פרסום ראשון: נס החלה בהטמעת מערכות CA לניהול ה-IT ברשות שדות התעופה; ההיקף – מיליוני ש'

הפרויקט החל בפברואר 2010, וצפוי לעלות לאוויר באפריל השנה ● לקוחות הפרויקט יהיו מאה אנשי אגף מערכות מידע ברשות ומטרתו לתת בקרה ומענה ממוחשבים גם לגורמים תפעוליים כמו אנשי התשתיות באגף, וגם למנהלי ה-IT ● בשלב מאוחר יותר יהיו למערכות השו"ב משתמשים גם מחוץ לאגף ה-IT ● רונן נדלר, CTO ברשות שדות התעופה: "מטרת הפרויקט היא לצמצם את עלויות תחזוקת ה-IT, לשפר את הבקרה על הספקים ועל השירותים המסופקים, ולקצר את זמני התהליכים"

נס ישראל החלה בהטמעת מערכות CA לתפעול ולניהול ה-IT ברשות שדות התעופה. הפרויקט החל בפברואר 2010, וצפוי לעלות לאוויר באפריל השנה. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו בפני אנשים ומחשבים כי מדובר במיליוני שקלים.

הפרויקט, הנעשה בשיתוף אנשי CA ישראל ואנשי אגף מערכות מידע ברשות שדות התעופה, זכה לשם תפנ-IT, תפעול וניהול ה-IT.

לקוחות הפרויקט יהיו מאה אנשי אגף מערכות מידע ברשות. מטרתו לתת בקרה ומענה ממוחשבים גם לגורמים תפעוליים כמו אנשי התשתיות באגף, וגם למנהלי ה-IT. בשלב מאוחר יותר יהיו למערכות השו"ב משתמשים גם מחוץ לאגף ה-IT. ייחודו של הפרויקט הוא בכך שאנשי ה-IT ברשות הם גם ספקי תשתיות לפרויקט וגם לקוחותיו.

מערכת השו"ב וניהול ה-IT כוללת ארבעה מודולים, כולם מבוססים כלי CA שונים: ניהול שירות, כולל רכיב RCO להשתלטות מרחוק על תחנות הקצה; ניהול מצאי ונכסי ה-IT, חומרה, תוכנה, ציוד טלפוניה ורישיונות; ניהול זהויות המשתמשים לרבות ניהול הרשאות; בסיס נתונים לניהול תצורה (CMDB – ר"ת Configuration Management Database).

אגף ה-IT ברשות מתאפיין בריבוי תשתיות הטרוגניות ובריבוי מערכות IT שונות – חלקן מורכבות, חלקן ישנות ורבות מהן פרי פיתוח עצמי. ה-CMDB הוטמע על מנת ליצור באגף מערכות מידע גרסה משותפת יחידה של האמת, לתמוך בניהול שירותי ה-IT, לבצע ניהול של השינויים ולנהל את נכסי המיחשוב בצורה טובה יותר. בדרך זו ניתן ליצור התאמה רבה יותר בין מאמצי מערך ה-IT לבין הדרישות של רשות שדות התעופה לתפעל את המערכים הללו ביתר יעילות ואפקטיביות. ה-CMDB מרכז עבור אנשי אגף מערכות מידע ברשות נתונים אודות מרכיבי סביבת ה-IT; הקשרים ביניהם; היסטוריית תקלות, שינויים וגרסאות; וכן לקוחות ומשתמשים. בנוסף, הוא מאפשר לבצע סינכרון אוטומטי בין נתוני מערכות הניהול השונות, וכך לקבל תמונת מצב עדכנית של כל סביבת ה-IT. כך יכולים אנשי ה-IT ביחידה לשלוט ולפקח באופן יעיל וחכם יותר אחר הסביבה הטכנולוגית, וכן לזהות, לעקוב ולבצע מיטוב בין כל מרכיביה. זאת, תוך הפחתת עלויות התחזוקה והעלאת רמת השירות.

לדברי רונן נדלר, CTO ברשות שדות התעופה, מטרת הפרויקט היא לצמצם את עלויות תחזוקת ה-IT, לשפר את הבקרה על הספקים ועל השירותים המסופקים, ולקצר את זמני התהליכים. כל זאת, אמר, תוך יכולת ניהול מרכזית. הוא ציין כי בפרויקט מוטמעים ממשקים למערכות מידע שונות, כגון לוגיסטיקה ורכש, המשמשות מקור לניהול נכסי ה-IT, ומערכות כוח אדם לטובת נתונים על המשתמשים במודול ניהול זהויות. "תפיסת המערכת היא פדרטיבית", אמר נדלר, "אנו שואבים נתונים מכמה מערכות, והכל משונע לבסיס נתונים המרכזי. כך אנו יוצרים מחזורי חיים לכלל נכסי ה-IT מרגע יציאתם מהמלאי ועז סוף השימוש בהם".

לדברי לימור פונימונסקי, מנהלת פרויקטים באגף מערכות מידע ברשות, "בהיבט ניהול המשתמשים, שמנו דגש על קבלת יכולת ניהול מרכזית באכיפת בקשה והרשאות. זאת, על מנת לדעת אצל איזה משתמש מותקנת איזו מערכת". היא ציינה כי במסגרת הפרויקט הוטמעו כלי ניהול ידע, המאפשרים לאנשי ה-IT לבצע תחקור חכם, הכולל הנפקת דו"חות מתוחכמים ומפולחים.

"המערכת היא אינטגרטיבית", סיכמה פונימונסקי, "וכך אנו יכולים לקבל מידע גם על המשתמשים, וגם על מערכות ה-IT, ולקבל מידע רב מימדי. יש פה שינוי מבחינת העבודה התהליכית. החלק הקשה הוא לאו דווקא הכנסת המערכת, אלא השינויים הנדרשים בהיבט האוש"י (ארגון ושיטות) והתהליכי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים