יום השואה תשע"ד: כך תנציחו את הנספים ברשת

אתרים שונים מאפשרים ליצור גלעד וירטואלי לזכרו של קרוב, מכר או אדם שלא הכרתם שנספה בשואה ● החל מאתרים של מוסדות רשמיים כמו יד ושם ועד לדפי פייסבוק מיוחדים ואתר שמעביר את הזיכרון מהעולם הווירטואלי לזה הפיזי

השואה היא אחד האירועים המוזכרים ביותר ברשת. חיפוש של המילים "Jewish Holocaust" בגוגל (Google) מעלה נכון להבוקר (ב') יותר מ-94 מיליון תוצאות וחיפוש המילה "שואה" – יותר מ-700 אלף. חלק לא מבוטל מאותם אתרים עוסקים בהנצחה של המלחמה בה טבחו הנאצים בשישה מיליון יהודים ועוד מיליונים רבים שאינם יהודים: החל מהנצחת קהילות שלמות שנספו בה ועד לדפי הנצחה אישיים. הנגישות והזמינות של הרשת הופכים אותה לכר נוח לכך. ריכזתי עבורכם כמה אתרים בהם ניתן לעשות זאת.

אחד מאתרי ההנצחה המרכזיים לשואה, לפחות בעברית, הוא זה של יד ושם. האתר כולל אפשרות למלא דפי עד והנחיות כיצד לעשות זאת. בנוסף, הוא כולל מידע וסרטון אודות פרויקט איסוף השמות של יד ושם, שעד כה נאספו במסגרתו 4.3 מיליון שמות של יהודים שנספו ברצח העם הגדול ביותר בתולדות האנושות.

פלטפורמה בולטת נוספת שמשמשת להנצחת קורבנות השואה היא פורום שואה – הנצחה ותיעוד של תפוז. הפורום מאפשר לגולשים לכתוב על קורבנות שהכירו, בני משפחה או כאלה שהם מעוניינים להעלות את זכרם.

כך, למשל, כתבה ענת אדרת את הדברים המרגשים הבאים: "עשיתי בשבילם מה שיכולתי, לזיכרון בני משפחתי שנרצחו בשואה ונקברו בקברי אחים. כתבתי את סיפור חייהם המצמרר, הכנתי לכבודם מגזרת נייר ויצירות אומנות, הפכתי את סיפור חייהם למצגת, עשיתי תואר שני ותואר שלישי בספרות יידיש, ואני המזכירה של המרכז ליידיש באוניברסיטת בר אילן כבר 20 שנה, אני פעילה בפורום 'שואה – הנצחה ותיעוד' בתפוז. עשיתי בשבילם מה שיכולתי, ולא יכולתי לעשות בשבילם כלום".

דף פייסבוק (Facebook) שנפתח לפני כשנה מבקש להגיע ל-100 אלף שיתופים, כדי "להדליק" 100 אלף נרות וירטואליים לזכרם של ששת המיליונים. בינתיים, מספר הלייקים שצבר הדף עומד על קצת פחות מ-12 אלף. מעניין שדווקא בדף הפייסבוק של יד ושם הגולשים לא יכולים לכתוב פוסטים משל עצמם ולכן לא מתאפשר להם להעלות בו את זכרם של הקורבנות. לעומת זאת, דף הפייסבוק של מוזיאון השואה בוושינגטון מאפשר זאת.

לצד ההנצחה המקוונת יש פרויקט שמוציא אותה מהאונליין לעולם הפיזי: "נר זוכרים" הוא פרויקט של ארגון "מחוברים לשואה", שמאפשר ליצור ברשת נר זיכרון לקרוב משפחה שנספה בשואה.

איך עושים זאת? ממלאים טופס שהעלו אנשי הארגון לרשת, ובו פרטים כגון שם, מקצוע והמקום בו נספה האדם המונצח, ומדפיסים אותו, או צופים בסרטון שלמטה. גולשים שרוצים להנציח נספים אחרים יכולים להיכנס למאגר השמות שבאתר, שכולל מידע על הנספים מאתרים שונים: החל מאתר "דורות ההמשך – נושאי מורשת השואה והגבורה" ועד לאתרים כמו ויקיפדיה (Wikipedia) וזה של יד ושם. ניתן גם להוסיף שמות למאגר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים