בעקבות תחקיר ערוץ 2: קריאה לממשלה לעצור מיד את הפיילוט הביומטרי

התחקיר, שפורסם אמש (ב') במהדורה המרכזית והוכיח שניתן להוציא תעודת זהות ביומטרית מזויפת בקלות רבה, עורר שוב את הקולות המתנגדים למאגר ● עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, קרא "לעצור את הניסוי המסוכן הזה בטרם ייפגעו אזרחים תמימים" ● במשרד הפנים, לעומת זאת, סבורים שהתחקיר דווקא מראה את הצורך בהקמת המאגר

תחקיר ערוץ 2 שפורסם אמש (ב'), שמוכיח שניתן להוציא תעודת זהות ביומטרית מזויפת בקלות רבה, שב ומעורר את הקולות הקוראים לעצור מיד את הפיילוט לביצוע המאגר, שהושק בשבוע שעבר.

במסגרת התחקיר, ששודר במהדורה המרכזית, הצליחה תחקירנית ערוץ 2 להוציא על שמה תעודת זהות ביומטרית של קרובת משפחה, על אף שאין הרבה דמיון בין השתיים. התחקירנית הגיעה למשרד הפנים, שם נתבקשה למלא שאלון עם פרטים אישיים, כגון: שם היישוב בו גרים הסבא והסבתא שלה והשם של אחיה הצעיר ביותר. למרות הבטחת משרד הפנים לפיה המאגר מאובטח, התחקירנית מצאה בקלות את כל הנתונים שנשאלה עליהם ברשת – במאגר של מרשם האוכלוסין, שנפרץ לפני שנים אחדות.

בתגובה לתחקיר, קראה התנועה לזכויות דיגיטליות לעצור את הפיילוט של המאגר הביומטרי באופן מיידי. עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה, אמר ש-"מכרו לנו שהמאגר הביומטרי יגן על הזהות שלנו והנה מתברר שדווקא המאגר הזה מאפשר לזייפנים לגנוב את הזהות של כולנו בקלות רבה".

לדבריו, "על המדינה לעצור את הניסוי המסוכן הזה בטרם ייפגעו אזרחים תמימים. אזרחי ישראל חייבים לדעת שמסירת טביעות האצבע למאגר הביומטרי מסכנת אותם ושזה לא חובה, על פי חוק. אל תמכרו את הזהות שלכם בתמורה לפלסטיק צבעוני".

"רק תיעוד חכם עם המאגר ימנעו כפילות זהויות"
גון קמני
, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, אמר בתגובה לתחקיר, כי "המקרה הזה מהווה עדות והוכחה ברורה לצורך בהקמת המאגר הביומטרי. רק תיעוד חכם המשולב עם מאגר ביומטרי יכול למנוע מצב של כפילות זהויות".

"הבעיה העיקרית היא שבמצב הקיים כיום, או במצב של תיעוד ביומטרי ללא מאגר, יכול אדם להתחזות ולהחזיק בו זמנית מספר רב של זהויות. בעידן התיעוד החכם, הכולל מאגר ביומטרי, אדם יוכל להחזיק בזהות אחת בלבד", הוסיף.

קמני טען ש-"פקיד לשכת האוכלוסין הוא לא חוקר ושלב אימות הזהות העיקרי יתבצע באמצעות הצלבת הנתונים הביומטריים שנמסרו אל מול המידע במאגר. לאחר מסירת הפרטים הביומטרים הם מאומתים מול המאגר והתרמית, אם נעשתה, תיחשף, בין אם פרטי האדם האחר כבר במערכת או כאשר יבוא בעתיד לקבל תיעוד חכם בעצמו".

"תיעוד חכם ביומטרי ללא מאגר יאפשר למתחזים לקבל תיעוד 'לכאורה לגיטימי' במספר זהויות, תוך התחזות מול פקיד", הוסיף. "המאגר הביומטרי יבטיח שגם אם יצליח מישהו להתחזות מול פקיד לשכת האוכלוסין, לא יתאפשר המצב הקיים כיום של ריבוי זהויות לאדם אחד והמתחזה יחזיק תיעוד אך ורק בזהות המזוייפת. אם הוא ינסה לקבל תעוד בזהותו המקורית או בזהות גנובה אחרת, הוא ייחשף".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    השלב הבא יהיה השתלת שבב כמו לכלבים

  2. יובל

    צודקים... רק חבל שיש לנו "מומחים" גדולים בכנסת...

אירועים קרובים