ווים קוקרטס, אורקל: "לינוקס כאן כדי להישאר"

"לינוקס כבר עברה כל מבחן קבלה אפשרי", אמר קוקרטס, סגן נשיא בכיר באורקל, בפתח כנס LinuxCon ● לדבריו, "כמות ההצלחות בהטמעה של הטכנולוגיה בקרב מערכי IT ארגוניים מעידה על כך" ● קוקרטס הוסיף, כי "התעלמות מהטכנולוגיה היא מעין נטילת סיכון טכנולוגי - סיכון הדומה לפיתוח פרויקט עם גרסה מיושנת של כלי פיתוח"

"לינוקס (Linux) היא טכנולוגיה שהייתה חייבת להופיע, וכיום היא כבר עברה את מבחני הקבלה מצד המשתמשים. להתעלם מקיומה זה בפירוש סיכון טכנולוגי. לינוקס כאן, והיא פה כדי להישאר", כך אמר ווים קוקרטס, סגן נשיא בכיר ללינוקס ולווירטואליזציה באורקל (Oracle) העולמית.

קוקרטס היה דובר המפתח ביומו הראשון של LinuxCon, כנס הלינוקס הגדול בעולם, שנפתח אתמול (ג') בבוסטון. משתתפים בו אלפי מומחים מקהילת הקוד הפתוח, מפתחים, מנהלים, משתמשי קצה, מומחים טכנולוגיים וספקים.

הוא תיאר בדבריו את ההתפתחות הטכנולוגית של עולם הקוד הפתוח, וציין כמה אבני דרך, ביניהן 1998 – השנה שבה אורקל החלה להשתמש בטכנולוגיה – ו-2002, שבה היא החלה לספק תמיכה למוצרים מבוססי לינוקס. "כשהתחלנו בכך, היו בתעשייה מי שלעגו לנו או השתאו. היום הדבר כבר מובן", אמר.

"בתמיכה בלינוקס, אנחנו מספקים ללקוחות פתרונות ארגוניים בעלויות נמוכות יותר", הוסיף. הוא הסביר, כי הופעתה של הטכנולוגיה הייתה מחויבת המציאות, והיא נולדה על רקע מצוקתם של המנמ"רים, שנאלצו לבחור בין מערכות מבוססות יוניקס (Unix) או מיקרוסופט (Microsoft). לכל אחת משתי אלה, אמר, יש חסרונות טכנולוגיים וכלכליים כאחד.

לדברי קוקרטס, השימוש בלינוקס כיום הוא הגיוני כלכלית יותר מתמיד, "כיוון שהעולם חווה משבר כלכלי, שבעקבותיו נאלצו ארגונים לצמצם את עלויות המיחשוב שלהם. על מנת לשרוד, מנמ"רים חייבים לקבל החלטות שיניבו להם חסכון בהוצאות. הפתרון של הטמעת מערכות מבוססות לינוקס הוא המענה לכך". הוא הסביר, כי מערכת הלינוקס מאפשרת למנהלי התשתיות בארגונים להשתמש במשאבים זולים, תוך כדי שיפור השירות למשתמשים. זאת, אמר, מכיוון שהיא רצה על כל רכיבי החומרה הקיימים בשוק.

"המטרה: להפוך את לינוקס לקופסה הניתנת להטמעה מיידית"

קוקרטס הסביר, כי "לארי אליסון, מנכ"ל אורקל, החליט החלטה אסטרטגית וחשובה כבר לפני עשור – להתמקד בלינוקס כמערכת הפעלה למערכות IT ארגוניות. אנשינו צפו את היתרונות הרבים שהשימוש בה יביא ללקוחות, לרבות הוזלת השימוש בחומרה סטנדרטית וזולה ומעבר לארכיטקטורת מיחשוב שריגי, גריד. השקענו בשנים האחרונות משאבי פיתוח רבים על מנת להעלות את רמת הטכנולוגיה ואנחנו קוצרים את הפירות".

כדוגמה למוצרי החברה המפותחים על בסיס לינוקס ציין קוקרטס את מכונת בסיס הנתונים Exadata. הוא אמר, כי המוצר, בגרסתו החדשה, "כולל בסיסי נתונים, מערכת הפעלה לינוקס, אחסון וציוד תקשורת, כשלצידם תוכנה המתזמרת את כל אלה ומשפרת את יכולת עיבוד הנתונים וביצועי המערכות". קוקרטס הוסיף, כי קצב המכירות של Exadata הוא המהיר ביותר מבין כל מוצרי החברה בכל שנות קיומה. הוא ציטט את אליסון, שאמר שמכירות Exadata יניבו לחברה הכנסות של מיליארד דולרים בשנתה הכספית 2011. "המטרה היא להפוך את לינוקס, ככל האפשר, לקופסה הניתנת להטמעה מיידית", אמר. "כך ניתן להשיג שיפור ביצועים מירבי בסביבת המיחשוב הארגונית".

בדבריו קוקרטס אף התייחס לרכישת סאן (Sun) על ידי אורקל ואמר, כי במהלך ביצוע הרכישה "אוהדי סאן בתעשייה אמרו עלינו שאנחנו נהרוג את מערכת ההפעלה סולאריס (Solaris), ואילו מנגד, קהילת הקוד הפתוח השמיצה אותנו מהחשש שנהרוג את לינוקס. אני שמח לבשר לשתי הקהילות, כי הן טועות. עם כל הכבוד ללינוקס, סולאריס היא מערכת הפעלה טובה, אנחנו אוהבים את שתיהן ונמשיך לפתח אותן".

הוא ציין, כי הראייה לכך שיש לאורקל מחויבות לתמוך בלינוקס היא שמדובר בארגון צרכן הלינוקס הגדול בעולם, כאשר יותר מ-90% מהמערכות שלה רצות בסביבה פתוחות. "עבדנו הרבה וקשה, יחד עם חברות אחרות, כדי לשפר את מערכת ההפעלה ולהביא לכך שתתמוך ביישומים הארגוניים מעל הטכנולוגיה של אורקל", אמר קוקרטס. "אנחנו מחויבים לתמוך בלינוקס של לקוחותינו, וכל המוצרים שלנו עובדים מעל לינוקס. בתמיכה במערכת הפעלה זו אנחנו עושים טוב לא רק לנו, אלא בעיקר ללקוחות הארגוניים. אנחנו מספקים להם פתרונות מיחשוב ארגוני במחירי החומרה ומערכת ההפעלה הזולים ביותר".

"יש עוד הרבה לאן להתקדם"

לדבריו, הלינוקס מהווה כ-30% מכלל מערכות ההפעלה בארגוני ה-IT, "ואף על פי שהנתון הזה הוא יפה מאוד, הוא מצביע על כך שיש עוד הרבה לאן להתקדם". קוקרטס ציין, כי בתחילת העשור עבר מערך ה-IT של אמזון (Amazon) לעבוד על גבי לינוקס, "דבר שנכון לשעתו, היה חתרני ומסוכן. אבל הוא הצליח. ככל שיותר חברות עשו ועושות את המעבר, כך קטן הסיכון. הלינוקס גדל ללא הרף – הוא מחלחל וחודר לתוך סביבות קריטיות עסקית בארגונים".

"לינוקס כבר עברה כל מבחן קבלה אפשרי", סיכם קוקרטס. "כמות ההצלחות בהטמעה של הטכנולוגיה במערכי IT ארגוניים מעידה על כך. התעלמות מהטכנולוגיה היא מעין נטילת סיכון טכנולוגי – סיכון הדומה להתחלה של פיתוח פרויקט עם שימוש בגרסה מיושנת של כלי פיתוח".

הכנס נפתח בדבריו של ג'ים זמלין, מנהל קרן לינוקס – ארגון הפועל ללא כוונת רווח על מנת לקדם את השימוש במערכת ההפעלה  במערכי IT ארגוניים. הוא אמר, כי האתגר העומד בפני הקהילה כיום הוא לפתח לינוקס לטובת רכיבים ניידים, ומנגד – שאלה יהיו מאובטחים. "הסיבה למעבר לסביבה פתוחה אינה, כי אנחנו כאלה נחמדים", אמר זמלין, "אלא כי זה מפשט את מורכבות מערכות ה-IT ומייצר ערך עסקי ויכולת תחרותיות גדולה יותר ל-IT".

זמלין הציג מיזם חדש של הקרן, למיסוד ולהלימה של רישוי תוכנות קוד פתוח, שלדבריו – יביאו ליותר בהירות של תחום הרישוי וכן להפחתת עלויות השימוש בקוד פתוח בתעשייה. בין החברות שפועלות לקידום היוזמה מנה זמלין את AMD ,ARM ,HP, אדובי (Adobe), סיסקו (Cisco), גוגל (Google), יבמ (IBM), סוני (Sony), סמסונג (Samsung), מוטורולה (Motorola) ואורקל. לאחר דבריו, התפצל הכנס למסלולים טכנולוגיים.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים