ראשי רשויות מקומיות יוצאים למאבק נגד הסכם הרישוי בין משרד החינוך למיקרוסופט

מאחר והשלטון המקומי מממן 50% מהסכם הרישוי, זועמים ראשי הרשויות על כך שהמשרד חתם על חוזה לחמש שנים מבלי לערב את נציגיהם ● היקפו הכספי של ההסכם נאמד בכ-25 מיליון דולרים ● גורם בשלטון המקומי: "מצד אחד ממדרים אותנו, ומצד שני מבקשים שנשלם" ● משרד החינוך: "מקובל במדינות רבות שהממשלה חותמת על הסכמי רישוי. עם זאת, לכל רשות יש זכות לא להצטרף להסכם"

ראשי רשויות מקומיות ומנמ"רים במרכז לשלטון מקומי החליטו לצאת למאבק נגד הסכם הרישוי שחתם משרד החינוך עם מיקרוסופט (Microsoft) לשימוש בתוכנות במערכת החינוך. המסגרת הכספית של ההסכם נאמדת בכ-25 מיליון דולרים לחמש שנים, כאשר המימון מתחלק בין הממשלה לרשויות המקומיות. יצוין, כי ההסכם כולל את חבילת אופיס 2010 (Office 2010), תוכנות ניהול המותקנות על שרתי בית הספר ומערכות נוספות. את הרישיונות למערכת החינוך מפיצות נס טכנולוגיות ומט"ח.

ראשי המרכז לשלטון מקומי טוענים, כי למרות שעליהם לשלם 50%, הממשלה לא טרחה לשתף אותם במו"מ עם מיקרוסופט – לא לגבי התכולה ולא לגבי המחירים. לדבריהם, ההסכם קובע מחיר של 40 עד 45 דולרים לעמדה. "אין לנו מושג על מה אנו צריכים לשלם", אמר גורם בשלטון המקומי לאנשים ומחשבים. "מצד אחד ממדרים אותנו, ומצד שני מבקשים שנשלם. אין לנו מושג על מה שילמנו כל השנים ובכמה ההסכם הזה יקר או זול יותר לעומת הסכמים אחרים".

גם המנמ"רים ברשויות המקומיות, שנאלצים לממש את ההסכם, טוענים, כי לא יעלה על הדעת שהממשלה תנהל מו"מ משמעותי כל כך, מבלי שתבדוק חלופות שעשויות להתאים למערכת החינוך.

בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של השלטון המקומי, שנערכה ביום ה' האחרון, עדכן אריה מצליח – מנהל היחידה לכלכלת המידע בשלטון המקומי, על הפעילות של השלטון בנושא זה. בין היתר מסר, כי התנגדותם הועברה לידיעת מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, שאמור להיפגש עם נציגי השלטון המקומי בקרוב כדי לשמוע את טענותיהם.

תגובת משרד החינוך

במשרד החינוך דוחים את טענות השלטון המקומי. ראש מינהל התיקשוב במשרד החינוך, סופיה מינץ, מסרה שההסכם עם משרד החינוך נחתם באופן הדומה למקובל במדינות אחרות. "משרדנו חתם על הסכם דומה לפני חמש שנים, ומאחר והגענו למסקנה שהשיג את יעדיו – הוחלט לחדשו", מסרה מינץ. לדבריה, המדובר בהסכם מסגרת, כך שכל רשות רשאית להתנתק ממנו בכל שלב או לא להצטרף אליו מלכתחילה, לאחר שתצהיר על אי-שימוש ברישיונות מיקרוסופט. עם זאת, ציינה, כי במשך חמש שנים אף רשות לא עשתה זאת.

באשר למחיר הרישיון לעמדה, כ-40-45 דולרים, מסר משרד החינוך: המחיר לעמדה גדל במעט – בכ-2 דולרים, אבל במקביל גדלה גם התכולה של ההסכם באופן משמעותי. כמו כן, גדלו מספר התלמידים ומספר עמדות המחשב. בנוסף, יש להתחשב בשינויים בשער המטבע.

עוד מסר משרד החינוך, כי "אנו רואים בשלטון המקומי שותף מלא לקידום החינוך ואנו סמוכים ובטוחים שהוא יהיה שותף לדרך להתאמת מערכת החינוך למאה העשרים ואחת" .

השלטון המקומי: תגובה מתחסדת

בשלטון המקומי דוחים את דברי ההסבר של משרד החינוך ומדגישים, כי מהנאמר עולה כאילו הממשלה היא שממנת את ההסכם. "יכול להיות שבמדינות אחרות הממשלות משלמות את הכסף – ואז לרשויות אין זכות להתנגד, אבל בישראל לא זה המצב. לא יעלה על הדעת שיגישו לנו חשבונות לתשלום מבלי שנדע עבור מה ולמה ומבלי שנבדוק חלופות אחרות". באשר לטענה, כי ההסכם מאפשר לרשות לא להצטרף אליו, אומרים בשלטון המקומי, כי מדובר בהתחסדות, שכן בתי ספר שמנסים לאמץ פתרונות אחרים נענים מיד, כי המשרד אינו תומך בכך.

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סיון

    ומה עם התלמידים וההורים?! כאשר בבית הספר עובדים רק עם תוכנות מיקרוסופט, הילדים נאלצים להשתמש בהן גם בבית להכנת שיעורי בית ועבודות. וההורים נאלצים לשלם מחיר יקר על מערכת הפעלה ותוכנת אופיס. (לא בדקתי מחיר לאחרונה, אבל להערכתי מדובר היום ביותר מ-1000 ש"ח.) יש אלטרנטיבה: מערכת לינוקס ותוכנת אופן אופיס. לא פחות טוב ממיקרוסופט, אבל חינם. צריך לחשוב גם על העלויות שהדבר מעמיס על האזרחים, לא רק על הממשלה. אחר-כך מתפלאים שגניבת תוכנה כל-כך נפוצה במדינה... כשקניית תוכנות מיקרוסופט עלולה לבוא על חשבון ארוחות חמות, והכל בכפייה של הממשלה, אז יש הצדקה מוסרית לגניבת תוכנה! וזה מאוד מצער אותי.

  2. יהודה

    חברה, כשזה יקר - אתם מקטרים כשזה זול - אתם מקטרים כן, יש חינם אבל רוב העולם לא עובד בו ולכן כדאי (אולי) שילדינו ישתמשו במה שיהייה להם אחרי כן. ובכלל, למרות התנאים ולמרות שלא הייה מגיע לי, קיבלתי השנה תמיכה טובה מאוד (בוינדוס) מהסניף המקומי אז אני משוחד. בברכה, יהודה בברכה, יהודה

  3. יבמ

    ביבמ יש חלופות זולות יותר, חינם אין כסף - open office! מתי ניהיה כמו באירופה? שם מחרימים את מיקרוסופט בכל הרשויות המקומיות וגם הממשלתיות

  4. עו"ד דורון תמיר

    צודקים ראשי הראשויות, מחד הם קיבלו הסכם מעולה שעולה להם כ 22 דולר לעמדה עם מערכת הפעלה ואופיס המעודכנים ביותר. אני מבין מהכתבה שמדובר ב 22 דולר לשנה - אם מדובר ב22 דולר לכל ה5 שנים אז שיחטפו בשקט. מאידח יש להם אלטרנטיבה: UBUNTU - בחינם !!! אופן אופיס - בחינם. שני תוכנות המכילות בתוכן כל מה שמנהל משרד יכול לרצות. כולל תוכנות צריבה חינם, אנטיוירוסים בחינם, תוכנות ניהול , מוזיקה ועוד. והכל .. בחינם! אבל מיקרוסופט בצעד חכם מעמידה את החינם מול 22 דולר לשנה (צרכן רגיל היה משלם לפחות פי 10 ולעיתים גם פי 20) וכך מרגילה את כל האנשים לעבוד איתהוכמו כך עדר כך גם אנחנו ניסחפים אחריה. שבוע טוב.

  5. ישראל פטשניק

    על מה בדיוק הם מתרעמים ההסכם לא טוב הם יכלו להשיג הסכם יותר טוב הם יכולים להפסיק להשתמש במוצרי MS נראה אותם מרימים אפליקציות וישומים ב- openoffice אני ממש לא מבין

  6. תומר כהן

    הגיע הזמן שאנשי החינוך בארץ יבינו את יתרונות התוכנה החופשית. לא רק שהדבר יצמצם משמעותית את עלויות הרישיונות שלהם, אלא שגם יאפשר את קידום מערכי המחשוב בבתי הספר באמצעות שימוש טוב יותר בחומרה הקיימת, בעוד חידוש החוזה עם מיקרוסופט מחייב אותם להשקיע סכומי כסף נוספים בשדרוג מערך החומרה. שילוב נכון של שרתים ועמדות קצה מבוססי לינוקס במערך המחשוב בארגון יבטיח חסכון עלויות משמעותי בארגון, ובמיוחד בתקופה זו כדאי לא לפסול על הסף פתרונות נוספים ולא להתחייב לרכוש תוכנות בסכומי עתק מחברת תוכנה אחת ויחידה.

אירועים קרובים