המכון לחקר האינטרנט בתל אביב מקים מכון למחקר ממשל זמין בראשותו של פרופסור ניב אחיטוב

"ניתן יהיה לעקוב אחר ממשל זמין גם ברשויות המקומיות", הסביר פרופ' אחיטוב בכנס IT מוניציפאלי 2010 ● המטרה, סיים, "היא שיפור הקשר עם התושבים תוך העמקת מעורבות של התושבים בדמוקרטיה המקוונת" ● זאב שטח, מנכ"ל קומסיין, תיאר את פתרון החתימה האלקטרונית לייעול השירות המוניציפאלי

במכון לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל אביב מוקמת בימים אלה יחידה לחקר ממשל זמין; כך אמר פרופסור ניב אחיטוב, ראש המכון. לדבריו, הכוונה היא לערוך סקר ממשל זמין מדי שנה וכך, ציין, "ניתן יהיה לעקוב אחר ממשל זמין גם ברשויות המקומיות".

פרופ' אחיטוב דיבר בכנס IT מוניציפאלי 2010. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ד') במרכז הכנסים אבניו שבקרית שדה התעופה. את הכנס הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי בקבוצה, והשתתפו בו מאות אנשי IT מהשלטון המקומי.

אחיטוב הציג ממצאי מחקר עליו התבססה עבודת הדוקטורט של ד"ר רונית פוריאן, שבחן מדדים שונים באתרי הרשויות המקומיות. המחקר נערך ב-2007, ובחן את איכות 87 אתרי רשויות והשירותים המקוונים המסופקים. נבדקו היקף וכמות השירותים, הקשר עם הציבור, מידת הנגישות והשימושיות, כמות המידע במאגרי המידע העירוניים, האם וכמה ניתן לבצע פעולות באופן מקוון.

בין השאר, בהיבט שימושיות, אמר, נבדקו יכולת העבודה בדפדפנים שונים, השפות בהן האתר בנוי, יכולת הורדת טפסים, מידת התהליכים שניתן לבצע ברשת. בדירוג היעילות, הגיע אתר עיריית ראשון לציון למקום הראשון, ולאחריו אתרי אריאל וכרמיאל. במקום הראשון בדירוג השירותים הבסיסיים הניתנים באתר, הגיע במקום הראשון אתר תל אביב-יפו ולאחריו זה של ירושלים ותל אביב. במקום הראשון בדירוג הקשר עם הציבור הגיע אתר כוכב יאיר ולאחריו אלה של סביון, פרדס חנה ורמלה. במקום הראשון במידת האפקטיביות, הגיע אתר גבעתיים, ולאחריו רמת השרון ואשקלון.

צילום ועריכת וידיאו: יוני גבע

"מפתיע היה שלא היה קשר בין רמתו הסוציו אקונומית של היישוב לבין הדירוג", אמר פרופ' אחיטוב, וציין, כי בימים אלה נערך מחקר נוסף, הבוחן 132 רשויות. המלצות המחקר לרשויות, ציין פרופ' אחיטוב, הן להתרכז בתיק תושב מרוכז, למחשב טפסים, לפתוח כמה שיותר מאגרי מידע, להדק הקשר עם ממלאי תפקידים בעירייה, להתאים האתר לכמה שיותר דפדפנים ולהוסיף שפות – רוסית, ערבית ואמהרית – באתרים. המטרה, סיים, "היא שיפור הקשר עם התושבים תוך העמקת מעורבות של התושבים בדמוקרטיה המקוונת".

רונן שעל, מנהל פיתוח בקומפלוט – חברה בת של החברה לאוטומציה, תיאר את פתרונות החברה. "אנו מספקים מערך פתרונות מלא לתחום ההנדסה והתכנון פתרונות לניהול תשתיות פיזיות, קרקעיות ותת-קרקעיות. מתחת לכל המערכות הללו, יושבת מערכת מידע גיאוגרפית". הוא ציין, כי "המערכת יודעת לקבל תוצאות BI ולשלבן במערכת הגיאוגרפית. כך, ניתן לראות מגמות שונות ולנתחן".

שירות נוסף שהחברה מספקת, הסביר, הוא ניתוח תלת מימדי. אלה נעשים בכמה היבטים – ניהול תשתיות, תכנון עירוני, ועוד. בתחום הפצת מידע לציבור, אמר "אנו רואים במערכות GIS מקור להפצת מידע לציבור במגוון נושאים. אנו גם שולפים מידע וגם מחברים אותו למערכות התפעוליות ברשויות המקומיות". שעל סיכם באומרו, כי "הענן הוא אוסף שכבות שאנו מספקים. כל סל ה-IT נמצא בחברה לאוטומציה, מרמת התשתית ועד רמת הפתרון. אנו קוראים לשימוש בענן שלנו, שיספק זמינות, גמישות וביצועים, ושיהיה מבוסס RIA, יישומי אינטרנט עשירים".

זאב שטח, מנכ"ל קומסיין, תיאר את פתרון החתימה האלקטרונית לייעול השירות המוניציפאלי, והיתרונות הגלומים בו. החברה, אמר, פיתחה יישום שולחני לצורך כך. "אנו בעיצומה של מהפכה בתחום", אמר שטח, "יש חיתום ספקים על מכרזי במשרד הביטחון, ושאר חיתומים – מנהלים בחברות ציבוריות על דו"חות, חיתום עורכי דין מול מערכת 'נט המשפט', ספקי חברות סלולר חותמים על חשבוניות, בחלק מקופות החולים כבר ניתן לקבל מרשמים באופן זה, בלא כיתות רגליים לרופא".

מערכות החיתום, אמר שטח, הופכות למרכזיות בהרבה גופים, "קצב הגידול הממוצע עומד על מאה איש ביום. המשמעות עבור הרשות המקומית חשובה ביותר, בשל החיסכון הכספי הגלום בה, חסכון נילווה בארכוב ותועלות לאיכות הסביבה".

יובל ביתן, מנהל פרויקט iPost בדואר ישראל, תיאר את הפרויקט. לדבריו, דואר ישראל פותח לכל אדם ועסק בישראל תא דואר מקוון, אישי ומאובטח, באמצעותו ינוהלו כל התכתובות הרשמיות. "ה-iPost משלב בין כמה מערכות IT", אמר, "שיוצרות פלטפורמת דיוור מקוונת לניהול וטיפול בדיווחים תקופתיים, מסמכים רשמיים, הודעות תשלום, דואר רשום ועוד. תא ה-iPost מאפשר את אחסון המידע על שרתים ייעודיים בדואר ישראל, והוא המקום שניתן לנהל בו את משק הבית ואת התכתובות הרשמיות בצורה מקוונת, בדפדפן רגיל, במהירות ובצורה מאובטחת".

המערכת, אמר, הושקה בדצמבר 2009, והשנה הועלתה בפיילוט בעיריית רעננה, "משם המשכנו במרץ 2010 בפריסה ארצית. עד סוף השנה יהיו לנו יותר ממאה אלף מנויים. התחזית היא שב-2011 יהיו רבע מיליון. המניע המרכזי לשימוש בשירות הוא החיסכון במשלוח מכתבים מנייר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמיר סימן טוב

    ראוי שהרשויות המקומיות יבנו גם הם את האתרים שלהם בקוד פתוח ולא בקוד קנייני. אמיר סימן טוב פרקטיקול - עוברים לקוד פתוח!

אירועים קרובים