מקצועות מתאימים לבני 45+

אין גיל לקריירה שנייה ואין מקצועות ספציפיים שמתאימים לפרק ב' בחיים המקצועיים שלכם ● שוק העבודה דינמי - הצרכים התחלפו, התנאים השתנו וגם אנחנו צריכים להיערך בהתאם ● כך תישארו רלוונטיים בעידן החדש של חיפוש עבודה

יניב שלח לי מייל ברשת לינקדאין (LinkedIn) עם כותרת מובלטת "מתאימים לבני 45+ כקריירה שנייה". כך הוא כתב: "היי מירב, מה שלומך? במסגרת העבודה שלי אני עושה תחקיר על מקצועות ומסלולי עבודה שמתאימים לבני 45 פלוס כקריירה שנייה. האם על סמך ניסיונך בתחום ההשמה ובכלל תוכלי להצביע לי על מקצועות שיכולים להתאים לבני גילים אלו – הן כשכירים והן כפרילנסרים – שזוכים לביקוש בשוק העבודה ובהן הגיל לא משחק תפקיד?"

האיש ממש הרים לי להנחתה וזה כבר הצריך שיחה טלפונית, כדי לדון בשאלה הכל כך חשובה הזו. אקדים ואומר שאת יניב פגשתי לראשונה כשהעברתי הרצאה בחברה הקודמת שבה הוא עבד, ומצפייה בפרופיל שלו בלינקדאין הבנתי שהוא עשה שינוי במסלול הקריירה שלו. בשיחתנו הטלפונית, שהתקיימה בעקבות המיילים, יניב סיפר לי שכבר הרבה זמן חשב לעשות שינוי בתחום עיסוקו. הוא נפגש עם בעלים של חברה שחשב ששם יוכל להשתלב ויצא לדרך חדשה. נשמע מופרך? זו המציאות החדשה וצריך לדעת להשתלב בה.

בואו נאמר זאת אחת ולתמיד: אין גיל לקריירה שנייה, כמו שאין מקצועות ספציפיים שמתאימים לקריירה כזו. כן יש חברות שמחפשות מועמדים בטווחי גילים שונים, שלפעמים מעדיפות צעירים ולפעמים מבוגרים; כן יש שכר שלא תמיד הולם את דרישות השכר של גילאי 45; וכן חשוב לקחת אחריות על התפתחות הקריירה האישית.

ניהול קשרים
מרבית האנשים נכנסים למקום עבודה ומתקדמים בו. לומדים לעסוק בתחום ספציפי, ואז יום אחד מישהו בארגון מחליט שתחום עיסוק זה אינו רלוונטי יותר. אם נשים בצד את עניין התחום המאוד מאוד ספציפי שאנשים לפעמים בוחרים להישאב אליו במקום ללמוד כל הזמן דברים חדשים, יש עוד עניין שאף אחד לא מדבר עליו: הקשרים החברתיים שלנו. יש לכולנו הרבה מאוד קשרים חברתיים מורדמים. בינינו, בנוסף לעבודה, בית, ילדים, הורים ושאר מטלות היום-יום, למי יש כוח לפתח קשרים, או במילים אחרות – לשמור על קשר. תשאלו את עצמכם איך הגעתם לעבודה הראשונה שלכם? השנייה או השלישית? האם דרך מודעת דרושים או דרך החברים שלכם?

בדיוק כמו שעצמאיים משקיעים 30% מהזמן שלהם (ויותר) בפיתוח קשרים עסקיים, כך צריך גם אדם שכיר לייצר לעצמו את הזמן הזה עבור תחזוקת קשרים ופיתוח קשרים אישיים חדשים. לצערי, ניתן לראות לא מעט אנשים, שלא דאגו לתחזק את הקשרים שלהם לאורך השנים, וברגע האמת הם מוצאים את עצמם לבד – מול מייל דומם של חברות ההשמה ושל ארגונים.

אחריות קריירה
שוק העבודה השתנה. אנשים כבר לא נשארים באותו מקום עבודה עד הפנסיה. גם אנחנו צריכים להשתנות ולשאול את עצמנו כל הזמן האם התפקיד שאנחנו מבצעים עדיין רלוונטי גם במקומות אחרים. האם צריך לצאת להשתלמות (גם אם היא על חשבוננו), כדי להיות רלוונטי במקומות אחרים?

יש פה שתי ציפורים בהזדמנות אחת – גם רכישת ידע וגם נטוורקינג. כשאתם בוחרים את המוסד האקדמי בו תלמדו, בדקו מי עוד יהיה שם ואיך זה מרחיב את הקשרים שלכם.

גם אופן חיפוש העבודה השתנה. הקלישאה של קורות חיים בעמוד אחד כבר אינה רלוונטית, כי התקדמנו ואנחנו היום בעידן של מיילים. למי שלא שם לב – תקופת הפקס הסתיימה. הגיע הזמן להתחיל לספר על עצמנו בצורה יותר עגולה, שמתארת במה אנחנו רוצים לעסוק ואיזה כלים רכשנו ממקומות עבודה קודמים, שמקדמים אותנו לעבר מטרה זו. נוסיף מגוון של מילים רלוונטיות, כדי שמערכות החיפוש האוטומטיות יוכלו לאתר אותנו, וניצור לעצמנו מיתוג ברשתות החברתיות כדי שיראו אותנו ונהיה נגישים לארגונים. מי יודע, אולי בעתיד לא נצטרך כלל את המסמך המשמים שנקרא קורות חיים.

סביבת עבודה חדשה
אפשר להמשיך לחפש עבודה בשיטה המסורתית, ואפשר לנסות לבנות לעצמנו משרה המורכבת משתיים-שלוש עבודות חלקיות בחברות שונות, העוסקות בתחום המקצועי שלנו. ניתן להמשיך להיות מועסקים כשכירים. אפשר גם להתנהל כפרילנסרים עם חשבוניות – אותה הגברת בשינוי אדרת. רק דאגו לוודא שהכול מגולם בשכרכם. חברות משתנות, תפקידים משתנים וגם אנחנו צריכים להשתנות – להיות ענייניים, להכיר את הכלים החדשים כל הזמן ולהתאים את עצמנו לצרכים של החברות.
הגדירו מי אתם, איזה תפקיד מעניין אתכם והתאימו את עצמכם לסביבה המשתנה. זה אחד הפרמטרים שיקבעו את מידת הרלוונטיות שלכם בשוק העבודה שמשתנה מקצה לקצה.

כששאלתי את יניב איך הוא מצא את העבודה הנוכחית שלו, הוא הסביר לי שזה מקרה שונה, כי הוא הגיע אליה באמצעות הקשרים שלו. להערכתו, אם היה שולח קורות חיים כאדם לא מוכר – שום דבר לא היה קורה. יניב לקח אחריות הרבה יותר רחבה – הוא לקח אחריות על הקריירה שלו. הפעיל את הקשרים החברתיים שלו ויצר לעצמו את סביבת העבודה החדשה.

מי שיקדים להבין שעידן הפקס נגמר מזמן – ירוויח. סביר להניח, שלא רחוק היום שגם עידן אתרי הדרושים יסתיים. או אז מחפשי העבודה יבינו שצריך לשנות את כל שיטת החשיבה בבואם למצוא את התפקיד הבא. קבלו החלטות על הקריירה שלכם – הפעילו את הקשרים החברתיים שברשותכם בהתאם.

הכותבת היא מנכ"לית Pro-Man, המפתחת ומנהלת תהליכי Sourcing ופיתוח קהילות לצרכים עסקיים, לצרכי גיוס ולצרכים אישיים

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    100% נכון מספיק שתפקיד מסויים יהיה נחשק אפילו מעט, ה"מקורבים" יחטפו אותו

אירועים קרובים