השלטון הסורי חסם את האינטרנט – גוגל וטוויטר עקפו את החסימה

שני האתרים הפעילו בסוף השבוע את שירות Speak2Tweet עבור משתמשי האינטרנט בסוריה, לאחר שהשלטונות בדמשק ניתקו את הגישה של אזרחי סוריה לרשת ביום ה' בצהריים ● בעיתונות הטכנולוגית האמריקנית דווח, כי הפעלת השירות ממחישה את המאמצים הנמשכים של גוגל לשמירה על הפתיחות באינטרנט, בכלל זה "עקיפת" החסימה במצרים בעת המהומות שם בשנה שעברה וההתנגדות שלה לצנזורה בסין ● האינטרנט שב לפעול בסוריה אמש (ש'), אולם חלקית בלבד

גוגל (Google) וטוויטר (Twitter) הפעילו בסוף השבוע את שירות Speak2Tweet עבור משתמשי האינטרנט בסוריה, לאחר שהשלטונות בדמשק ניתקו את הגישה של אזרחי סוריה לרשת ביום ה' בצהריים.

שלשום הודיעה ענקית החיפוש ברשת החברתית שלה, גוגל פלוס (Google Plus), כי "ביממה האחרונה (יום ה'), הגישה לרשת האינטרנט בסוריה נחסמה כליל. לרוע המזל, מתקבלים דיווחים, כי גם קווי הטלפון, ניידים ונייחים, לא פועלים כיאות. אולם, מי שיהיה בר מזל ויצליח להשיג קשר קולי בקו טלפון, יוכל להשתמש ב-Speak2Tweet ולהשאיר הודעה קולית. לא נדרש קישור אינטרנטי כלשהו לביצוע הפעולה".

זו אינה הפעם הראשונה בה מוצע השירות במסגרת אירועי "האביב הערבי": בראשונה הוא הוצע לאזרחי מצרים, לאחר שבמהלך המהומות שהתחוללו שם, בפברואר אשתקד, חסם הממשל של הנשיא חוסני מובארק את הרשת.

בעיתונות הטכנולוגית בארצות הברית צוין, כי הפעלת השירות ממחישה את המאמצים הנמשכים של גוגל לשמירה על הפתיחות באינטרנט, בכלל זה "עקיפת" החסימה במצרים בשנה שעברה וההתנגדות שלה לצנזורה בסין. מנגד, מבקריה של ענקית החיפוש ציינו, כי פעילותה של גוגל לפתיחות ברשת, במסגרתה היא השיקה בשבוע שעבר את הקמפיין "(רשת) פתוחה וחופשית", היא רק מסווה לחוסר רצונה לשלם למו"לים של עיתונים באירופה בכלל ובגרמניה בפרט על פרסום תכניהם. כמו כן, ציינו המבקרים, מדובר בחלק מניסיונותיה של ענקית האינטרנט לשמר את המצב הקיים ולמנוע רגולציות על הרשת מצד איגוד הטלקום הבינלאומי, שפועל בשם האו"ם.

ממשלת סוריה: ה-"טרוריסטים" אחראים לניתוקים
כך או כך, Speak2Tweet אפשר לסורים לעקוף את חסימת רשת האינטרנט במדינה, אותה גילו אזרחים לאחר שניסו להגיע לאתרים סוריים – והגיעו במקום זאת לדפי שגיאה. דיווחים של כתבים זרים בסוריה מצביעים על כך שהשלטונות בדמשק ניתקו לא רק את האינטרנט, אלא שגם רשת הטלפוניה במדינה, שחווה מלחמת אזרחים, פועלת באופן חלקי.

הניתוקים החלו בסביבות השעה 12:30 ביום ה' האחרון. הממשלה הסורית טענה, כי ה-"טרוריסטים" הם שאחראים לניתוק – ולא היא. ספקית האינטרנט Cloudflare סתרה את טענות המשטר הסורי וכתבה בבלוג שלה, כי "יש ארבעה כבלים המספקים שירותי אינטרנט לסוריה וקטיעה פיזית של כל הארבעה, במקביל, על ידי מתנגדי השלטון היא בלתי סבירה. הגיוני הרבה יותר הוא ניתוק מרכזי של הרשת על ידי שינויי תצורה לנתבים שמשדרים נתונים באינטרנט ואליה".

פעילי זכויות אדם אף טענו, כי הממשלה הסורית נוהגת לנתק את קווי התקשורת לפני פעולה צבאית באזור מסוים.

לדברי ד"ר טל פבל, מומחה אינטרנט ואיומים מקוונים במזרח התיכון, "השבתת האינטרנט אינה זרה למזרח התיכון: איראן מצרה את צעדי משתמשי האינטרנט בה מדי מערכת בחירות במדינה, מצרים חסמה את האינטרנט למשך חמישה ימים וחצי במהלך ההפגנות בשנה שעברה בכיכר תחריר ובלוב נחסמה הרשת כמעט בכל ימי המרד בקדאפי".

הוא ציין, כי "בסוריה לא נרשמה עד כה השבתה של האינטרנט מלבד באירוע אחד בן מספר שעות ביוני בשנה שעברה, למרות תפקידם המרכזי של האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט בדיווחים של המורדים על המתרחש במדינה. עיקר ההתמודדות המקוונת של המשטר הסורי עם הפעילות נגדו הייתה באמצעות 'הצבא הסורי האלקטרוני', אולם כעת, גם האתר של גוף זה לא פעיל. גם האתרים של ממשלת סוריה וסוכנות הידיעות שלה לא נגישים".

"יכולים להיות להשבתה מכוונת זו מניעים שונים, למשל למנוע הישנות מקרים דוגמת הפריצה לשרתי משרד החוץ הסורי בשבוע שעבר, אז חדרו חברי אנונימוס (Anonymous) לשרתי המשרד וגנבו יותר מ-2,500 אי-מיילים בין המטה בדמשק לנציגויות סוריות ברחבי העולם", העריך ד"ר פבל. "מניע נוסף יכול להיות זה הפיזי – ניסיון סורי מכוון למנוע זליגת כל מידע אודות פעולה צבאית אינטנסיבית בדרום דמשק לדיכוי המרידה המתמשכת במדינה, עליה דווח בד בבד עם ההשבתה".

במוצאי שבת, לאחר יותר מיומיים של השבתה, נראה היה שרשת האינטרנט בסוריה שבה לפעולה, אם כי באופן חלקי. הודעה בודדת בטוויטר הפנתה לפרסום של אנונימוס בנושא. בין האתרים ששבו לפעול היו אלה של "הצבא הסורי האלקטרוני", משרד המידע והפרלמנט הסורי. עם זאת, אתרים אחרים, דוגמת האתר של סוכנות הידיעות הסורית, עדיין מושבתים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים