פרק נוסף בסיפור שאינו נגמר: סאפ עלולה לעמוד בפני תביעה פלילית בגלל הגניבה מאורקל

תובעת מחוזית בסן-פרנסיסקו הודיעה, כי היא בוחנת "באופן אישי" פתיחת חקירה פלילית נגד סאפ ● לדבריה, היא קיבלה מסרים מתובעים שונים בדבר החשיבות של מקרה זה ודומיו והוסיפה שעל התביעה להקשיב לרחשי הציבור

נדמה, כי המאבק בין שתי ענקיות היישומים הארגוניים, סאפ (SAP) ואורקל (Oracle), בפרשת גניבת הקניין הרוחני של ענקית ה-IT הגרמנית מיריבתה האמריקנית לא רק שאינו נגמר, כי אם להפך – הוא עשוי לעלות מדרגה. ימים אחדים אחרי שסאפ ביקשה מבית המשפט להפחית מאות מיליוני דולרים מסכום הפיצוי שנקבע שעליה לשלם לאורקל ואילו זו תבעה שסאפ תשלם לה חצי מיליארד דולרים נוספים נודע בסוף השבוע, כי מלינדה האג, תובעת מחוזית חדשה יחסית מסן-פרנסיסקו, בוחנת "באופן אישי" פתיחת חקירה פלילית נגד סאפ. מדובר בחקירה עצמאית ונפרדת מזו של התביעה האזרחית, שהסתיימה בהפסד של סאפ.

האג החלה לרכז את האכיפה והטיפול בפשעי צווארון לבן, באופן הדומה לזה שנעשה בניו-יורק, משמע – הדוק וחמור יותר. המקרה המדובר הוא בעל פרופיל ציבורי ותקשורתי גבוה, שדומים לו שנעשו בחוף המערבי, שם נמצא עמק הסיליקון, לא טופלו במישור הפלילי, כי אם רק בזה האזרחי.

בראיון שפורסם בסוף השבוע בעיתונות הטכנולוגית בארצות הברית אמרה האג, שמונתה לתפקידה באוגוסט האחרון, כי היא קיבלה מסרים מתובעים שונים בדבר החשיבות של מקרה זה ודומיו וכי על התביעה להקשיב לרחשי הציבור. היא סירבה לאשר או להכחיש, כי חקירה שכזו נגד סאפ כבר החלה, אולם אמרה.שאין בכוונתה לאפשר למי שמבקש להעביר חקירה ותביעה פלילית בנושא לניו-יורק. "אם האירוע הפלילי קרה פה (בחוף המערבי – י.ה.), העדים פה והעדויות פה, אז התיק צריך להיות נדון פה", אמרה האג.

משקיפים ציינו, כי תביעה שכזו, אם תוגש, עשויה להיות קשה להוכחה בבית המשפט, מאחר שיש להוכיח שהגניבה בוצעה בזדון. בתביעה האזרחית אורקל לא נדרשה להוכיח זאת, אלא רק להוכיח, כי בוצעה גניבה של הקניין הרוחני שלה – מעשה שסאפ ממילא הודתה בו.

סכום הפיצוי: 1.3 מיליארד דולרים

בנובמבר האחרון קבע בית המשפט, כי סאפ הפרה זכויות יוצרים וגנבה את הקניין הרוחני של אורקל. חבר מושבעים בבית המשפט המחוזי באוקלנד, קליפורניה, הורה לסאפ לשלם לאורקל 1.3 מיליארד דולרים – הסכום הגבוה ביותר שנפסק עד כה בגין הפרה של זכויות יוצרים. הפסיקה ניתנה לאחר שהחברה הודתה באחריותה למעשיה של טומורואונאו (TomorrowNow), חברה בת שלה, שעובדיה גנבו פרטי לקוחות ותוכנות משרתי אורקל ומכרו אותם במחירי מציאה.

לפני כמה שבועות אושרר פסק הדין והפך לסופי, ובמסגרתו הותר לסאפ להגיש ערעור על גובה הסכום האמור. היא עשתה כן, כאמור, לפני שבועיים. "קיבלנו אחריות על מעשי טומורואונאו והבענו נכונות לפצות את אורקל", מסר דובר מטעם סאפ, "אך אנחנו מאמינים, כי הסכום שנקבע כפיצוי הוא לא פרופורציונלי".

הדיון בבית המשפט התמקד בגובה הפיצויים שעל סאפ לשלם לאורקל – מעשרות מיליונים, לטענת סאפ, ועד מיליארדים רבים של דולרים, לטענת אורקל. סאפ כבר שילמה המחאת מקדמה על סך 120 מיליון דולרים, לאחר שהודתה ב-"שגיאה" שנעשתה, לדבריה.

לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל, טען בעדותו במשפט, כי אילו הייתה החברה שבראשותו מחייבת את סאפ בעלות התוכנות שנגנבו, היה הסכום מגיע לארבעה מיליארד דולרים. מומחה שהעיד מטעם אורקל העריך את סכום הפיצויים שעל סאפ לשלם בלפחות 1.6 מיליארד דולרים, ואילו מומחה שהעיד מטעם החברה הגרמנית טען, כי על הפיצויים להסתכם ב-40.6 מיליון דולרים לכל היותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים