האקרים אוקראינים פרו-רוסים תקפו אתרי אינטרנט של נאט"ו

בין האתרים הנפגעים נמצא האתר הראשי של הברית הצפון אטלנטית ואתר מרכז הגנת הסייבר שלה

כמה אתרים של נאט"ו נפגעו במתקפות קיברנטיות בסוף השבוע – כך הודיעו נציגי הארגון אמש (ש'). עיקר המתקפות היו נגד האתר הראשי של נאט"ו, והן באו כחלק מההסלמה שחלה בימים האחרונים באוקראינה, לאחר שכוחות רוסיים כבשו את חצי האי קרים.

אונה לונגסקו, דוברת נאט"ו, צייצה בטוויטר (Twitter) כי כמה אתרי אינטרנט של נאט"ו שימשו יעד של מתקפות מניעת שירות מבוזרות, DDoS. היא הוסיפה כי למתקפות לא הייתה השפעה משמעותית עיל התפקוד המבצעי של הארגון וכי מומחי נאט"ו פועלים כדי לשקם את המצב ולהביא לתפקוד תקין של מערכות ה-IT שלו.

האקרים אוקראינים לקחו אחריות על המתקפות וטענו כי הן באו במחאה נגד פעילות המערב, ערב משאל העם שמתקיים שם היום על קבלת השליטה הרוסית על חצי האי קרים. קבוצת ההאקטיביסטים (צירוף המילים האקרים ואקטיביסטים) Cyber Berkut – אוקראינים בעלי זיקה לרוסיה, הודיעה כי הורידה את האתר הראשי של נאט"ו ואת אתר האינטרנט של מרכז הגנת סייבר שלה. הקבוצה גם טענה כי הורידה את אתר האינטרנט של האסיפה הפרלמנטרית של נאט"ו, אף שזה פועל. Cyber Berkut הודיעו כי הפעולה, נועדה, בין השאר, למנוע מנאט"ו להגיע לאוקראינה.

בתחילת החודש פורסם כי נשק קיברנטי אגרסיבי, המכונה נחש, תוקף את רשתות המחשבים של אוקראינה. על פי דו"ח שהנפיקה BAE Systems (הגלגול של חברות British Aerospace ו-Marconi Electronics) הבריטית, השימוש בנוזקה החדשה החל כבר בתחילת השנה, עוד לפני הפגנות שהובילו להדחתו של הנשיא ויקטור ינוקוביץ'.

על פי הדו"ח, הקומפוזיציה המורכבת של נחש מתאפיינת בקווי דמיון עם זו של סטוקסנט (Stuxnet), סדרת נוזקות שפעלה במחצית הראשונה של העשור הקודם, התגלתה ב-2010, ואשר הביאה לפגיעה בתשתיות הייצור של מפעלי הנשק האטומי באיראן. למרות שמקורותיה אינם ברורים, היא שויכה על מאפייני הפיתוח שלה להאקרים רוסים.

לפני שבועיים הודיע שירות הביטחון האוקראיני כי מתקפות סייבר נרחבות נערכות נגדה. בין היתר, הן מגיעות מאזורים באוקראינה שמצויים בשליטת רוסיה. על פי הדיווחים, המתקפות נועדו לשבש ואו להאזין לרשתות הטלפון הסלולריות.

אין זו הפעם הראשונה שרוסיה משתמשת בנשק קיברנטי נגד יריביה. מקרה תקיפה קיברנטי מפורסם אירע באסטוניה ב-2007: אסטוניה היא אחת המדינות הממוחשבות בעולם ומתגאה בהיותה מדינה ללא נייר. האסטונים פנו לרוסים, כי הם רצו להזיז את פסל חייל הברונזה של סטאלין שהוקם בטאלין הבירה לאחר מלחמת העולם השנייה. הרוסים אמרו "אין בעיה". יום לאחר מכן אסטוניה הייתה מושבתת למשך יומיים עקב שלל מתקפות קיברנטיות, עם נזק כלכלי של יותר ממיליארד דולרים. מאחורי המתקפה על אסטוניה עמדו כמה עשרות האקרים שעבדו בשירות המאפיה הרוסית.

במהלך הפלישה הרוסית לגיאורגיה ב-2008, פושעי סייבר רוסים ביצעו מתקפות מקוונות נגד ממשלת גיאורגיה, על מנת לשבש את יכולתה לעדכן את העולם על המתרחש שם, ולשבש את התקשורת שלה עם האוכלוסייה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים