משרד התקשורת מינה ועדה לבחינת ההפרדה בין ספק הגישה לאינטרנט לספק התשתית

הוועדה, בראשותו של רו"ח אמיר חייק, דנה בימים אלה בהפרדה הקיימת בשוק, ותכריע האם עדיין יש בה צורך ● גורמים בענף מעריכים, כי הוועדה תמליץ לאפשר לבזק ולהוט לספק שירותי גישה לאינטרנט, ול-013-נטוויז'ן, 012-סמייל ובזק בינלאומי - לרכוש בסיטונות קווי חיבור לרשת ולספק אותם ללקוחותיהן

משרד התקשורת מינה ועדה שבוחנת בימים אלה את ההפרדה הקיימת בשוק בין ספק התשתית לספק הקישור לאינטרנט ודנה בשאלה האם יש בה צורך. תחום נוסף שבו עוסקת הוועדה, שבראשה עומד רו"ח אמיר חייק, הוא התעריפים שאותם גובות החברות בשוק הטלפוניה הקווית, ובראשן בזק.

ההפרדה בין ספק התשתית לספק הקישור לאינטרנט היא שיטה ייחודית לישראל. השיטה החלה לאחר שחברות האינטרנט שפעלו בשנות ה-90', כשהוא עוד היה בחיתוליו, חששו שבזק תשתלט על הענף. אחת התוצאות של ההפרדה היא היות הקישוריות לאינטרנט בישראל יקרה יחסית למדינות המערב.

בהמשך קיבלה בזק היתר לספק שירותי אינטרנט באמצעות חברה בת נפרדת לחלוטין, בזק בינלאומי, שעד אז סיפקה שירותי תקשורת בינלאומיים בלבד. החברה הצליחה להגיע לנתח שוק של 36%, לאחר שרכשה מספר ספקיות אינטרנט ובזכות מאמצי שיווק אגרסיביים. נתח השוק של 013-נטוויז'ן ו-012-סמייל עומד על 60% (30% לכל אחת).

מאוחר יותר הצטרפה הוט (HOT) לענף והחלה לספק הן שירותי תקשורת נייחת והן שירותי תשתית אינטרנט, אולם עד היום היא לא הקימה חברה בת כספקית. גורם נוסף בשוק התקשורת הנייחת הוא פרטנר, שלה, כמו לכל מפעילות הסלולר, מותר לספק גם שירותי אינטרנט וגם תשתית.

גורמים בענף הביעו חשש שהוועדה תקבל החלטה שתשחק לטובתן של בזק והוט. זאת, על אף שלהערכתם, הוועדה תתיר ל-013-נטוויז'ן, בזק בינלאומי ו-012-סמייל לרכוש בסיטונות קווי התחברות לאינטרנט מבזק ומהוט ולספקם ללקוחותיהן. עם זאת, אותם גורמים חוזים, כי חברות אלה יתקשו להתמודד מול חברות הענק, שביכולתן להשקיע במאמצי שיווק גדולים בהרבה.

פתרונות אחרים לפיצוי החברות הללו לא עלו יפה אף הם. החברות מורשות אמנם לספק שירותי טלפוניה קווית בטכנולוגית VOB, אך לא נחלו הצלחה בתחום זה.

פתרון אפשרי אחר הוא לתת זיכיונות מפעיל סלולרי וירטואלי רק לחברה אחת מהשלושה – 012-סמייל. זאת, משום ששתי החברות האחרות לא עומדות במגבלה של בעלות צולבת, שכן בזק בינלאומי היא חברה אחות של פלאפון (שתיהן חברות בקבוצת בזק) ו-013-נטוויז'ן – של סלקום.

013-נטוויז'ן, בזק בינלאומי ו-012-סמייל בחרו שלא להגיב. ממשרד התקשורת נמסר, כי "השר מינה את רו"ח אמיר חייק שיבדוק את תעריפי בזק ואת האפשרות ליצירת שוק סיטונאי. עד כה לא התקבלו כל המלצות מהוועדה. כל אמירה בתחום תהיה בגדר השערה בלבד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים