הרשות למשפט וטכנולוגיה: אתרים מפתים קטינים למסור מידע בלא ידיעתם והסכמת הוריהם

ממחקרים שנערכו עולה, כי ילדים ובני נוער נוטים למסור באינטרנט מידע רב יותר, וכי 60% מהאתרים לילדים בישראל מפתים אותם לעשות כן, בלי הסכמת ההורים ● הרשות מציעה להגיע להסדר בדומה לזה הקיים בארצות הברית ולעגן אותו בחקיקה, במטרה "לחייב את מי שאוסף מידע מקטינים לנהוג באחריות ולקבל הסכמה הורית לשימוש במידע"

קיים ספק לגבי יכולתם של קטינים בכלל, וילדים עד גיל 14 בפרט, להסכים באופן מודע לעיבוד מידע בשל תמימות, חוסר ניסיון, נטייה לקחת סיכונים או נטייה להמעיט בחשיבותם. אתרי אינטרנט מפתים קטינים למסור מידע ללא ידיעתם והסכמת הוריהם, ויש להגיע להסדר מעוגן בחקיקה לשנות מצב לקוי זה – כך הודיעה הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים, כשפרסמה היום (ג') טיוטת כללי אתיקה והתנהגות לבעלי מאגרים האוספים מידע על קטינים. הרשות ביקשה את הערות הציבור לטיוטה.

במסמך נכתב, כי דיני הפרטיות בישראל מבוססים על עקרון ההסכמה מדעת למסירת מידע, "אולם מחקרים שונים מראים שבמקרים רבים, לצרכנים קשה לממש זכות זו, והם מוותרים על פרטיותם בהסכמים סטנדרטיים, בדרך של 'אני מסכים', ומבלי שהפעילו שיקול דעת אמיתי. זאת, משום שאין להם בחירה אמיתית. קל וחומר הדבר נכון לגבי קטינים. למרות זאת, הם משתתפים פעילים בפעילויות מקוונות ולא מקוונות רבות, הכרוכות במסירת מידע".

בהתבסס על מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בישראל ובעולם, ברמו"ט סבורים שיש להסדיר נושא זה, "בשל חוסר היכולת של קטינים והוריהם לממש את זכותם לשליטה במידע אודותם מחד וחשש לניצול לרעה של חולשות אלה על ידי ספקים, באופן של פיתוי ועידוד קטינים למסור מידע, מאידך". הרשות ציטטה מחקרים שנערכו בארץ שמהם עולה, כי אתרים באינטרנט אינם עומדים בהוראות חוק הגנת הפרטיות ואינם מוסרים הודעה כנדרש בחוק לגבי מטרות איסוף המידע המבוצע על ידם. בנוסף, נכתב, "אתרי אינטרנט בישראל אינם נוקטים בזהירות הראויה כשמדובר באיסוף מידע מקטינים. לפי אחד המחקרים, 60% מאתרי האינטרנט המובילים לילדים בישראל אוספים מידע פרטי על ילדים ללא הסכמת הוריהם. הממצאים זהים לבדיקה מדגמית שערכה רמו"ט".

עוד ציטטה הרשות מחקרים שקבעו שילדים ובני נוער מוכנים למסור מידע רב באינטרנט לאדם זר ולארגון כלשהו תמורת הבטחה לזכות בפרס, וכי ילדים ונערים היו מוכנים למסור מידע רב יותר. "קיימים פערים גדולים בין דיווחי ההורים לדיווחי ילדיהם באשר למיומנויות השימוש באינטרנט, לאופי השימוש, להתנהגויות הסיכון הכרוכות בו ולדרכי ההתמודדות עמו. בכל הנושא של שימוש באינטרנט, הורים יודעים מעט על ילדיהם", קבעה הרשות.

בנייר עמדה כתבה רמו"ט, כי "ההגנה על פרטיות בכלל ופרטיות קטינים בפרט מחייבת קביעת חובות שיחולו על מי שאוסף ומעבד מידע על קטינים להגן על פרטיותם". לדבריה, "אחת הזירות המשמעותיות בהן נדרשת הסדרה היא באיסוף באמצעות האינטרנט, שבו הפיקוח של הורים או מורים נמוך יותר. זאת בנוסף להתמודדות במישור העלאת המודעות והחינוך לפרטיות שעושים ארגונים כמו משרד החינוך, איגוד האינטרנט הישראלי ועמותת אשנ"ב".

הכללים שמציעה רמו"ט "נועדו לחייב את מי שאוסף מידע מקטינים לנהוג באחריות ולקבל הסכמה הורית לשימוש במידע, תוך מתן הסבר, בשפה ברורה, מהם השימושים במידע, במטרה לאפשר גם להורים להפעיל שיקול דעת. הסדר דומה קיים בארצות הברית, ובאחרונה הוא נבדק במדינות אירופה. יש להסדיר את העקרונות הללו בחקיקת משנה".

העקרונות שמציעה רמו"ט הם איסור על איסוף מידע אודות ילד מתחת לגיל 14 ללא הסכמה הורית ואיסור איסוף מידע רגיש מקטין מתחת לגיל 18. האיסור יחול בצורה מלאה על מי שפונה לקטינים, ויטיל חובת זהירות גם על מי שפונה לקהל כללי לוודא שאינו עובר על הוראה זו; בעת קבלת הסכמה, חובה למסור מידע תמציתי וברור להורים ולקטינים אודות השימושים המבוקשים במידע, על מנת לאפשר "הסכמה מדעת" לשימוש במידע אודותם; איסור פרסום מידע המאפשר לזהות ילד מתחת לגיל 14; איסור על פעולות ניצול לרעה של חולשותיו של קטין ואיסוף מידע שאינו הוגן; חיוב ספקים האוספים מידע אודות קטינים לערוך מסמך "מדיניות פרטיות" ותמצית שלו; שימוש ב-"עיצוב לפרטיות" (Privacy by Design), באופן שיגן על פרטיות קטינים וימזער את הסיכונים לפגיעה בהם; ועידוד בקרה עצמית באמצעות עמידה בהוראות התקנות על ידי גורם בלתי תלוי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים