הדוד סם מאבד את הבכורה?

עורכי השבועון האמריקני InformationWeek החליטו לצאת ולבדוק מה חושבים מנהלים בכירים בארה"ב לגבי ההגמוניה האמריקנית בתחום ההיי-טק ● התוצאות, חייבים לומר, מדאיגות למדי ● איך הגענו למצב הזה ומה זה אומר לגבי ה-IT הישראלי?

תעשיית ההיי-טק בארה"ב נחשבה מאז ומתמיד לענקית – לא רק בקנה מידה אמריקני, אלא ברמה העולמית. אבל המנהיגות הטכנולוגית של המעצמה נמצאת בסכנה כבר כמה שנים, והמיתון האחרון רק החריף את המצב. ספרים, מאמרים של כלכלנים בכירים ואנשי ממשל לשעבר, הזהירו שהאמריקנים עלולים לאבד את הבכורה ליפנים בגלל אלף ואחת סיבות, כאשר המרכזית היא הבדלי הגישה והיחס של הממשל היפני לתעשיה המקומית והיכולת לעבוד איתה בצמוד – אחד החסרונות הבולטים של הממשלים האמריקניים האחרונים.

השבועון האמריקני InformationWeek פרסם בשבוע שעבר סקר עמדות מקיף שערך בקרב ראשי התעשיות בארה"ב, כולל תעשיית ה-IT. בסקר התבקשו הנשאלים לתת ביטוי לתחושותיהם ולענות על השאלה, עד כמה הם מאמינים שארה"ב היא עדיין מעצמה טכנולוגית בינלאומית? התשובות אינן מעודדות, בלשון המעטה. כך, מרבית הנשאלים בסקר הביעו דאגה עמוקה וספק רב לגבי מעמדה של ארה"ב כמובילה טכנולוגית. 63% מתוך 623 המנהלים סבורים, כי ארה"ב נחשבת לשחקן מרכזי בעולם הטכנולוגי אבל, מפסידה בהתמדה את המובילות וההנהגה. רק 32% סבורים, כי ארה"ב עדיין מובילה.

עורכי הסקר מבקשים כעת להבין את המשמעות של המספרים. לכאורה, יש את כל הסיבות לחשוב שארה"ב עדיין מובילה בתחומים טכנולוגיים רבים, במיוחד לאור העובדה שפיתוחים כמו אינטרנט, רשתות חברתיות ומיחשוב ענן נולדו כולם בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. אז איפה טעינו, שואלים העורכים? אין לכך תשובה אחת.

להלן כמה השערות מתוך ים התשובות שהתקבלו. הראשונה, היא שמיקור-החוץ שהוציא עבודות בסיטונאות מהמערב למזרח, גרם לאבדן מקומות עבודה, וגם הכניס ספק בקרב צעירים רבים לגבי עתיד ענף ההיי-טק שהם מתפרנסים ממנו. השערה נוספת נוגעת בנושא החינוך בארה"ב. המשתתפים בסקר סבורים, כי מערכת החינוך האמריקנית אינה מכינה כיאות את הצעירים למקצועות המדעים, הטכנולוגיה וההנדסה. זאת ועוד, מרבית החברות האמריקניות לא מעודדות את הצעירים ללכת ללמוד ולא מעניקות להם מלגות כדי לממן את שכר הלימוד היקר במוסדות היוקרתיים בארה"ב.

סיבה נוספת שמובילה להערכה שההגמוניה של הדוד סם נעלמת, היא העובדה שלדעת ראשי התעשיה, ארה"ב אינה מציגה מדיניות ברורה בכל הקשור לתחומים טכנולוגיים, ובעיקר ליישומים שיכולים לשמש את הקהל הרחב. זאת, בניגוד לסינגפור, קוריאה ומדינות אחרות במזרח. כך, למשל, לאמריקנים אין מדיניות אחידה לגביית תשלומים באמצעות הסלולר, מערכות חכמות לניצול נכון יותר של חשמל, אוטומציה מתקדמת של מערכת התעבורה, מיחשוב ירוק יותר ועוד. וקיימת כמובן הטענה התמידית שהממשל אינו משקיע מספיק במו"פ ביחס לחשיבות התעשיה – עובדה שגם לא מאפשרת למספיק צעירים למצוא את דרכם לתעשיה.

המחקר המופיע במסגרת מאמר מקיף בסיפור השער של השבועון האמריקני מביא דעות ופרשנויות לכאן או לכאן, שמנסות להתחקות אחרי המגמה המדאיגה הזו. אבל כולם מאוחדים בדעתם, כי המצב הזה לא יכול להימשך.

אם חלק מהטענות של משתתפי הסקר לגבי הסכנה שבאיבוד ההגמוניה האמריקנית מוכרות לחלק מכם – אין זה מקרי. ישראל נחשבת למובילה טכנולוגית בבועה הקטנה שבה היא נמצאת, אך חלק מהפיתוחים וההשקעות מקורם בארה"ב. אם מישהו יעשה סקר דומה בעולם וישאל עד כמה ההגמוניה הישראלית בהיי-טק עדיין קיימת, הוא עלול לקבל תוצאות מדאיגות לא פחות ממה שקיבלו עורכי InformationWeek האמריקני. חומר למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים