האסימון נפל?

כנס IT מוניציפאלי 2010 אמנם העלה לפני השטח את הניתוק החמור שבין הממשלה לרשויות המקומיות - ובמיוחד בתחום המיחשוב, אך יצר תקווה גדולה לשינוי ● וגם: ראש העיר שהגיע לשמוע וללמוד

אורח הכבוד בכנס IT מוניציפאלי 2010, שנערך הבוקר (ד') בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף עם פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות, היה חבר הכנסת זאב ביילסקי – ראש עיריית רעננה לשעבר, שעמד בראש העיר 17 שנה ונחשב לאחד מראשי הערים המוצלחים ביותר בישראל. ח"כ ביילסקי אמר שבכנס כזה, של מנהלי מיחשוב מכל הרשויות המקומיות, היה מצפה לראות בשורה הראשונה את המנהלים הבכירים של משרדי הפנים, האוצר ומשרדי הממשלה אחרים. אני מצפה מהם, אמר ביילסקי, שיבואו לכאן ויספרו לכם על היוזמות החדשות, החידושים והדברים שהממשלה יוזמת למען השלטון המקומי, הכפוף אליה בעבותות ואזיקים.

אבל ביילסקי אינו תמים. הוא יודע היטב שהם לא מגיעים – לא מפני שאין להם זמן או כי הכנס לא מתאים להם. הם לא באים, כי אין להם מה לחדש – פשוט אין להם בשורות. כל בכיר ממשרד הפנים, למשל, שיגיע לכנס פומבי העוסק ביוזמות מיחשוב, יודע שהוא שם את נפשו בכפו. הרי יחלפו דקות בודדות עד שיוצף בשאלות מביכות, בין היתר על תעודות זהות חכמות ופרויקטים אחרים.

אבל לפרנסי משרד הפנים ומשרדי הממשלה האחרים יש גם סיבות טובות בכל זאת להגיע לכנס של מנהלי מיחשוב ברשויות המקומיות. כך, לו היו מגיעים היום, היו נוכחים לדעת שהרשויות המקומיות לא מתכוונות להמתין למשרד הפנים ולמשרדים אחרים. לפחות בתחום המיחשוב, הן צועדות לקראת עידן חדש, שבו מערכות המידע, המיחשוב והטכנולוגיה מהוות את מנוע הצמיחה לשיפור השירות לאזרח.

מנהלי מערכות המידע ברשויות המקומיות שדרגו את מעמדם בשלוש השנים האחרונות. בחלק מהרשויות הם אף חברים בשורת היועצים של ראש העיר. איתם ובעזרתם מבצעים פרויקטים רבים – אמנם בקצב איטי, אבל בהתמדה. כך, למשל, ניתן היה לראות כיצד עיריית ראשון לציון עושה כסף מהאשפה שלה באמצעות טכנולוגיית RFID. ראינו גם כיצד עיריית פתח תקווה צועדת קדימה ובוחנת את נושא מיחשוב הענן באופן עצמאי. עוד ראינו איך שורה של רשויות צלחה בהצלחה את גל המכרזים של השנה שעברה, למרות ועל אף מגבלות הממשלה.

הדוגמה הכי בולטת לסניליות של הממשלה בתחום השלטון המקומי, היא דווקא הפרויקט המצליח ביותר של הממשלה בתחום המיחשוב: ממשל זמין. במשך שנים בנתה הממשלה מגדל בבל משלה. יש אמנם ים של שירותים שנועדו לשפר את השירות ולהפוך את חיינו לקלים יותר, ובמקרים רבים זה גם מצליח, אבל אין קשר בין המערכות הללו ובין אלה של הרשויות המקומיות. התוצאה היא בזבוז כספי ציבור משווע. הרשויות לא היו מוכנות לסבול את הקיפוח הזה והן החלו לפתח שירותי ממשל זמין משלהן. החברות הגדולות בענף התפרסו לא רע מזה, אבל אט-אט נוצר מצב שבו האזרח החל להיות מבולבל והעיקרון של "תפסת מרובה לא תפסת" עבד פה יפה מאוד.

ואז, לפני כשנה, החליט פורום המנמ"רים ברשויות המקומיות בראשותו של ד"ר עדי קפליוק, ליטול יוזמה. הם פנו לטל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, והציעו לו לנסות להניע שיתוף פעולה. החשדנות היתה רבה משני הצדדים – וכבר היו לא מעט ועדות ופורומים שעסקו בכך, אבל שני הצדדים הבינו לבסוף, כי גם אם יצליחו לגרום לשינוי קטן – זה יהיה מהפכני. ואכן, השת"פ הוכיח עצמו כמוצלח. מיקי איתן, השר האחראי לשיפור השירות לאזרח, שאמור ליישם את מדיניות הממשלה, סיפק רוח גבית. הממשלה, דרך החשב הכללי, גילתה נכונות לשתף פעולה עם הרשויות, בעיקר בתהליכי היומיום של האזרחים.

פאנל המנמ"רים שחתם את הכנס של היום, בירך על היוזמה – אבל לא הסתיר את הסקפטיות שלו. הם כבר היו בסרט הזה יותר. ההבדל הוא שבניגוד לפעמים הקודמות, כל המנמ"רים שישבו בפאנל, יודעים שמעמדם יציב וכי המיחשוב הוא נושא מרכזי ברשות שלהם.

מחזה בולט בכנס, שחימם את הלב, סיפק ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גבסו, שישב במשך יום שלם יחד עם צוות לשכתו, שמע את ההרצאות, הסתובב בין החברות המציגות – ולמד. גבסו נמנה על אותם ראשי ערים שמבינים היטב, כי מערכות המידע והמיחשוב מהוות כלי לביצוע חזון העיר. גבסו הרי ניהל את מערכת הבחירות שלו באמצעות האינטרנט. הוא מנהל פעילות ענפה בפייסבוק (Facebook) והוא יהיה כנראה אחד מראשי הערים שיישמו את שיתוף הפעולה בין הממשלה לרשויות.

השורה התחתונה: כנס IT מוניציפאלי 2010 שיקף נאמנה את המציאות הבלתי נסבלת, לפיה הממשלה מנותקת לחלוטין מהשלטון המקומי. עם זאת, הוא יצר תקווה חדשה, שאולי בכל זאת למישהו שם בשלטון המרכזי נפל האסימון והוועדה המשותפת לממשלה ולפורום המנמ"רים תניב פירות. בשנה הבאה נהיה כאן שוב כדי לעקוב ולדווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים