הימור או סיכון מחושב?

מינויו של צביקה נגן למנהל חטיבת הטכנולוגיות ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים, הפתיעה רבים בענף ● יש מי שיאמרו שבראש מערך טכנולוגי של בנק צריך לעמוד אדם בעל ניסיון בניהול מערכות מידע - כזה ש-"לכלך את הידיים" כבר ● אחרים יאמרו, שתפקיד מנהל ה-IT אינו שונה מכל תפקיד ניהולי אחר, ולכן האדם שנבחר במקום דוד לוזון צריך להיות בראש וראשונה בעל כישורי ניהול ● "הדבר המרכזי שצריך לבדוק אצל מועמד לתפקיד שכזה הוא קודם כל אם הוא מסוגל לנהל 1,000 עובדים ולעבוד בהרמוניה עם המנכ"ל", אומר ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI

מועצת המנהלים של בנק הפועלים אישרה היום (ב') את מינויו של צביקה נגן לתפקיד מנהל חטיבת הטכנולוגיות ומשנה למנכ"ל הבנק. ההודעה נשלחה בעקבות הידיעות שפורסמו אמש בכלי התקשורת, לרבות באנשים ומחשבים – שעוקב אחר הסיפור מזה כמה חודשים.

כלל לא בטוח שהנהלת הבנק התכוונה לפרסם את המינוי כעת, שכן רק לפני כשבוע אמרה דוברת הבנק, בתשובה לשאלותינו, כי הוועדה שעוסקת באיתור המועמדים ממשיכה בעבודתה ולא הגיעה להחלטה. כבר אז ידענו שאף אחד מהאישים שהופיעו ברשימת המועמדים המובילים לא ייבחר לתפקיד. הכוונה לאנשים כמו לוי הלוי, רונן זרצקי, נועם הנגבי, שלמה שמאי ומשה וולף.

אין ספק שהמינוי של נגן הפתיע רבים. מנמ"רים ומנכ"לים עמם שוחחנו היום אמרו, כי מדובר בהחלטה אמיצה של הבנק. יש מי שאף הגדיל לומר, כי מדובר בהימור מחושב. לטעמם של אנשי המקצוע עמם דיברנו, בראש מערך טכנולוגי של בנק צריך לעמוד אדם בעל ניסיון בניהול מערכות מידע. הכוונה היא לאדם ש-"לכלך את הידיים" כבר, או כפי שאמר אחד המנמ"רים שדיבר איתנו: "מנהל שלפחות פעם אחת בחייו החסיר פעימה באמצע הלילה בגלל תקלת מחשב". אם אין לאותו מנהל את הניסיון הזה, נאמר לנו, אזי הוא צריך לבוא לפחות מסביבה פיננסית שמזכירה ברמתה את המערכת המורכבת של בנק כמו הפועלים.

נגן, על פי קורות החיים שנשלחו בצהריים למערכות העיתונים, כיהן בחמש השנים האחרונות בתפקידי ניהול באמדוקס (Amdocs), כאשר באחרון שבהם היה נשיא חטיבת המוצרים. לפני כן היה מנכ"ל סימטרון, שהיא חברה הנדסית-טכנולוגית. קודם לכן מילא תפקידי ניהול בקומברס (Comverse). אין ספק שזהו רקורד מרשים, שמצביע על ניסיונו של נגן בתחום הגלובלי, אולם נשאלת השאלה: האם זה מספיק למשרה השנייה בחשיבותה בתעשיית ה-IT? נזכיר שהמקביל היחיד לתפקיד שמילא עד כה דוד לוזון, הוא איציק מלאך – ראש אגף טכנולוגיה ומנהלה וחבר הנהלת בנק לאומי.

נדגיש שאיש לא מטיל ספק ברצינות ואיכות עבודתה של ועדת האיתור, שראיינה את כל המועמדים שצוינו בתחילה, וסביר להניח שלקחה בחשבון גם שיקולים רגולטורים.

מנהל לא מפתח שום דבר

יש כמובן גם דעות אחרות, לפיהן יתכן שבהחלטה של הנהלת הבנק למנות מנהל עם רקע כמו זה של צביקה נגן, יש משום קריאת כיוון. כך, יש שיאמרו שההחלטה היא קריאת כיוון שמעלה שוב את השאלה הנצחית, אילו כישורים נדרשים כיום ממנמ"ר?

חלק מאנשי המקצוע עמם שוחחנו היום אמרו, כי תפקיד מנהל ה-IT אינו שונה מכל תפקיד ניהולי אחר, ולכן האדם שנבחר במקום דוד לוזון צריך להיות בראש וראשונה בעל כישורי ניהול. אחד האנשים שמצדדים בעמדה זו – ואף מוכן לומר זאת בגלוי – הוא ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI. שוורצקוף אומר שהוא מבין את גל תגובות הפליאה, אבל מציע לחשוב אחרת.

"הדבר המרכזי שצריך לבדוק אצל מועמד לתפקיד שכזה הוא קודם כל אם הוא מסוגל לנהל 1,000 עובדים ולעבוד בהרמוניה עם המנכ"ל – שבלי מיחשוב לא יכול לזוז היום", אומר שוורצקוף. "מנהל ברמה של צביקה נגן לא הולך לפתח שום דבר וגם לא לתחזק מערכות תשתית. הוא צריך לדאוג לצרכים הטכנולוגיים של עובדי הבנק ולקוחותיו. לסמנכ"ל הטכנולוגיות יהיו סגנים שמבינים בפיתוח, בתשתיות וכו'. אלו אנשים שחיים בעולם ה-IT ויוכלו לטפל בזוויות הללו. גם דוד לוזון הפסיק מזמן לעסוק בפיתוח. מנהל הוא מנהל – ובזה הוא נמדד".

"קחו את כל המנמ"רים הבכירים בענפי בבנקאות והפיננסים היום: דוד לוזון, איציק מלאך, סמי קינן, נועם הנגבי ורונן זרצקי", מוסיף שוורצקוף. "כשהם נכנסו לתפקיד לא היה להם מושג בבנקאות. הם הגיעו מהצבא או ממגזרים עסקיים אחרים. עם זאת, היום הם נחשבים למנהלים הבכירים והטובים ביותר בענף. מעבר לזה, למרות שאיני מכיר את נגן, הרקע שלו באמדוקס כלל לא מבוטל ויש לזקוף אותו לזכותו".

השורה התחתונה: אין ספק שההחלטה של בנק הפועלים לגבי זהות מחליפו של דוד לוזון מעוררת מחשבות ותהיות. עם זאת, מאחר שמדובר בכל זאת בבנק הגדול במדינה, אפשר להסכים שהבנק, כך נראה, לקח כאן סיכון מחושב. ימים יגידו.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל פטשניק

    אני שמח שהנהלת הבנק יצאה מהקופסא

  2. מודי

    לדר"ר ג'ימי שוורצקוף, מנמ"ר לא צריך יכולות לנהל 1000 איש , מקסימום 10 אנשים, נכון יש לו אחריות על 1000 איש המשמעות לכך היא שונה. אדם בדרגתו צריך לדעת איך לנווט בצורה בטוחה ושקולה את הספינה שנקראת חטיבת טכנלוגיות ומערכות מידע וכמובן לראות כיצד לתמוך בצרכי ההנהלה ולהיות שותף לניהול וכמובן להוסיף מעצמו ע"י חזון אשר אינו מתנגש ביעדי הארגון

אירועים קרובים