ישראל – במקום ה-22 בדו"ח טכנולוגיית המידע והתקשורת העולמי

שוק ה-ICT הישראלי התקדם שישה מקומות לעומת הדו"ח הקודם ● עולה ממנו, כי היא המדינה המובילה במזרח התיכון בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת, וכי איכות מוסדות המחקר בארץ בהיבט ה-ICT היא הגבוהה בעולם ● מחברי הדו"ח ציינו, כי "ישראל שומרת על מעמדה כאחד ממרכזי החדשנות המובילים בתבל"

ישראל התקדמה אל המקום ה-22 בדירוג טכנולוגיות המידע והתקשורת – כך עולה מדו"ח של המרכז לתחרות וביצועים של הפורום הכלכלי הבינלאומי (WEF – ר"ת World Economic Forum). מדובר בעליה של שישה מקומות לעומת הדו"ח שפורסם בשנה שעברה, שבו דורגה ישראל במקום ה-28.

במקום הראשון בדו"ח הנוכחי ניצבת שבדיה. סינגפור הגיעה למקום השני, ואחריה נמצאות פינלנד, שוויץ, ארצות הברית, סין-טייוואן, דנמרק, קנדה, נורבגיה ודרום קוריאה.

הדו"ח בחן 138 מדינות, תוך התמקדות בכמה מדדים: רגולציה ותשתית, מוכנות הציבור, המגזר העסקי והממשל להשתמש בטכנולוגיות חדשות בתחום ה-ICT. מדובר בדו"ח המהווה כיום אחת האינדיקציות הטובות ביותר להשוואת תהליכי פיתוח ויכולת תחרות בין מדינות.

עוד עולה מהדו"ח, כי ישראל היא המדינה המובילה במזרח התיכון בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת. עיקר העליה שלה נבע מזינוק של 23 מקומות במדד המוכנות – למקום ה-27. על פי WEF, המיומנות הגבוהה של ישראל בתחום היא בזכות הסביבה העסקית (התקדמות של שני שלבים – למקום 21) ותשתיות המידע והתקשורת (התקדמות של שני שלבים – למקום ה-22).

הדירוג שבו נמצאת ישראל במקום הגבוה ביותר מבין התחומים שנסקרו הוא איכות מוסדות המחקר במדינה בהיבט ה-ICT, שבו דורגה ישראל ראשונה בעולם – עליה של שני מקומות לעומת השנה שעברה. בדירוג החדשנות נמצאת ישראל במקום גבוה, שמיני – עליה של מקום אחד לעומת הדו"ח שפורסם בשנה שעברה.

שירותי הממשלה המקוונים בארץ הגיעו למקום ה-19 – ללא שינוי מהשנה שעברה. לעומת זאת, הצלחתה של הממשלה בהחדרת ה-ICT מדורגת נמוך יחסית – 45. במדד שימוש יעיל ב-ICT על ידי הממשלה נמצאת ישראל במקום ה-35 – עליה של 11 שלבים לעומת אשתקד. אף שבמדד הרכש הממשלתי של טכנולוגיות מתקדמות דורגה ישראל במקום ה-19 – שיפור של שבעה מקומות – הרי שבמדד החזון הממשלתי בתחום היא נמצאת רק במקום ה-61 – שיפור של 14 מקומות לעומת 2010. במדד איכות ספקי ה-ICT המקומיים מדורגת ישראל במקום ה-21, המהווה שיפור של תשעה מקומות.

מחברי הדו"ח ציינו, כי "המגזר העסקי הדינמי והמתוחכם יוצר מינוף לקידום ה-IT בישראל ומפתח מוצרים, שירותים ומודלים ארגוניים בעזרת ה-IT. ישראל שומרת על מעמדה כאחד ממרכזי החדשנות המובילים בעולם, כפי שמתבטא במספר הבקשות לפטנטים ובשיעור מוצרי ההיי-טק מכלל הייצוא". עוד הם כותבים, כי "הצלחתה של ישראל בעשורים האחרונים התבססה במידה רבה על חדשנות וטכנולוגיות ICT. הממשלה שיחקה אף היא תפקיד חשוב ביצירת החזון לטכנולוגיית המידע והתקשורת, בכך שאפשרה סביבה תומכת חדשנות ובו בזמן נתנה למגזר העסקי ליישם חזון זה, וכן בהתערבות מדודה למניעת כשלי שוק".

כן קובעים מחברי הדו"ח, כי "אין ספק שהעולם השתנה באופן מהותי בשנים האחרונות הודות ל-ICT, כשקצב השינוי למעשה רק ממשיך להתגבר. חדשנות ו-ICT הוכיחו יכולת מינוף קריטית להבטחת צמיחה בטווח הרחוק, לרבות המשמעות החברתית והכלכלית שבכך. מדינות שמשלבות טכנולוגיית ICT באסטרטגיית הפיתוח שלהן מניחות בכך את היסודות להבטחת היותן כלכלות איתנות בעתיד".

ישראל מיוצגת בפורום הכלכלי העולמי על ידי התאחדות התעשיינים. דן קטריבס, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, ציין ש-"הדו"ח החדש מוכיח את עליונותם של הנמרים האסייתיים ומדינות סקנדינביה בתחום ה-ICT".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים