12 שנים לאחר שנסגרה, אמזון מקימה לתחייה את חברת הסטארט-אפ Webvan

אמזון, שכמה ממנהליה הבכירים עבדו ב-Webvan, מחזירה לחיים את הסטארט-אפ שכשל בדמות AmazonFresh, מרכול מקוון שהיא מקימה ● ההזדמנויות הגלומות בכך רבות, דוגמת פוטנציאל הצמיחה בשוק המרכולים ברשת, אולם גם הסיכונים לא מעטים

מנהלים את הבית. אמזון

לאחר שגייסה בקול תרועה רמה סכום כולל של 800 מיליון דולרים מקרנות הון-סיכון ומשקיעים בהנפקה ראשונית של מניות לציבור, קרסה חברת הסטארט-אפ Webvan, שהפעילה מרכול מקוון, ב-2001 – שלוש שנים בלבד לאחר שהוקמה.

באחרונה, 12 שנים מאוחר יותר, קמה Webvan לתחייה – בדמות AmazonFresh, מרכול מקוון שמקימה אמזון (Amazon). ארבעה מנהלים בכירים באמזון כיום – דאג הרינגטון, פיטר האם, מיק מאונץ ומאר מסטנדראה – הם יוצאי Webvan, שהשקיעו שנים רבות בניתוח הבעיות שהובילו לקריסתה של חברת הסטרט-אפ ולתיקונן.

Kiva Systems, חברת הרובוטיקה שרכשה אמזון בשנה שעברה תמורת 775 מיליון דולרים – אחת הרכישות הגדולות בתולדותיה – הוקמה על סמך רעיונות וטכנולוגיות שפותחו ב-Webvan, וממלאת כיום תפקיד חשוב בפעילות של AmazonFresh. אפילו כתובת האינטרנט ששימשה בזמנו את Webvan (הכתובת webvan.com) היא כיום חלק מהאימפריה של אמזון.

"היה לנו הרבה DNA של Webvan באולמות הישיבות ולמדנו רבות מהניסיון שנצבר בה", אמר טום פרפי, שסייע להקים את AmazonFresh ביחד עם הרינגטון והאם לפני שפרש לעסקי ההון-סיכון. "זו הייתה נוסחה טובה לביסוס של אחריות עסקית". בין הלקחים שנלמדו, על פי פרפי: להתרחב בקצב איטי, להגביל את רשת האספקה לאזורים שבהם יש קונים פוטנציאליים רבים ולהתמקד ללא הרף בייעול של המחסן.

ההזדמנויות שניצבות בפני אמזון הן עצומות: המרכולים בארצות הברית מניבים מדי שנה הכנסות של 568 מיליארד דולרים, בעוד שהנתח של המרכולים המקוונים מסכום זה מסתכם בפחות מ-1% בודד. למעשה, המרכולים הם אחד המגזרים הגדולים האחרונים בענף הקמעונות שבהם הענקית המקוונת עדיין לא משגשגת.

אולם, הסיכונים גדולים לא פחות. המרכולים ידועים לשמצה כתחום שבו מתח הרווחים נמוך מאוד וההתרחבות האגרסיבית של רשתות זולות דוגמת וול-מארט (WallMart) מקשה על אלה שמבקשים לפעול בתחום עוד יותר מאשר בימים שבהם פעלה – או קרסה – חברת Webvan.

גם התחרות מתלהטת בימים אלה. החברות FreshDirect ו-Peapod פועלות בזירה מזה שנים רבות, בעוד שרשתות שיווק מסורתיות דוגמת Safeway מקבלות הזמנות באינטרנט ומבצעות משלוחים. גם בוול-מארט מנסים כיום בחלק מהשווקים בארצות הברית שירות משלהם לאספקה מהירה.

אמזון סירבה להגיב על הידיעה או להתיר למנהלים של AmazonFresh להתראיין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים