יבמ תשלם קנס בסך 10 מיליון דולרים – בגלל שוחד

הענק הכחול ישלם את הקנס בעקבות תביעה שהגישה הרשות האמריקנית לניירות ערך שלפיה שיחדו עובדים בענק הכחול פקידי ממשל בכירים בסין ובדרום קוריאה - במזומן ובמתנות ● השוחד שולם בין השנים 1998 ל-2009, במטרה לזכות בחוזים בסך יותר מ-50 מיליון דולרים במגזר הממשלתי בשתי המדינות ● יבמ לא הודתה או הכחישה את האישומים נגדה, ואף לא הודתה בהתנהגות שאינה הולמת

יבמ (IBM) תשלם קנס בסך 10 מיליון דולרים, על מנת ליישב תביעה שהגישה נגדה הרשות לניירות ערך בארצות הברית (SEC) בטענה שעובדים שלה שיחדו פקידי ממשל בכירים בסין ובדרום קוריאה. הסכום שיבמ הסכימה לשלם מורכב מקנס של שני מיליון דולרים, קנס נוסף של יותר מחמישה מיליון דולרים וריבית של יותר משני מיליון דולרים.

על פי התביעה, שהוגשה ביום ו' האחרון לבית משפט פדרלי בוושינגטון, המניע לשוחד היה הרצון של אנשי יבמ לזכות בחוזים בסך יותר מ-50 מיליון דולרים במגזר הממשלתי בשתי המדינות. לפיכך, נטען, הם שיחדו את הפקידים במזומנים ובשווי ערך מזומנים – מתנות, נסיעות, טיולים ובידור. בתביעה נטען שאנשי יבמ שילמו את השוחד בין השנים 1998 ל-2009, תוך עבירה על החוק למניעת שחיתות במדינות זרות של עובדי חברות אמריקניות.

עוד טענה הרשות האמריקנית לניירות ערך בכתב התביעה, כי אנשי יבמ בדרום קוריאה ואנשי קרנות ההשקעה שלה במדינה שילמו לפקידי ממשל במדינה במזומן ובמתנות שוות ערך למזומן סך של 207 אלף דולרים, בין השנים 1998 ל-2003. בנוסף, על פי הרשות, אנשי קרן ההשקעות של יבמ בסין, יחד עם אנשי IGS (ר"ת IBM Global Services) במדינה, העניקו מתנות, כספים וטיולים לפקידים בכירים בממשל בבייג'ינג. בתביעה לא ננקב סכום השוחד הכולל שהוענק בסין, אולם נטען בה, כי מספר עובדי יבמ שנתנו את השוחד עמד על יותר מ-100.

בכתב התביעה נטען בנוסף, כי הענק הכחול לא ביצע כל מעקב אחר פעילות עובדיו, מה שהוביל ליצירת התשתית למתן השוחד, בלא שנעשה כל פיקוח על העברות הכספים הבלתי חוקיות. כך, נכתב, השותפים העסקיים המקומיים "היוו מעין צינורות להזרמת השוחד והתשלומים הבלתי ראויים, שהוענקו לבכירים בסין ובדרום קוריאה, במשך תקופות זמן ארוכות". עוד כתבה הרשות, כי חלק מהכספים לבכירים בדרום קוריאה הועבר בשקיות קניות באתרי קניות או בבנייני מגורים. לעומת זאת, עובדי יבמ בסין הקימו מעין "קרנות" לטובת איסוף כספים לטובת תשלום על טיולי הפקידים בכירים.

יבמ לא הודתה או הכחישה את האישומים נגדה, ואף לא הודתה בהתנהגות שאינה הולמת. בהודעה שהוציאה בעקבות ההסכם כתבה, כי עניינה של התביעה יושב וכי "החברה מתעקשת על התקנים המוסריים הגבוהים שלה בעת ההתנהלויות העסקיות שלה. יבמ מצפה מכל עובדיה ברחבי העולם למלא בקפידה אחר נהלים אלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים