השבוע שהיה

השבוע החולף נפתח עם מבצע עמוד ענן, שאותותיו הגיעו עד לאזור המרכז והדגישו שוב את חשיבות ההיערכות למקרי חירום בסקטור הפרטי ● החדשות הסנסציוניות הגיעו מעבר לים, עם פרשת ההונאה של אוטונומי ו-HP, שעל פי החשד מחקה מספרי החשבונות שלה 8.8 מיליארד דולרים ● בין לבין, פרסמנו כאן לראשונה על בן ויינברגר - מחליפו של איציק מלאך הוותיק בעמדת מנמ"ר בנק לאומי

מבצע עמוד ענן, שהסתיים אמש עת נכנסה לתוקפה הפסקת האש, לא היה רק מבצע צבאי. במקביל לו נערכו עימותים בשתי זירות – הרשתות החברתיות והסייבר. שבוע של לחימה והפגזות על ישובי דרום הארץ וגוש דן הוכיח, כי המיקום הפיזי של מערכות מחשב ומידע כבר אינו ערובה להגנה. אחרי מלחמת לבנון השנייה היתה מגמה בולטת של העברת דטה-סנטרים לכיוון דרום. אולם, מבצע עופרת יצוקה הפך את היוצרות, והקרקעות בגוש דן הפכו למצרך מבוקש, שכן מי חשב שאזור תל אביב יהיה תחת סכנת טילים?

האיומים על איראן, שליוו אותנו בחודשים האחרונים, והמבצע האחרון, הוכיחו שגם הנחת יסוד זו מופרכת. אין טעם להמשיך במשחק הלוגי הזה ולהצביע על הצפון, שהשקט בו, לכל הדעות, הוא זמני בהחלט. ההתקפות על אתרי הממשלה הגיעו במבצע האחרון לשיאן. יעידו על כך אנשי אבטחת המידע בממשל זמין, שגויסו לעבודה מסביב לשעון כדי להדוף את את כל ההתקפות. אבל דווקא הניסיון המעשי הזה הגביר את הטענות של גורמים מקצועיים, שהזהירו, כי מדינת ישראל אינה ערוכה למתקפת סייבר מסיבית יותר. חוסר ההיערכות הוא בעיקר בסקטור האזרחי-עסקי, עובדה שיש לה משמעות קריטית בשעת חירום. גם כאן הסיבה אינה טכנולוגית, שכן היכולות שלנו בתחום מוכרות בכל פינה בעולם. הבעיה היא תיקצוב לא נכון, שמקורו במקבלי ההחלטות והעובדה שאינם נותנים לנושא חשיבות מספקת בסדר העדיפויות שלהם.

נכון, הוקצו תקציבים לנושא והוקם מטה, אבל באיחור רב. האימרה המקובלת "מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא" אינה משחקת כאן תפקיד; הפערים שנוצרו כתוצאה מהעיכובים לא ניתנים לגישור בצורה קלה כל כך. יש לקוות, כי בסבב הלחימה הבא, אם וכאשר יתרחש, פעילות הסייבר כנגדנו לא תגבר בצורה משמעותית, כך שיהיה לנו סיכוי להתמודד עמה. וכמו בכל מבצע צבאי, כאשר חצי מתושבי המדינה ישבו במקלטים, גוברת הסולידריות בכל חלקי החברה הישראלית. זה בא לידי ביטוי גם בענף שלנו, בהתגייסות חברות למען תושבי הדרום, שכולל סיוע לוגיסטי ופיזי בטיפול בתקלות וגיבויים, וגם בחיבוק והזדהות.

אבל לא רק בכך עסקנו השבוע. אין ספק שהסיפור החם ביותר הוא פרשת ההונאה של HP ואוטונומי (Autonomy), שנרכשה על ידה לפני קצת יותר משנה. מתברר שבניגוד למה שקורה במו"מ על מיזוג חברות, שקיפות לא היתה חלק מהסיפור הזה. HP שילמה מחיר מופקע, שבינו ובין שוויה האמיתי של אוטונומי יש מרחק רב. המשמעות המעשית היא, כי HP מחקה מספרי החשבונות שלה 8.8 מיליארד דולרים. האם זה ייתכן? ה-FBI, שנכנס באחרונה לתמונה, עתיד לספק לנו תשובה לכך. ואנחנו שואלים: כיצד ייתכן שאף אחת מ-15 החברות שהיו מעורבות בעסקה לא עלתה (אם אכן היה) על ניסיון ההונאה?

יבמ (IBM) אוששה לנו השבוע את אשר אנו מרגישים זמן רב: הארגונים הגדולים מרחיבים את ההשקעה שלהם ברשתות חברתיות. רבים מאשרים, כי הם ימשיכו להגדיל את ההשקעות בתחום זה. יותר ויותר מנהלי עסקים מבינים שאם הם לא יהיו ברשת החברתית, היכולת שלהם לתפקד בשוק תחרותי תהיה מוגבלת – רגע לפני שהמתחרים שלהם כבר היו שם.

והיו לנו השבוע ידיעות על שני מינויים חשובים, בארץ ומעבר לים. חשפנו כאן לראשונה שהמשרה הכי מבוקשת בתחום ה-IT בישראל, מנמ"ר בנק לאומי, כבר תפוסה. בן ויינברגר, יוצא אמדוקס, יתפוס את מקומו של איציק מלאך הוותיק. ואם זה מזכיר לכם מינוי דומה בבנק הפועלים, לשם הוצנח צביקה נגן – גם הוא מאמדוקס – זה לא מקרי לחלוטין. לכן אין תמה שהשניים מכירים ואף עבדו ביחד – בטכנולוגיה, ובעיקר בהיי-טק, אין יריבים, יש רק קולגות לאותו תפקיד.

בשבוע הבא נקיים את הכנס השנתי של מיחשוב ממשלתי. לא פחות משני שרים בכירים יכבדו אותנו בנוכחותם: שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, שבתוך משרדו פועל כיום מטה התיקשוב הלאומי בראשותה של כרמלה אבנר; והשר המופקד על שיפור השירות לאזרח, מיכאל (מיקי) איתן. יש לציין שגם העיתוי מעניין: שני השרים יגיעו לכנס אחרי לילה ארוך ומורט עצבים שיבלו במרכז הליכוד שבתל אביב, שם יתבהרו תוצאות הפריימיריס. במילים אחרות, נדע מי ימשיך לעוד קדנציה בממשלה הבאה, ומי יילך הביתה.

שיהיה שבוע טוב ושקט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים