על BPM ומודרניזציה

סקר שערכה Software AG לגבי עמדות המנמ"רים בתהליכים עסקיים המשמשים למודרניזציה של מערכות IT, מעלה שהמנמ"רים לא ממהרים לזרוק אפליקציות היושבות על מחשבי מיינפריים ומערכות לגאסי אחרות, למרות שהם שוקלים בחיוב מעבר לסביבות קרובות, כגון יוניקס ולינוקס ● עם זאת, ארגונים עומדים להשקיע לא מעט בשנה הקרובה בשיפור תהליכים עסקיים, משום שהם רואים בכך מאיץ מרכזי למודרניזציה של מערכות ה-IT

תחום המודרניזציה הולך ותופס תאוצה בארגונים ובאחרונה עלה למקום גבוה בסדר העדיפויות של המנמ"רים ברחבי העולם. הוכחה נוספת למגמה הזו ניתן לקבל מנתוני סקר שערכה חברת התוכנה Software AG בקרב 125 מנמ"רים מלקוחותיה הארגוניים ברחבי העולם, כולל בישראל. הסקר בדק את עמדות המנמ"רים בכל מה שקשור לתהליכים עסקיים המשמשים למודרניזציה של מערכות IT. הסקר נערך ברבעון השלישי של השנה ותוצאותיו פורסמו בימים אלה.

מרבית המשתתפים בסקר (41%) ציינו, כי השקעה בתהליכים עסקיים הם הגורם העיקרי והחשוב ביותר שנלקח בחשבון. 31% ציינו, כי אפליקציות הן הגורם החשוב ביותר, 15% ציינו אינטגרציה ו-12% מהנסקרים ציינו, כי תשתית הפלטפורמה היא הגורם החשוב ביותר בדיונים על מודרניזציה.

כשנשאלו מנהלי מערכות המידע מהן ההעדפות בארגון שבו הם פועלים בנוגע לעדכון אפליקציות ותיקות – 44% השיבו, כי הם מעדיפים לבצע מודרניזציה של ממשקי המשתמש ו/או לבצע אינטגרציה עם סביבת ה-SOA וה-BPM.

לדעת עורכי הסקר, התשובות האלו מאוששות עובדה נוספת, עליה דובר רבות בשנה שעברה: ה-BPM צובר תאוצה מחדש ותופס את מקומו במרכז הבמה של השוק הארגוני.

אחת השאלות המרכזיות בבואך להשקיע בתהליכים עסקיים היא, מה עדיף – לשכתב את האפליקציה או לכתוב הכל מחדש? 17% מהמשיבים לסקר העידו, כי הם מעדיפים להעביר את הפלטפורמה מסביבת לגאסי כגון מיינפריים לסביבות זולות יותר כגון יוניקס או לינוקס. 11% מעדיפים לשמר את הפלטפורמה הקיימת, אולם לכתוב מחדש אפליקציות ותיקות.

כ-75% מהמנמ"רים אמרו, כי הם מחויבים לשמור על "אפליקציות ותיקות", שבדרך כלל לא ניתן להחליף אותן – מה שמסביר מדוע במהלך השנים כשלו ניסיונות לערוך החלפה של המערכות הקיימות במערכות חדשות או לרכוש חבילות תוכנה סטנדרטיות. המנמ"רים גם יודעים להסביר מדוע ניסיונות אלו נכשלו. בין התשובות שניתנו בסקר, בלטו במיוחד אלו שהתייחסו לעובדה, כי מדובר במערכות הרבה יותר מורכבות מה שחשבו בהתחלה.

המנמ"רים גם אומרים שבאופן לא מפתיע בכלל, עלות התפעוליות של המערכות החלופיות יקרה הרבה יותר מאשר המערכות שתוחלפנה, שלא לדבר על רמת אבטחת מידע שלא משתווה לרמה של המערכות הישנות.

ישנה גם סיבה נוספת, שמוכרת לכולנו: משך הפרויקטים להחלפת הקיים בחדש בדרך כלל אורך פי 2.5 מהמתוכנן והתקציב מתנפח לפי שלושה. זאת, לעומת גישות אחרות של מודרניזציה. בנוגע לחבילת תוכנה סטנדרטית אמרו המשיבים, כי התאמת הביצועים של החבילה הסטנדרטית לביצועי המערכות הקיימות היא מורכבת, יקרה וכרוכה במאמץ רב.

המשיבים נתבקשו גם לזהות את הגורם המרכזי בהחלטה לבצע הגירה מאפליקציה או מפלטפורמת IT קיימת לאחרת. אין זה מפתיע שגורם העלות דורג על ידי המשיבים במקום הראשון. 45% אמרו שעלות תוכנה או חומרה היא המרכיב החשוב ביותר בהחלטה הזאת, 20% ציינו את עלויות תחזוקת האפליקציה ו-11% ציינו, כי שינוי דמוגרפי של משתמשי האפליקציה הוא הגורם המרכזי.

בשאלה שעסקה בהוצאת מערכות הלגאסי מהארגון, עולה מהסקר, כי מדובר בלא יותר מאשר הייפ. רק 24% מהמנמ"רים ציינו, כי ההחלטה לבצע הגירה ממערכות IT או מאפליקציות קיימות, קשורה לשאלה האם הן נתפסות פנימית על ידי הארגון כמיושנות. נראה שמרבית החברות דוחות את הרעיון לבצע שינוי רק לטובת השינוי עצמו, וכי הן שבעות רצון כל זמן שהמוצר פועל כהלכה וכל זמן שהתמיכה בו טובה.

ה-CIO קובע

כאשר נשאלו המשתתפים בסקר מהי הסיבה המרכזית שבגללה הם נשארים עם מערכות המיינפריים, 35% ענו, כי ההגירה ממערכת מיינפריים מסוכנת ויקרה. 19% ציינו, כי אינם מוצאים טעם להחליף מערכת אשר עובדת טוב וכי הם מעדיפים להישאר עם מערכת שהתנסו בה כבר ושמספקת פתרונות באיכות גבוהה. 70% מהנשאלים הביעו את מחויבותם להישאר עם מערכת המיינפריים.

באשר לשאלה, מיהו הפוסק העליון בארגון בהחלטה האם לבצע הגירה למערכות חדשות, לעבור תהליך של מודרניזציה או להחליף את הקיים – ב-52% מהמקרים המנמ"ר הוא מקבל ההחלטה. בכ-30% מהחברות ההחלטה מתקבלת במשותף בהתבסס על המלצות הצוות אשר כולל גם את המנמ"ר; רק ב-8% מהארגונים מנהל קו המוצרים הוא הפוסק העליון.

המנמ"רים גם השיבו לשאלה אילו שיפורים יש לדעתך לבצע בהתאמת האפליקציות לצרכים העסקיים או לדרישות הקיימות והעתידיות של הארגון. 61% מהנשאלים מעדיפים שתהיה אינטגרציה טובה יותר עם אפליקציות אחרות כגון סאפ, ג'אווה או קובול. 50% היו מעדיפים לראות שיפור בתמיכה שמקבל המשתמש הסופי תוך הדגשת נושא הממשקים. 41% היו רוצים לראות שיפור באופן שבו הנתונים מוצגים לאנשי הביזנס בארגון.

השורה התחתונה: ארגונים עומדים להשקיע לא מעט בשנה הקרובה בשיפור תהליכים עסקיים, משום שהם רואים בכך מאיץ מרכזי למודרניזציה של מערכות ה-IT. אבל השיפורים הם מדודים והדרגתיים, כי המנמ"רים לא ממהרים לזרוק אפליקציות היושבות על מחשבי מיינפריים ומערכות לגאסי אחרות, למרות שהם שוקלים בחיוב מעבר לסביבות קרובות, כגון יוניקס ולינוקס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים