בית המשפט הפחית בכחצי מיליארד דולרים את תביעת אורקל נגד סאפ

גובה הפיצוי שאורקל תובעת ירד כעת מ-2.2 מיליארד דולרים ל-1.6 מיליארד ● השופטת קבעה בהחלטתה, כי "לאורקל מותר לתבוע פיצוי על נזק שנגרם רק בשל תוצאה ישירה של גניבת הקניין הרוחני שלה" ● החברה אף לא תוכל לתבוע כספים על הפסדים עתידיים מאי מכירת תוכנות ללקוחות אותם הפסידה בשל הפעילות הפלילית של אנשי טומורואונאו - חברה בת של סאפ

השופטת פיליס המילטון מבית המשפט המחוזי של צפון קליפורניה הפחיתה שלשום (ג') כחצי מיליארד דולרים בתביעה של אורקל (Oracle) את סאפ (SAP) בגין גניבת קניין רוחני. לפיכך, עומד כעת סכום התביעה על 1.6 מיליארד דולרים – במקום 2.2 מיליארד.

המשפט בין שתי ענקיות ה-IT החל בשבוע שעבר, לאחר שאורקל תבעה את חברת טומורואונאו (TomorrowNow) ואת החטיבה העסקית של סאפ. טומורואונאו סיפקה שדרוגים, עדכונים ותמיכה לרישיונות פיפלסופט (PeopleSoft), שנרכשה על ידי אורקל בהשתלטות עוינת ב-2005. כמה חודשים מאוחר יותר באותה השנה נרכשה טומורואונאו על ידי סאפ, והפכה לחברה בת שלה.

אורקל טענה בתביעה, כי הנתבעות משתמשות באופן בלתי חוקי בסיסמאות הכניסה של לקוחות פיפלסופט על מנת לגנוב מהאתר שלה חלקי תוכנה המוגנים בזכויות יוצרים. לאחר הגשת כתב התביעה, סגרה ב-2008 סאפ את טומורואונאו. לפני שעשתה זאת, היא השתמשה בחברה הבת כדי לשכנע לקוחות אורקל להגר לסביבת סאפ.

יצוין, כי סאפ הודתה שעובדי טומורואונאו ניגשו שלא כדין למחשבי אורקל והורידו מהם מיליוני קבצים, קוד תוכנה שלה ומסמכי תמיכה. עם זאת, החברה התעקשה, כי הנהלתה לא ידעה על כך דבר. לאחר מכן, באוגוסט האחרון, הודיעה סאפ לבית המשפט שהיא מוכנה לקבל אחריות על הפרות הקניין הרוחני שבוצעו על ידי טומורואונאו ולשלם לאורקל פיצויים בגין כך, אולם סירבה לסכום הנזקים שתבעה אורקל – יותר משני מיליארד דולרים – והסכימה לשלם רק עשרות מיליונים. מאוחר יותר היא הסכימה להגדיל את סכום הפיצוי ל-120 מיליון דולרים. לאחר ששתי החברות לא הגיעו לעמק השווה, החל המשפט להתקיים בשבוע שעבר, והשאלה הנדונה בו היא היקף הפיצוי הכספי שתשלם סאפ לאורקל.

סאפ: "הנזק לאורקל – מצומצם ביותר"

"להחלטת בית המשפט יש משמעות מיידית והיא מדגימה את האופן בו אורקל מציגה באופן מוגזם את נזקיה", מסרה סאפ בהודעה. "זו הפעם השנייה שהשופטת מחליטה לצמצם את גובה הנזק הנתבע. אנחנו משוכנעים שכאשר חבר המושבעים ישמע את גרסתנו, הוא יוכל להעריך את הנזק שנגרם לאורקל באופן אמיתי. מדובר בנזק מצומצם ומוגבל ביותר". דובר מטעם אורקל סירב להגיב להחלטת השופטת.

המילטון קבעה בהחלטתה, כי אורקל לא תוכל לתבוע כספים על הפסדים עתידיים מאי מכירת תוכנות ללקוחות אותם הפסידה בשל הפעילות הפלילית של אנשי טומורואונאו. עוד הוסיפה השופטת, כי "לאורקל מותר לתבוע פיצוי על נזק שנגרם רק בשל תוצאה ישירה של גניבת הקניין הרוחני שלה". השופטת ציינה בקביעתה כי לאורקל שמורה הזכות לתבוע את סאפ בשל "רישיונות היפותטיים", משמע – כספים שסאפ תיאלץ לשלם על רישיונות תוכנה שנרכשו מאורקל באופן חוקי.

סאפ טענה, כי היא אחראית רק לנזק הישיר שנגרם לאורקל בגלל פעילות אנשי טומורואונאו, וכי אורקל איבדה בגלל פעילות זו רק לקוחות בודדים.

בעדותו במשפט ביום ב' השבוע אמר לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל, כי "אורקל הייתה קורסת אם לא הייתה מגינה כיאות על זכויות היוצרים שלה". לדבריו, השימוש הבלתי חוקי של עובדי טומורואונאו בקניין הרוחני של אורקל סיכן כ-20%-30% מלקוחות פיפלסופט וכ-10% מלקוחות סיבל (Seibel) – שתי חברות שנקנו על ידה. "סאפ גנבה מאיתנו רישיונות בשווי של ארבעה מיליארד דולרים", העיד אליסון.

צפרא כץ, נשיאה משותפת באורקל, אמרה בעדותה באותו היום, כי הצעת הפיצוי של סאפ, בסך של 40 מיליון דולרים, היא "משוגעת", וכי "לקחת מסאפ רק 40 מיליון דולרים זה בעיקר, באמת, להעניק להם פרס על התנהגות רעה". היא הוסיפה, כי "אם היינו יודעים על הגניבה – לא היינו משלמים כל כך הרבה עבור פיפלסופט".

ביום ו' בשבוע שעבר העיד במשפט וורנר ברנדט, סמנכ"ל הכספים של סאפ וחבר הנהלת החברה. הוא אמר, כי "סאפ הייתה צריכה לסגור מיידית את טומורואונאו כבר בסתיו 2008, בעת שנודע בראשונה שהיו הפרות קניין רוחני של אורקל".

המשפט צפוי להימשך בסוף החודש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים