דיווחים: HP ניהלה מגעים לרכישת טיבקו – אולם הם נכשלו

לא ברור מדוע אירע הכישלון בשיחות והאם הן תימשכנה בעתיד - מסר מקור המקורב למגעים ● שווי השוק של טיבקו, שמיוצגת בארץ מזה כעשור מזה כעשור על ידי יעל תוכנה ומערכות, עומד על כארבעה מיליארד דולרים ● טיבקו, גולדמן זקס ו-HP לא הגיבו לדיווח

HP שקלה לרכוש את טיבקו (Tibco Software) עד לפני שבועיים, אז המגעים בין שתי החברות עלו על שרטון – כך מסרו מקורות המקורבים לעסקה.

השיחות באו על רקע החלטתו של ליאו אפותקר, מנכ"ל HP, להגדיל את פעילות ורווחיות חטיבת התוכנה בחברה, שכרגע היקף הפעילות שלה מניב פחות מ-3% מכלל מכירות החברה.

בארץ מיוצגת טיבקו מזה כעשור על ידי יעל תוכנה ומערכות. פתרונותיה מאפשרים חיבור וניתוח בזמן אמת בין מערכות, יישומים ומסדי נתונים מבוזרים ולא תואמים, במינימום שימוש בקוד ובתצורת שרידות מלאה, המכוונת לביצועים גבוהים. זאת, תוך שמירה על יכולות מתקדמות של ניטור, בקרה, אבטחה וניהול המערכת. לחברה ארבעה קווי מוצרים: תוכנות לניהול תהליכים עסקיים, לייעול עסקי ולשילוב עסקי וכן תוכנת שדירה עסקית. טיבקו מונה כ-2,000 עובדים, יש לה יותר מ-1,000 לקוחות בעולם ויותר משלושה מיליון משתמשים עסקיים. החברה הוקמה ב-1985 והנהלתה יושבת בפאלו אלטו, קליפורניה. שווי השוק שלה עומד על כארבעה מיליארד דולרים.

המשא ומתן נוהל מטעמה של טיבקו על ידי אנשי בנק ההשקעות גולדמן זקס (Goldman Sachs). טיבקו, גולדמן זקס ו-HP לא הגיבו לדיווח.

לא ניתן היה להבין מדוע נכשלו השיחות לרכישת טיבקו והאם הן תימשכנה בעתיד, למרות הכול, שכן HP מחפשת לרכוש חברות תוכנה נוספות, מסר מקור המקורב לשיחות לעיתונות הטכנולוגית בארצות הברית. בעבר נפוצו שמועות ודיווחים על כך שטיבקו תימכר, אולם המועמדת לרכישתה מעולם לא הצהירה על כך בפומבי.

אנליסטים ציינו, כי הסיבה לעליה הניכרת בערך המניה של טיבקו בשנה האחרונה – פי שניים – היא המכירות הטובות מהמצופה של תוכנותיה. "הם עומדים בעקביות ביעדי המכירות שלהם, מה שמביא לגידול ברווחים", אמר נביל אלששאי, אנליסט ב-Pacific Crest Securities. לדבריו, "עבור HP מדובר בכורח המציאות, כי אפותקר רוצה להחיות את האגדה שהייתה פעם על HP, בעזרת התוכנה. הוא רואה אותה כדבק שיחבר את כלל עולמות המיחשוב שבהם החברה פעילה".

אפותקר, ציינו האנליסטים, מצוי בלחצים משני כיוונים: האחד מגיע מצידן של מתחרותיה של HP בכלל, ויבמ (IBM) ואורקל (Oracle) בפרט. הלחץ השני נובע מבעלי המניות של החברה, שאינם שבעי רצון מביצועיה מזה חודשים רבים, עוד בטרם התפטרותו של מארק הארד, המנכ"ל הקודם.

לפני כחודש, בהופעה רשמית ראשונה בפני כתבי מחשבים ואנליסטים מאז שמונה לתפקיד מנכ"ל HP בסתיו האחרון, הציג אפותקר את חזונו ביחס לעתיד החברה. הוא אמר, כי בעתיד תתמקד HP בשלושה תחומים: מיחשוב ענן, קישוריות בין מכשירים ותוכנה. "החזון שלנו הוא להציע חוויה מלאה ובטוחה, מתוך מודעות לתוכן, בעולם מקושר", הכריז.

הוא הוסיף, כי גיבש את האסטרטגיה לאחר שבחן את החברה מבפנים במשך ארבעת החודשים שלפני כן. "הפשלתי שרוולים, חקרתי את העסקים ונפגשתי עם לקוחות, שותפים וחלק מהמשקיעים", אמר אפותקר. לדבריו, הוא גילה "עוצמה יוצאת דופן", אך בחלק מהתחומים "נדרש מיקוד אסטרטגי". הוא מתכוון לשים את הדגש העיקרי על צמיחה בשוק הארגוני.

החזון החדש של אפותקר הוא, למעשה, גרסה נרחבת ומפורטת של ההערכה הראשונית שפרסם כאשר הצטרף לחברה. אז אמר המנכ"ל המתמנה שכדי ש-HP תצליח בעולם המיחשוב החדש, עליה להציע תוכנה טובה יותר ושירותים טובים יותר.

HP השקיעה ברכישות 31 מיליארד דולרים מאז 2006, ביניהן זו של מרקורי הישראלית תמורת 4.5 מיליארד דולרים וזו של EDS תמורת 13.9 מיליארד. עוד רכישות גדולות היו זו של 3Com בנובמבר 2009 תמורת 2.7 מיליארד דולרים וזו של פאלם (Palm) באפריל 2010 תמורת 1.2 מיליארד. האנליסטים בוול-סטריט מצפים שאפותקר יתמוך במגמת הרכישות וימשיך אותה, תוך התמקדות בחוסרים שלה בעולם התוכנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים