ח"כ מאיר שטרית: מערכות המיחשוב במגזר העסקי והציבורי לא ערוכות למקרי אסון

בתום דיון מיוחד שנערך בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בהשתתפות חברי פורום C3 של אנשים ומחשבים, אמר ח"כ שטרית, כי הבעיה העיקרית היא היעדר מוכנות ומודעות לתחום ההמשכיות העסקית ● "זה לא מספיק שישי גיבוי לנתונים - חייבת להיות היערכות לכך שהעסק ימשיך לעבוד במהירות", קבע שטרית ● רפי שקולניק, מנכ"ל נט-אפ ישראל: "רק לשבעה משרדי ממשלה יש היום DRP"

"מערכות המידע הקריטיות במשק, הן במגזר הפרטי והן במגזר העסקי, חייבות להיות ערוכות – לא רק להגנה על נתונים, אלא גם להמשכיות עסקית שתאפשר את המשכת השירות בצורה שוטפת". במילים אלו סיכם ח"כ מאיר שטרית (קדימה) את הדיון המיוחד שקיימה היום (ג') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בנושא מוכנות מערכות המידע והמיחשוב לשעת חירום במגזר העסקי והממשלתי.

על פי ח"כ שטרית, יו"ר הוועדה, "ברור לכולנו, כי מרבית הארגונים אינם ערוכים כהלכה למקרה אסון או לשעת חירום, והתחושה היא שהכל פרוץ ופתוח בפני ההאקרים. בכנסים שונים בהם אני משתתף, אני נתקל ביותר ויותר מדינות שהחשש האמיתי שלהן הוא מפני התקפות אינטרנטיות – ולא מלחמות. היום לא צריך לשלוח טנקים כדי להלחם, אלא פשוט לתקוף באמצעות המחשב את התשתיות וליצור כאוס מוחלט במדינה".

הדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה נערך בהשתתפות חברי פורום C3 של אנשים ומחשבים, שהיו אורחי הוועדה בכנסת. קודם לישיבה נפגשו חברי הפורום עם צוות התיקשוב של הכנסת, בראשותו של אריק פישל – מנהל מחלקת טכנולוגיות מידע, והמנמ"ר – עמנואל גז.

רפי שקולניק, מנכ"ל נט-אפ (NetApp) ישראל, שהיה אחד הדוברים במפגש מטעם פורום הבכירים C3, אמר, כי מבדיקה שערך ערב הישיבה בקרב 17 משרדי ממשלה, נמצא כי בחמישה משרדים אין בכלל DRP, בחמישה משרדים אחרים יש היערכות ל-DRP ורק בשבעה משרדים יש מערכת DRP. "לאף אחד מהמשרדים שנבדקו אין הערכות ל-BCP", ציין שקולניק בדבריו בוועדה.

רפי שקולניק, מנכ"ל נט-אפ ישראל. צילום: פלי הנמר"כולנו יודעים לטפל בכשל מערכתי נקודתי בחדרי המחשב שלנו – הרי כולנו טיפלנו בתקלות, אבל מה קורה כשחדר מחשב נשרף?", שאל שקולניק. לדבריו, במרבית הארגונים לא קיימת תפיסה מערכתית להתמודדות עם תקלות רוחביות קיצוניות. המדובר, קבע, בתהליכים שמחייבים הערכות זמן רב מראש.

בהתייחסו לשריפה בסניף הענק של איקאה בנתניה, סיפר שקולניק, שבמקום הוטמעה מערכת אחסון של נט-אפ, וכי באחרונה החברה רכשה מערכת דומה גם לסניף שלה בראשון לציון. "למרבה המזל, הם החליטו לבצע רפליקציה של הנתונים בנתניה וכך הם יכלו להודיע ביום השריפה שכל הלקוחות שהזמינו מוצרים בנתניה יקבלו אותם, כי היה לכך גיבוי".

טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, אמר בדיון, כי הממשלה קיבלה לפני כשנה החלטה עקרונית שמנחה את כל משרדיה להיערך במהירות לשעת חירום, ובין היתר להקים אתר DR שיאפשר לכל המשרדים להמשיך לעבוד בשעת חירום או בכל מקרה של תקלה. "במהלך השנה נצא למכרז DRP כולל לכל אתרי הממשלה", אמר הרמתי והוסיף, כי "כל משרדי הממשלה קיבלו ספר הדרכה במתכונת 'ספר בישול', שבו מפורטים כל התהליכים שהם צריכים לבצע בשעת חירום. כל המשרדים הונחו ליישם את ההוראות ולבצע תרגולים קבועים כדי לוודא את היערכותם לשעת חירום".

דוברים נוספים בדיון היו ניסים בראל – יו"ר קומסק, יגאל שניידר – מנכ"ל אלכסנדר שניידר, שחר הררי – מנכ"ל קומיטרי ודוברים נוספים מטעם פורום C3.

דיווחים נוספים מהדיון יפורסמו מחר (ד')

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שמבין

    זה מאוד נחמד ששטרית דואג למסדי הנתונים של ... של כולם! ככה, לא תהיה לנו, הציבור, שום התנגדות למאגר הביומטרי שלו.

  2. אחד שיודע

    יש היום פתרונות (גם של חברות ישראליות) ל DRP, איך אומרים חבל על כל טיפה אז היום טיפה יכולה להיות שווה מיליונים... להרים אתר DRP זה לא עסק זול במיוחד, ישנם פתרונות סינכרוניים שיתנו לכם גיבוי מלא. אגב הם לא חייבים לעלות מיליונים, קחו לדוגמא את מוצריה של חברת AXXANA "קופסה שחורה" ב DATACENTER תציל את המידע גם בעלות נמוכה...

אירועים קרובים