 9 באב כתבה פסימית שלפני שבוע לא חלמת לכתוב. בעד שבועיים עד חודש כולם ישכחו מהמשפבר הפקטיבי הזה דני

אירועים קרובים