דת ושמה גניבת זכויות יוצרים

דת הקופימיזם, שצפויה לקבל הכרה רשמית בשבדיה, תומכת בתופעת הפיראטיות, ויוצאת כנגד כל ניסיון של עיגון זכויות יוצרים ● בדומה לכתות אחרות, הסכנה היא לא רק באידיאולוגיה הקיצונית, אלא במעטפת הדתית המסוכנת, המושכת מאמינים רבים ● הגושפנקה של הממשל השבדי הוא מסוכן, ויש לעצור זאת לפני שיתפשט למקומות נוספים

בסוף השבוע האחרון דווח בכלי התקשורת, כי ממשלת שבדיה צפויה להכיר באופן רשמי בארגון הקופימיזם, הדוגל בפיראטיות חופשית באינטרנט ויוצא כנגד כל ניסיון לעצור את שיתוף הקבצים. מאחורי הארגון עומד סטודנט שבדי לפילוסופיה בשם איזק גרסון, שהקים אותו כחלק ממאבקו במחוקק השבדי האוסר על שיתוף קבצים בעלי תוכן המוגן בזכויות יוצרים.

האידיאולוגיה של הקופימיזם גורסת, כי כל מידע שמופיע ברשת הוא בבחינת נחלת הכלל. עד כאן נדמה שאין חדש תחת השמש. תעשיית הפיראטיות בעולם היא אחד מענפי הפשע הכלכליים המשגשגים, והמאבק בה לא החל אתמול או שלשום. ישראל, למרבה הבושה, מככבת במקום גבוה מאוד בצמרת המדינות שלא מעניקות כבוד מינמלי לקניין רוחני. על פי נתונים עדכניים של איגוד לשכות המסחר וארגון ה-BSA, היקף הנזקים לתעשייה בישראל מפיראטיות נאמד בכ-600 מיליון דולרים. תעשיית המוסיקה לבדה ספגה בשנה שעברה הפסדים של 100 מיליון דולרים, ואילו תעשיית הקולנוע כ-60 מיליון דולרים. כך, ישנם מאות ואלפי אתרים ברשת שמתפרנסים משיתוף קבצים בלתי חוקיים, כאשר המודל הכלכלי שלהם מתבסס על פרסום ושיווק.

מייסד הקופימיזם החל את פעילותו ב-2010. בשבדיה קיים חופש דת מוחלט, עובדה שפתחה את הדלת עבור גרסון, שהגיש בקשה להכיר בארגון שלו ככת דתית. גרסון אף הקים כנסייה מיוחדת לשם כך. בכלל, בתי הכלא מלאים בעבריינים כמו גנבים, שודדים ואפילו רוצחים, שמאמינים כי פעלו בשם הדת והאלוהים. כאן טמונה הסכנה הגדולה בארגון הקופימיזם: לא מדובר בארגון של מעתיקנים, כי אם בקהילה שעוטפת את מעשי העבריינות שלה באמונה דתית. במילים אחרות, ישנה מעטפת מסוכנת של ציווי אלוהי, שעלולה למשוך מאמינים רבים המחפשים נקודת היאחזות.

בעולם לא חסרים כתות וקבוצות דתיות בעלות מנהיגים כריזמטיים ומסוכנים. ככאלו, הם עלולים לגרום למאמינים לעשות ככל העולה על רוחם, לעתים עד הקרבה עצמית. אולם, במקרה שלנו הסכנה היא מכיוון אחר. ברגע שממשלה ליברלית ונאורה דוגמת זו של שבדיה נותנת גושפנקה לקהילה של מפירי זכויות וגנבי קניין רוחני, הרי שהדבר יכול להתפשט כאש בשדה קוצים. כך, באופן לא מפתיע, לכת הזו יש כבר שלוחה בישראל, ובקרוב אף יפתח אתר רשמי. יש לקוות שהרשויות בארצנו ישימו את ידם על אותם מטיפים לדבר עבירה, וימנעו מהם פעילות ציבורית. בישראל, יש לציין, יש חקיקה די מתקדמת המנסה להגן על הקניין הרוחני, והמודעות לכך בציבוריות הישראלית גדלה. עלינו לסמוך על הגורמים המשפטיים שימצאו את הסעיפים המתאימים, במטרה להקדים תרופה למכה, ולמנוע מאוסף של פיראטים להצדיק את מעשיהם בשם הדת ואלוהים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים