זה הרשתות החברתיות, חבר

על המנמ"רים להעמיק ולחקור כיצד לשלב את הרשתות החברתיות במיחשוב הארגוני, על מנת לסייע לקידום ההיבטים העסקיים של הארגון - זה היה המסר המרכזי שעלה מדברי היושבים בשולחנות העגולים בכנס פורום C3 בסיציליה ● אבי שלום, גרטנר: "האתגר של המנמ"ר הוא ליצור קהילות עם עניין משותף כדי לחבר את הלקוחות לארגון וליצור הזדמנויות לפיתוח עסקי מתוחכם"

אבי שלום, יועץ מחשוב בכיר. צילום: משה אלון

בחלקו השני של יום הדיונים הראשון בכנס המנמ"רים והמנכ"לים של פורום C3 מבית אנשים ומחשבים, שנערך בסוף השבוע בסיציליה, נערכו, לפי המיטב המסורת, דיונים סביב שלחנות עגולים. את הדיונים הנחה אבי שלום, מנהל תוכנית EXP בגרטנר (Gartner) המזרח התיכון. בפני קבוצות העבודה הועמדו שני נושאים לדיון עם מסקנות בצידו.

הנושא הראשון היה "רשתות חברתיות והמדיה במכשירי הקצה", והנושא השני היה "שירות תשתיות מיחשוב". המתדיינים בכל שולחן התבקשו להשיב על כמה שאלות אחידות, ולסכמן בעל-פה בתום הדיון, במרתון תשובות של נציגי השולחנות שעלו לבמה. בתום הדיונים התבררה תופעה מעניינת, שאפילו אנשי גרטנר שנכחו באולם, הגדירו אותה כייחודית ומקורית: כל קבוצות העבודה, בחרו, כל אחת בנפרד, מבלי שהן ידעו במה דנות הקבוצות האחרות – בנושא הרשתות החברתיות.

תופעה כזו לא קרתה כבר שנים רבות והמסקנות שהועלו על ידי נציגי השולחנות רק חיזקו את ההשערות אותן העלה בפתח הדיונים: "שימוש ברשתות חברתיות ומכשירי קצה ניידים, כפלטפורמה שיווקית – תופס תאוצה ברוב הארגונים". לדברי שלום, "האתגר של המנמ"ר הוא היכולת ליצור קהילות עם עניין משותף, כדי לחבר את הלקוחות לארגון וליצור הזדמנויות לפיתוח עסקי מתוחכם, המאפשר משוב בזמן אמת".

השאלות שהופנו לדיון אל חברי השולחנות בנושא היו: כיצד ניתן למצב את הרשתות החברתיות ואת יישומי מכשירי הקצה בארגון? מה תהיה ההשפעה הטכנולוגית שלהם על ביצועי הארגון? איך ניתן לשלב BI ו-CRM כדי לפתח הזדמנויות חדשות על גבי הרשתות החברתיות? מהי מפת הדרכים לשימוש בטכנולוגיות אלו?

תמונה קבוצתית של משתתפי כנס המנמ"רים והמנכ"לים של פורום C3 מבית אנשים ומחשבים בסיציליה, איטליה. צילום: רפאל פוגל
תמונה קבוצתית של משתתפי כנס המנמ"רים והמנכ"לים של פורום C3 מבית אנשים ומחשבים בסיציליה, איטליה. צילום: רפאל פוגל

[לחצו על התמונה לצפיה בגודל מלא]

כעבור חצי שעה של דיונים ערים וסוערים, עלו בזה אחר זה נציגי השולחנות העגולים ושיתפו את קהל הנוכחים אודות מסקנות הצוות שהם היו בו, לגבי רשתות חברתיות. רויטל וייצמן, מנמ"רית נציבות שירות המדינה, אמרה כי "רשתות חברתיות הן חלק בלתי נפרד מפעילות הממשלה לשיפור הדו-שיח עם הציבור, שיתוף מידע בין המנמ"רים, וגם פלטפורמה לשיפור ולניהול המשאב האנושי". "לצערי", אמרה וייצמן, "הנושא הזה כרגע הוא פרי יוזמה של מנמ"רים. אני מקווה שבעתיד זה יהיה חלק ממדיניות כוללת של הממשלה".

רונית חמדני כהן מנטווייז, סיכמה את הדיון בקבוצה שלה, באומרה, כי "רוב הארגונים משתמשים ברשתות חברתיות כפלטפורמה לשיווק ולמכירות. אנו מאמינים שזה הדבר הבא, וללא ספק זה יבוא לידי ביטוי בקשר בין הרשת החברתית ל-CRM ו-BI הארגוני".

גדעון ישראלי,מנכ"ל אופיסופט, אמר כי בשולחן העבודה שלו נדונו דוגמאות של שימוש ברשתות חברתיות לטובת קידום נושאים שונים המשיקים או נוגעים בליבה העסקית של הארגון. כך, לדוגמה, המיזם של משרד התיירות לקידום ולהצלת ים המלח, ומיזם תיירות נוסף בנושא זיהוי מקום. יוסי שטיבר, מנמ"ר משרד התיירות, שהשתתף בשולחן העבודה הזה, וזכה לשבחים על השילוב של רשתות חברתיות בפעילות המשרד. אולם ישראלי הסביר, כי החגיגה אינה מושלמת: "כאיש BI אני חייב לציין שהרשתות הגדולות, פייסבוק (Facebook) ולינקדין (Linkedin), אינן מאפשרות למשוך נתונים לצרכים שהמנמ"רים היו רוצים. לדעתי הן טועות".

רז הייפרמן, סמנכ"ל מערכות המידע בביטוח ישיר, אמר כי הצוות שהוא השתתף בו הגיע למסקנה כי "אנו כמנמ"רים עדיין לא מבינים מה המשמעות האמיתית של רשת חברתית. עד כה זה נושא שמובל על ידי אנשי השיווק ואילו ה-IT עמד מהצד. זו טעות". הייפרמן הזהיר באומרו כי "אם לא נתעשת ולא ניקח את ההובלה – נפספס את ההזדמנות. רשתות חברתיות הן קריטיות לחדשנות של הארגון".

אריאל שקרצי, CTO מעריב-NRG, דיבר על שילוב הרשתות החברתיות במדיה, בעיקר בהקשר של חשיפת התכנים. המדובר, אמר ביוזמה של העורכים, שרואים בפייסבוק פלטפורמה לחשיפה גדולה יותר. "אנו מנצלים את התשתית של פייסבוק, אך לטובת צרכים פנים-ארגוניים, מבלי לצאת החוצה" אמר שקרצי.

ישראל פיינברג, מנמ"ר בית החולים וולפסון, אמר כי הוא וחבריו לצוות הגיעו למסקנה כי "ארגון שלא יהיה קייים בפיייסבוק – לא יהיה יותר. האפשרויות הן רבות, ביניהן שימוש במותגים, תוך הקפדה על הבניית המידע והיכולת להציגו בצורה טובה יותר".

יוסי עפרוני, מנמ"ר יורוקום, אמר כי יש קשר ישיר בין נושא התשתיות לבין הרשתות החברתיות. "בלי מיחשוב ענן ובלי אינטרנט", אמר עפרוני, "לא תהיה רשת חברתית וחלקי הפאזל לא יוכלו להתחבר". הוא הוסיף כי הרשתות החברתיות שינו לחלוטין את שיטת גיוס כוח האדם, כאשר התקשורת הניידת תופסת. "בכל מקום, אנשים רוצים להיות מחוברים כל היום", ציין, "יש בכך סיכון, אבל זו המציאות והיא מאתגרת את המנמ"ר".

אריה גליקמן, איש ליעם-One1, אמר כי חבריו לצוות הדגישו שישנה כיום התעסקות רבה בקרב המנמ"רים, לגבי שילובן של פלטפורמות שונות, דוגמת הטלפונים החכמים של אפל (Apple) וגוגל (Google). "ברור שהמדובר בכלים מאוד חשובים למכירה ולקבלת מידע על הלקוחות", אמר גליקמן, "אנו כאינטגרטורים, שואבים מידע רב על לקוחות שלנו שנמצאים בפייסבוק. זה עוזר לנו מאוד".

כך עלה גם מדבריהם של נציגי השולחנות האחרים. הנה כי כן, עלה מסר מרכזי מכנס המנמ"רים בסיציליה: זה הרשתות החברתיות, חבר. המנמ"רים, שעד לפני שנה הסתכלו בזלזול וגם בפחד רב על הרשתות החברתיות, ובחלק מהארגונים אף יזמו חסימה שלהם, מבינים כיום היטב: אם הם לא יעלו על הרכבת הדוהרת במהירות, הם יאבדו לחלוטין שליטה על הנכס החשוב ביותר שמפקיד בידם הארגון: המידע והטיפול בו – ניהולו, ניתובו ואבטחתו. ויפה שעת אחת קודם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים